• niccizz

    Vad bör jag göra med harpalten?

    Mitt första inlägg och hoppas jag la tråden i rätt kategori! Oskyldig


    Jag är en stor djurvän och sitter just nu med lite halvt ångest, tidigare idag så klippte jag gräsmattan och klippte på det stället det brukar ligga en fullvuxen hare och har gjort det hela sommaren, tänkte inte så mycket på det för den låg inte där nu när jag klippte och jag kollar alltid om det är några ungar i närheten men har inte sett något. 


    Så jag klippte och skulle vända och ser att det skuttar lite försiktigt iväg en liten, liten harunge, stänger direkt av gräsklipparen en bit bort, det kryper ihop i en liten buske i djupt gräs ca 5-10 meter ifrån där den antagligen låg och där den fullvuxna haren alltid varit. Jag går försiktigt och tyst fram för att se vart det ligger och ser att den krypit ihop och gömmer sig, så det är ingenting man ser om man inte hukar sig och kollar ordentligt. 


    Jag vill inte känna att jag har förstört något och vill att denna harunge ska klara sig, den är antagligen inte jättelångt från boet men jag som är rädd om djur vill ju att mamman ska hitta ungen. Bör jag göra något? Vill självklart inte skrämma den i onödan och kommer låta den vara fram tills imorgon och kolla igen. Men ja, kan inte sluta tänka på den lilla stackaren..  Gråter

  • Svar på tråden Vad bör jag göra med harpalten?
Svar på tråden Vad bör jag göra med harpalten?