• Anonym (Anony­m (:())
    Äldre 13 Oct 18:31
    4466 visningar
    14 svar
    14
    4466

    VAB-fusk

    Hej,

    Någon som åkt på vab-fusk? Vad händer?

    Lönekontoret ringde mig och sa att försäkringskassan kontaktat dom om dagar förra året som jag tagit vab på. Dock har jag jobbat.

    Nu kommer f-kassan på svar på år 2017 och märka att det är fel. Kommer de gå tillbaka ännu längre? Vissa säger 1,5år bakåt.

    Vad gäller?

    Hur är processen sen, ett återkrav och polisanmälan?

    Helt fel är det. Jag vet. Men jag har förstått att jag inte är ensam...

  • Svar på tråden VAB-fusk
  • Anonym (Psss)
    Äldre 13 Oct 18:35
    #1

    Har jag aldrig hört talas om att nån gör. Just för att det är enkelt att åka fast vid en kontroll om de jämför dagar. Däremot vet jag att folk är hemma och vabbar fast barnet egentligen inte är sjukt (och alltså är hemma från jobbet och har barnet hemma från dagis). Det är svårare att kontrollera om de inte gör hembesök samma dag och ser att barnet är friskt som en nötkärna.

  • Anonym (Psss)
    Äldre 13 Oct 18:38
    #2

    Tycker det låter helt otroligt korkat att fuska med en sån sak. Är det vanligt att folk gör det? Kan förstå att folk fuskar ibland när det gäller vissa saker men inte angående nåt som går att kontrollera med ett enkelt telefonsamtal.

  • Äldre 13 Oct 18:44
    #3
    Anonym (Psss) skrev 2018-10-13 18:35:16 följande:

    Har jag aldrig hört talas om att nån gör. Just för att det är enkelt att åka fast vid en kontroll om de jämför dagar. Däremot vet jag att folk är hemma och vabbar fast barnet egentligen inte är sjukt (och alltså är hemma från jobbet och har barnet hemma från dagis). Det är svårare att kontrollera om de inte gör hembesök samma dag och ser att barnet är friskt som en nötkärna.


    Måste ju vara helt omöjligt bevisa, jag menar om du säger att ditt barn kräktes en gång igår...vad ska de säga om saken? Tror inte ens de försöker kolla enstaka dagar på det sättet, däremot jämföra med arbetsgivaren är ju enkelt.
  • Anonym (Beror på)
    Äldre 13 Oct 18:44
    #4

    Det beror på hur stor summa det handlar om, men också om du satt det i system, använt falska intyg eller liknande. Straffskalan har tre grader, ringa, normalt och grovt och vilken du hamnar i beror på ovanstående. Hamnar du i mitten, normalt, är det mest troligt dagsböter och villkorlig dom, men fängelse finns också på skalan.

  • Anonym (bi)
    Äldre 13 Oct 18:45
    #5
    Anonym (Anonym (:()) skrev 2018-10-13 18:31:19 följande:

    Hej,

    Någon som åkt på vab-fusk? Vad händer?

    Lönekontoret ringde mig och sa att försäkringskassan kontaktat dom om dagar förra året som jag tagit vab på. Dock har jag jobbat.

    Nu kommer f-kassan på svar på år 2017 och märka att det är fel. Kommer de gå tillbaka ännu längre? Vissa säger 1,5år bakåt.

    Vad gäller?

    Hur är processen sen, ett återkrav och polisanmälan?

    Helt fel är det. Jag vet. Men jag har förstått att jag inte är ensam...


    Åkt på? Ehh nej. Det är inte något som råkat hända dig, det är något du gjort, ett val.
  • Äldre 13 Oct 19:40
    #6

    Min sambo gick de tillbaka 5 år.

  • Anonym (F)
    Äldre 13 Oct 20:07
    #7

    Men varför göra så? Vad är poängen?!

  • Anonym (Psss)
    Äldre 13 Oct 20:24
    #8
    Anonym (F) skrev 2018-10-13 20:07:34 följande:

    Men varför göra så? Vad är poängen?!


    Du får ju dubbla pengar. Lön plus vabpengar från försäkringskassan.
  • Anonym (Psss)
    Äldre 13 Oct 20:30
    #9
    cosinus skrev 2018-10-13 18:44:38 följande:

    Måste ju vara helt omöjligt bevisa, jag menar om du säger att ditt barn kräktes en gång igår...vad ska de säga om saken? Tror inte ens de försöker kolla enstaka dagar på det sättet, däremot jämföra med arbetsgivaren är ju enkelt.


    Vet att de kunde göra hembesök förr i tiden (hände när jag var liten). Men som sagt, svårt att bevisa nåt som du säger. Barn kan ju vara jättefriska helt plötsligt fast de var dåliga på morgonen.

    Just därför folk kan fuska med sånt. Hört många säga rakt ut att de gjort det. Men att det är vanligt att jobba fast man anmält vab har jag aldrig hört nån säga. Går ju att kontrollera både mot arbetsgivaren och till förskola med enkelt telefonsamtal.
  • Anonym (Psss)
    Äldre 13 Oct 20:35
    #10

    Helt fel är det. Jag vet. Men jag har förstått att jag inte är ensam...[/quote]

    Hur har du förstått att du inte är ensam om detta? Har du hört många som gör så? Har som sagt aldrig hört nån göra så.

    Hade du med i beräkningen att det kunde komma fram om de ringde ett enkelt samtal och dubbelkolla?

    Däremot kan man ju jobba hemifrån om man har sjukt barn och få lön men låta bli att anmäla VAB. Men då har man ju inte fuskat.

  • Äldre 13 Oct 21:02
    #11
    +1
    Jag blir så trött på typer som dig, som lurar till dig pengar som ALLA vi skattebetalare sen får stå för. Och så antyder du att det skulle vara ok för att fler gör det? Vansinnigt dumt! 

    Fuskar du och åker fast i en kontroll blir det bidragsbrott vilket alltid ska polisanmälas. Sen beror påföljden på hur stort ditt bedrägeri är, är det ringa blir det böter och du blir återbetalningsskyldig. Grovt bidragsbrott ger fängelse i max sex månader. En sak är bra i det hela, det är ju att du har vett att ångra dig i alla fall.
    Bidragsbrottslag 2 §:
    Den som lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler ändrade förhållanden som han eller hon är skyldig att anmäla enligt lag eller förordning 
    och på så sätt orsakar fara för att en ekonomisk förmån felaktigt betalas ut eller betalas ut med ett för högt belopp döms för bidragsbrott till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa till böter eller fängelse i högst sex månader.
  • Äldre 13 Oct 21:30
    #12
    MammaKajsa skrev 2018-10-13 21:02:37 följande:
     En sak är bra i det hela, det är ju att du har vett att ångra dig i alla fall.
    Var läser du in ånger? Om nåt ser jag högst lite "shit de kom på mig" känsla.
  • Anonym (Nej)
    Äldre 13 Oct 22:02
    #13

    Varför fuskade du öht? Låter som att du nu inser att det är fel när du blir påkommen. 

  • Anonym (Beror på)
    Äldre 14 Oct 10:16
    #14

    Glömde skriva att du blir återbetalningsskyldig också. Och hur långt man går tillbaka beror också på det jag skrev i tidigare inlägg.

Svar på tråden VAB-fusk