• Anonym (Pio)
    Äldre 13 Oct 18:59
    887 visningar
    6 svar
    6
    887

    Alternativ till Nordea

    Har börjat ledsna på min bank Nordea. De utför underhållsarbete och grejor och har varit strul med betalning och åtkomst till internetbank ett antal gånger. När jag varit utomlands har det klaffat väldigt illa pga tidszon och att stå där och inte kunna betala.

    Någon som kan rekommendera en annan bank att ansluta sig till?

  • Svar på tråden Alternativ till Nordea
  • Anonym (Absol­ut)
    Äldre 13 Oct 19:10
    #1

    Jag är störtnöjd med Danske Bank! Valde DB för deras boränta för ett par år sen och har blittpositivt överraskad många gånger efter det. Inte minst för att man har en personlig bankman som alltid svarar på mejl (och ringer upp om man vill) samma dag.

  • Äldre 13 Oct 19:14
    #2
    Anonym (Absolut) skrev 2018-10-13 19:10:32 följande:

    Jag är störtnöjd med Danske Bank! Valde DB för deras boränta för ett par år sen och har blittpositivt överraskad många gånger efter det. Inte minst för att man har en personlig bankman som alltid svarar på mejl (och ringer upp om man vill) samma dag.


    Jag skulle vänta med att bli kund på Danske Bank tills penningtvättaffären är uppklarad. De riskerar många miljarder i böter i USA och det enda som är säkert är att det är kunderna som kommer att få betala i någon form.
  • Anonym (Absol­ut)
    Äldre 13 Oct 19:35
    #3
    CarinaL26 skrev 2018-10-13 19:14:02 följande:
    Jag skulle vänta med att bli kund på Danske Bank tills penningtvättaffären är uppklarad. De riskerar många miljarder i böter i USA och det enda som är säkert är att det är kunderna som kommer att få betala i någon form.
    Jag förstår de som väljer bort DB av etiska skäl precis som de väljer bort Nordea, Handelsbanken, m.fl. som också har fått anmärkningar och/eller böter av tillsynsmyndigheterna. Men det är inte alls säkert att DB:s privatkunder kommer få betala. En bank kan vidta många andra åtgärder än att direkt dumpa kostnaderna på sina privatkunder, tex omstrukturera eller sälja av vissa delar av verksamheten.

    Oavsett så är jag mycket nöjd med DB! Bra app, bra internetbank, bra personlig rådgivning, lättillgänglig personal.

    Lycka till med ditt val!
  • Anonym (Pio) Trådstartaren
    Äldre 13 Oct 22:52
    #4

    På vilket sätt skulle kunderna få betala? De kan ju knappast gå och plocka av ens sparpengar som för att täcka upp sina egna förluster.

    Jag hade Skandia banken en gång i tiden men vet inte hur de är idag. Det viktigaste är ju att man kan lita på banken. Betalar man för att använda bankkort och internetbank förväntar man sig att den ska fungera.

    Jag betalar ju dessutom påslag på användning utomlands, det är inte roligt att inte kunna göra uttag när det behövs bara för att Nordea ska ha ett avbrott i tid och otid.

    Nu vet jag inte om det varit Nordeas fel men Swish har varit nere flera gånger, särskilt en släkting brukar sälja på loppis och kan inte ta betalt när folk envisas med att bara betala med Swish, som ibland inte fungerat.

  • Äldre 13 Oct 23:07
    #5
    Anonym (Pio) skrev 2018-10-13 22:52:47 följande:

    På vilket sätt skulle kunderna få betala? De kan ju knappast gå och plocka av ens sparpengar som för att täcka upp sina egna förluster.

    Jag hade Skandia banken en gång i tiden men vet inte hur de är idag. Det viktigaste är ju att man kan lita på banken. Betalar man för att använda bankkort och internetbank förväntar man sig att den ska fungera.

    Jag betalar ju dessutom påslag på användning utomlands, det är inte roligt att inte kunna göra uttag när det behövs bara för att Nordea ska ha ett avbrott i tid och otid.

    Nu vet jag inte om det varit Nordeas fel men Swish har varit nere flera gånger, särskilt en släkting brukar sälja på loppis och kan inte ta betalt när folk envisas med att bara betala med Swish, som ibland inte fungerat.


    Kunderna får betala genom höjda avgifter och beslagtagande av ev pengar över insättningsgarantin (om någon nu är så oum att man har det på banken).

    Jag har handelsbanken och betalar inte ett rött öre för internetbanken. Det skulle jag aldrig gå med på...... Så förlegat.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Tiina8­7
    Äldre 13 Oct 23:23
    #6
    Anonym (Pio) skrev 2018-10-13 22:52:47 följande:

    På vilket sätt skulle kunderna få betala? De kan ju knappast gå och plocka av ens sparpengar som för att täcka upp sina egna förluster.

    Jag hade Skandia banken en gång i tiden men vet inte hur de är idag. Det viktigaste är ju att man kan lita på banken. Betalar man för att använda bankkort och internetbank förväntar man sig att den ska fungera.

    Jag betalar ju dessutom påslag på användning utomlands, det är inte roligt att inte kunna göra uttag när det behövs bara för att Nordea ska ha ett avbrott i tid och otid.

    Nu vet jag inte om det varit Nordeas fel men Swish har varit nere flera gånger, särskilt en släkting brukar sälja på loppis och kan inte ta betalt när folk envisas med att bara betala med Swish, som ibland inte fungerat.


    Det är nog inte enbart Nordeas fel att Swish inte fungerar som det ska.

    Dessutom ägs Swish av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna tillsammans.
Svar på tråden Alternativ till Nordea