• Anonym (-)

    Har ett ganska genant problem, kissar på mig (nej det är ingen trolltråd av snuskgubbar)

    Är 33 år och har för tre månader sen förlöst mitt första barn. Sedan i förrgår har jag börjat kissa på mig. Det kommer rejäla mängder och verkligen utan förvarning. Det här är väldigt jobbigt och har löst det genom att använda blöjor jag tog från förlossningen.

    Vad ska jag göra nu?

  • Svar på tråden Har ett ganska genant problem, kissar på mig (nej det är ingen trolltråd av snuskgubbar)
  • Anonym (Knip!)

    Har du gjort knipövningar efter förlossningen? Viktigt annars att börja. Knipkulor är även att rekomendera. Om det inte blir bättre efter knipövningar ska du söka hjälp för det.

  • Anonym (H)

    Är det i samband med ansträngning, typ att du skrattar eller nyser eller kommer det plötsliga trängningar?

  • Anonym (Op)

    Hej.

    Tyvärr är de så att visa får inkontinensproblem trotts att man kniper regelbundet. Det är även ärftligt.

    Kontakta en gynekolog och gör undersökning.

    Finns väldigt bra operationer för dehär. Tvt heter det och de blir bättre direkt.

    Kolla upp det : -)

  • Anonym (Knip för kung och fosterland)
    Anonym (Op) skrev 2018-10-13 21:47:28 följande:

    Hej.

    Tyvärr är de så att visa får inkontinensproblem trotts att man kniper regelbundet. Det är även ärftligt.

    Kontakta en gynekolog och gör undersökning.

    Finns väldigt bra operationer för dehär. Tvt heter det och de blir bättre direkt.

    Kolla upp det : -)


    Det är synd att många inte blir tagna på allvar och går bara höra att man ska öva att knipa. Det är inte så lätt alla gånger. Speciellt om det kommer en nysning eller om man måste harkla sig. Jag kan knipa om jag känner att en nysning kommer. Men det är inte alltid det hjälper.
  • Anonym (Knip!)
    Anonym (Knip för kung och fosterland) skrev 2018-10-14 00:42:23 följande:

    Det är synd att många inte blir tagna på allvar och går bara höra att man ska öva att knipa. Det är inte så lätt alla gånger. Speciellt om det kommer en nysning eller om man måste harkla sig. Jag kan knipa om jag känner att en nysning kommer. Men det är inte alltid det hjälper.


    Men alltså knipövningar är till för att få muskulaturen i bäckenbotten att gå tillbaka som den var innan förlossningen och när den gör det ska man inte kissa på sig när man nyser. Man ska träna knipövningar regelbundet i början flera gånger om dagen efter förlossningen. Blir det inte bättre efter knipövningar ska msn söka vård.
  • Anonym (Op)

    Det finns folk som aldrig kniper men ändå aldrig får problem och tvärtom.

    Man ska inte skylla på sig själv om man får problem. Opererar väldigt många kvinnor i olika åldrar, vissa gymnaster och andra poliser. De spelar ingen roll jämt.

    Har det väl börjat så är det nästan omöjligt att endast "knip-träna" tillbaka det.

  • Anonym (Syrran)
    Anonym (-) skrev 2018-10-13 20:38:31 följande:

    Är 33 år och har för tre månader sen förlöst mitt första barn. Sedan i förrgår har jag börjat kissa på mig. Det kommer rejäla mängder och verkligen utan förvarning. Det här är väldigt jobbigt och har löst det genom att använda blöjor jag tog från förlossningen.

    Vad ska jag göra nu?


    Kissa på sig någon gång kan vem som helst göra oavsett om man fött barn eller ej men om det kom helt utan förvarning så tycker jag du ska besöka läkare. Har det hänt innan graviditeten att du kissat på dig mer än vid något enstaka tillfälle? Överaktiv blåsa är inte på något sätt jätteovanligt hos kvinnor som aldrig varit gravida och de kan få stora problem efter graviditeten eftersom en jobbig förlossning ofta leder till att blåsmuskulaturen försvagas ytterligare.

    Är sjuksköterska så jag hoppas jag har varit till hjälp.
  • Anonym (C)

    Jag blir deprimerad när jag läser om hur många som får problem med att hålla sig efter att de fött barn. Kommer jag att vara tvungen att gå omkring i blöjor resten av mitt liv bara för att jag längtar efter en liten kotte att hålla i min famn? Är det priset som jag måste betala? 

    Jag vill inte kalla mig inkontinent på något sätt men har garanterat en mindre blåsa än genomsnittet och har redan kissat på mig 2 ggr i vuxen ålder trots att jag inte varit gravid än. Nej det händer inte ofta (är 27 år) och båda gångerna var efter att jag varit tvungen att hålla mig väldigt länge. Men om det blir värre efter förlossning vilket alla säger så lär jag höra till just de som ligger i farozonen för att bli inkontinenta på heltid. Jag funderar allvarligt på kejsarsnitt just av den anledningen.

    Barn kommer jag att skaffa hursomhelst, oavsett vad priset blir.

  • Anonym (Op)

    Nej det är ju inte säkert att du kommer bli de.

    Gå med blöjor kommer du inte behöva då det finns operation för detta. Tar oftast 20 min. Men en operation är ju alltid operation, men man ska självklart inte vara rädd att skaffa barn pga de.

    Oftast är de att om sin mamma eller någon annan nära släkting fått detta problem så är de inte konstigt om man själv får de.

Svar på tråden Har ett ganska genant problem, kissar på mig (nej det är ingen trolltråd av snuskgubbar)