• SilverEmma

    Ta bort bilkudde?

    Hur långa och gamla var era barn när ni plockade bort bilkudden och lät dem sitta direkt på sätet? Tyckte ni att bältet satt bra på barnet då eller hade ni velat vänta längre?

    Följdfråga: När lät ni dem sitta framme? Har för mig att barnet ska vara 140 cm om man har airbag på passagerarsidan, har inte kollat upp det så noga eftersom det inte varit aktuellt.

  • Svar på tråden Ta bort bilkudde?
  • Anonym (C)

    Eftersom det är som säkrast att sitta på kudde så länge som möjligt, till 10-12 år enligt rekommendationerna, så satt mina barn på kudde tills de inte fick plats längre. Då var de ca 152 cm, ena var 9,5 år, andra var 10 år. Tänk på att barnet ska klara femstegstestet för att sitta utan kudde. Det brukar vara först vid 150 cm som de klarar det. thecarseatlady.com/car-seats/boosters/5steptest/

    Fram med airbag har de fått vänta med tills de varit nästan 13 år. Enligt svenska rekommendationer räcker det att vara 140 cm, men läser man olika studier så framgår det att airbagen kan skada mer än skydda barn under 13 år pga att deras skelett är så mjukt.

  • Celaena

    Runt 11 har de varit för att slippa kudde och ca 13 innan de får sitta i framsätet. 


    10-åringen sitter fortfarande på kudde ett tag till.

  • Anonym (11 år)

    Inte mina barn men däremot jag själv om det räcker som personlig erfarenhet? Hade kudde tills jag var 11, inte pga tvång utan för att jag såg bättre. Vet inte riktigt hur lång jag var när jag slutade, 155-160cm kanske.

Svar på tråden Ta bort bilkudde?