• Anonym (Migrän)

    Varför säger alla att de har migrän

    Vet du ens vad migrän är?

    Huvudvärk är inte migrän!

    Alldeles för många använder ordet migrän till höger o vänster när de är trötta, har lite huvudvärk eller inte orkar gå till jobbet, ha sex, leka med barnen osv.

    Skäms på er! Var jäkligt glad att du inte har riktig migrän.

  • Svar på tråden Varför säger alla att de har migrän
  • Anonym (Linux)

    Håller med. Jag är uppväxt med en mor som led av svår migrän och det önskar jag ingen.

    Hon blev bättre p äldre dagar som tur är, annars vet jag inte hur det skulle gått nu när hon är gammal.

    Jag minns mörkläggningen, hinken att spy i och att hon måste få vara i fred.

    Vanlig huvudvärk går inte att jämföra på samma dag!

  • Anonym (Ja)

    Jag har migrän, tydligen. Men den är inte svår på så sätt som jag hört beskrivas av många andra. Jag får huvudvärk i tid och otid, går oftast över med vanliga smärtstillande. Men det är fortfarande migrän.

  • MajaMaria79

    Åh tack! Precis det där har jag funderat på se senaste veckorna. Varför tror alla att de har migrän, eller missbrukar de bara ordet? Att säga att man har migrän och ändå är på jobbet eller i skolan, det gör att de som verkligen har migrän blir misstrodda när de måste vara hemma när värken sätter in. Alice, Pelle och Olle kan ju jobba när de har migrän. 

    Riktig migrän är ett plågoris som jag inte önskar min värsta fiende. Jag har varit så dålig att jag blivit inlagd på sjukhus för att få morfinpreparat mot smärtan. Som tur är får jag allt mer sällan anfall.

  • Piggelina2018

    Håller med. Har diagnosen kronisk migrän och får regelbundet botoxinjektioner samt äter förebyggande dagligen (dock uppehåll under graviditet). Har behandlats i över 6 år med botox och det är mer än 8 år sedan jag första gången fick gå till en huvudvärksklinik för behandling med akupunktur, massage och KBT. Halleluja för all hjälp jag fått genom åren. Min smärtläkare är min största idol.

    Lite huvudvärk är inte migrän.... Dock förstår jag att ?vanlig? huvudvärk kan vara väldigt jobbig för den som inte är van och det har jag full respekt för. Men att vilja slita av sig huvudet eller klösa ut ögonen är en helt annan sak.

  • Anonym (Kvinna)

    Hur vet ni att de inte har migrän då?

    Migrän ser ju väldigt annorlunda ut för alla.

    Jag har diagnosen migrän,min lillebror med men våra migränanfall är helt olika.

  • Anonym (graderihelvetet)

    Man kan ha lätt migrän eller svår migrän. Jag har en gedigen erfarenhet av båda sorterna och kan meddela att även en lätt migrän är något annat än bara huvudvärk; även om det funkar att jobba i maklig takt så mår man på ett speciellt sätt och har inte enbart ont i huvudet. För att underlätta för människor att förstå hur du mår så tala om för dem att du har ett sjuhelvetes migränanfall om det är det du har. Att enbart kalla det för migrän ger inte hela bilden.

  • Anonym (Hm)
    MajaMaria79 skrev 2018-10-14 09:45:00 följande:

    Åh tack! Precis det där har jag funderat på se senaste veckorna. Varför tror alla att de har migrän, eller missbrukar de bara ordet? Att säga att man har migrän och ändå är på jobbet eller i skolan, det gör att de som verkligen har migrän blir misstrodda när de måste vara hemma när värken sätter in. Alice, Pelle och Olle kan ju jobba när de har migrän. 

    Riktig migrän är ett plågoris som jag inte önskar min värsta fiende. Jag har varit så dålig att jag blivit inlagd på sjukhus för att få morfinpreparat mot smärtan. Som tur är får jag allt mer sällan anfall.


    Jag har migrän. Konstaterat av en neurolog och det är bara receptbelagd medicin mot migrän som hjälper. Men jag kan ofta jobba med migrän. Speciellt de första timmarna innan den blivit "stark". Och så stark blir den sällan då jag tar min medicin innan det blir så.

    Men om jag till exempel får migrän runt lunchtid kan jag i regel vara kvar på jobbet resten av dagen.
  • Anonym (Hm)

    För att "minsann ha migrän" verkar ni veta förvånansvärt lite om vad ni pratar om. Jag har aldrig legat i ett mörkt rum och kräkts, har aldrig haft synbortfall, aldrig haft nån aura. Likväl migrän (som sagt, fastställd av neurolog).

  • kusbölehelvete

    Exakt det där pratade min dotter om för en tid sedan, hon lider mest troligt av migrän och har gjort det sedan hon var rätt lite , hon har mer anfall nu än då.

    När hon får migränanfall så ligger hon i sitt rum och det ska vara så mörkt och tyst som det bara går, hon får känslor av att behöva kräkas, vill absolut inte ha något att äta/dricka och hon kan ligga däckad nästan ett dygn.

    Hon har kompisar som säger att de migrän för att en timma senare gå ut på krogen, hon finner det orimligt att man klarar av det och att dom nog bara har huvudvärk egentligen

  • Anonym (Hm)
    kusbölehelvete skrev 2018-10-14 10:16:51 följande:

    Exakt det där pratade min dotter om för en tid sedan, hon lider mest troligt av migrän och har gjort det sedan hon var rätt lite , hon har mer anfall nu än då.

    När hon får migränanfall så ligger hon i sitt rum och det ska vara så mörkt och tyst som det bara går, hon får känslor av att behöva kräkas, vill absolut inte ha något att äta/dricka och hon kan ligga däckad nästan ett dygn.

    Hon har kompisar som säger att de migrän för att en timma senare gå ut på krogen, hon finner det orimligt att man klarar av det och att dom nog bara har huvudvärk egentligen


    Men snälla läs alla inlägg. Du, ts och några till i tråden har fel. Migrän kan se olika ut. Jag kan som sagt jobba med migrän. Tar man sin medicin i tid kan jag absolut gå ut på krogen en timma senare.
Svar på tråden Varför säger alla att de har migrän