• fan och hans moster

    Olika längd på förare och bakåtvänd stol...

    Hur gör ni med bakåtvänd bilstol när de måste ha stöd av framsätet, samtidigt som ni föräldrar är av olika längd?

    Vi har britax two way till vår snart nyblivna fyraåring och lillebror som snart är ett år åker än i sitt babyskydd. Britax behöver ju få luta mot framsätet för att gå stöd medan babyskyddet inte ska det så vi har löst det så att britaxen lutar mot passagerarsätet och då har vi inte kunnat flytta på den alls. Det har fungerat ok så eftersom passagerare ju inte har pedaler att hålla koll på.

    Men nu behöver även lillebror få en britax och jag vill helst att fyraåringen också ska få åka bakåt en tid till... Men det kommer inte fungera så som jag fattar det eftersom jag och min man har olika längd och behöver då justera förarsätet varje gång vi ska köra. Tanken är oavsett att storebror sitter bakom föraren eftersom han ju inte behöver samma lutning som lillebror, men även hans stol måste luta mot framsätet för stödet och då kan vi ju inte justera förarsätet alls.

    Hur har ni gjort som har haft samma problem?

  • Svar på tråden Olika längd på förare och bakåtvänd stol...
  • Almina

    Köp en stol som inte behöver luta mot sätet framför. Om ni gillar Britax finns Maxway och Hi-way.

  • Sharper

    Axkid minikid. Superlätt att sätta fast, tar inte mycket plats och smidig på så vis att bältet och huvudstödet ändrar sig automatiskt med längden. Alltså när du får åt bältet följer huvudskysddet med så det passar vilket barn som än sitter i stolen. På andra tonen måste man ju ändra bältet i olika hål när barnet växer. Det slipper du med denna stolen :)

  • Maddi

    Om man placerar en stol i framsätet och en i baksätet på samma sida som passagerarstolen fram så är de ju löst.

  • fan och hans moster

    Men ryms barnet i de stolarna länge då? Two way är ju känd för bra utrymme för att kunna sitta i kors med benen. Hi-way har jag för mig är rätt trång för det så folk har inte kunnat använda den så länge.

    I framsätet vill vi helst inte ha barnen.

  • norrlandsflicka

    När vi hade två bakåtvända stolar hade vi en barnstol med stödben i mitten (Volvo original) och en britax lutad mot passagerarsätet. Funkade bra. Hade även de två bakåtvändastolsrns bak och ett babyskydd ibland fram ibland bak ett tag tills vi vända äldsta framåt. Han var 3 år 9 månader när yngsta föddes så inte läge vända så tidigt...

  • fan och hans moster

    Min man tycker vi ska vända på storebror. Överallt står det ju vid fyra års ålder är det ok att göra det men jag tycker det känns lite olustigt. Samtidigt är det fler som undrar om vi inte ska vända på honom nu. Jag känner mig lite hönsig som inte riktigt vill göra det än men samtidigt är det ju inte länge kvar tills det blir lite för stort att sitta så.

    Bältestol är det vi isåfall skulle skaffa.

  • Sharper
    fan och hans moster skrev 2018-10-14 13:07:32 följande:

    Men ryms barnet i de stolarna länge då? Two way är ju känd för bra utrymme för att kunna sitta i kors med benen. Hi-way har jag för mig är rätt trång för det så folk har inte kunnat använda den så länge.

    I framsätet vill vi helst inte ha barnen.


    Minikid är känd för 2 saker. Har liten plats och går att åka i länge. 8-åringen skulle få plats bra i den om vi placerade den så det passar hans ben (nu sitter den utefter min 2-åring, alltså behövs de typ inget benutrymme för honom. )
  • fan och hans moster
    Sharper skrev 2018-10-14 13:42:59 följande:

    Minikid är känd för 2 saker. Har liten plats och går att åka i länge. 8-åringen skulle få plats bra i den om vi placerade den så det passar hans ben (nu sitter den utefter min 2-åring, alltså behövs de typ inget benutrymme för honom. )


    Såg att den var svindyr. Vi har nog inte råd att köpa just en sån tyvärr.
  • Almina
    fan och hans moster skrev 2018-10-14 13:07:32 följande:

    Men ryms barnet i de stolarna länge då? Two way är ju känd för bra utrymme för att kunna sitta i kors med benen. Hi-way har jag för mig är rätt trång för det så folk har inte kunnat använda den så länge.

    I framsätet vill vi helst inte ha barnen.


    Hi-way är ganska liten. Maxway är en av den som rymmer störst barn. Men jag tänker att det lilla barnet kan ta över storasyskonets Two way om några år, så då gör det inget om den andra stolen är mindre. Det är alltid säkrast att åka bakåtvänt så låt barnen sitta bakåtvänt tills de har vuxit ur Two way (när mer än 1/3 av huvudet är över stolens överkant). Hi-way är lite billigare. Du kan också kolla på Axkid Move som också är lite mindre men billigare. Jämför priserna på olika sidor och kolla efter rabattkoder så kan du få stolarna betydligt billigare än angivet pris (tex Axkid Minikid för 2200-2500 istället för 4000...).
  • tulip79

    Lillasyster (snart 5 år) åker bakåtvänt i passagerarsätet fram och storebror (7 år) i baksätet framför/bakom henne. Han åker nu framåt. Jag sitter bakom föraren (han har superlånga ben) eller så sitter han bakom mig, ifall jag kör. Vi har det likadant i båda bilarna. Har Britax till båda, 7-åringen har en kudde med rygg- och nackstöd.

  • asdfgh

    Vi har kombinationen Hi-Way + Two-way hemma hos svärmor. 2,5 år mellan barnen och vände äldsta (då knappt 6 år) innan yngsta vuxit ur Hi-Way och då har vi ändå långa barn. 

    Jag skulle satsa på en Hi-Way och om storebror inte är extremt kort/lätt lär ni ha fått vända honom innan lillebror behöver en större stol. 

  • fan och hans moster
    asdfgh skrev 2018-10-16 22:57:06 följande:

    Vi har kombinationen Hi-Way + Two-way hemma hos svärmor. 2,5 år mellan barnen och vände äldsta (då knappt 6 år) innan yngsta vuxit ur Hi-Way och då har vi ändå långa barn. 

    Jag skulle satsa på en Hi-Way och om storebror inte är extremt kort/lätt lär ni ha fått vända honom innan lillebror behöver en större stol. 


    Hi way går alltså att använda utan stöd mot sätet fram? Är det en vanlig hi way eller en 2:a? Finns väl två olika har jag för mig...
Svar på tråden Olika längd på förare och bakåtvänd stol...