• Anonym (Vänin­nan)
    Äldre 14 Oct 13:05
    1526 visningar
    12 svar
    -1
    12
    1526

    Har biomamman rätt att kritisera bonusmamman?

    Hur ser ni på det här?

    Har två vänner, de är ett par och har ett gemensamt barn.

    Mannen är arbetslös och gör inte så mycket för att få ett arbete, han har inte heller någon a-kassa.

    Det är mycket tjafs och bråk mellan de eftersom mannen inte hjälper till med ekonomin.

    Kvinnan jobbar heltid och är den som står för alla kostnader.

    Mannen har även ett barn sen innan som bor varannan helg hos de.

    Biomamman till det här barnet har underhåll ( eller underhållsstöd kanske det heter ?) från försäkringskassan samt hela barnbidraget men kräver / frågar efter att mannen / pappan ska betala mer, t ex höstskor och höstjacka, flera saker varannan månad ungefär.

    Eftersom mannen inte har någon inkomst så faller det på mannens sambo att betala. Mannens sambo har både köpt självmant och betalat när biomamman vill ha saker, rätt ofta. Men nu har kvinnan ( bonusmamman ) sagt nej och stopp eftersom hon är trött på att pappan inte tar sitt ansvar utan lägger det på henne och dels för det bara finns en inkomst och även hennes barn behöver nya höst och vinterkläder.

    Biomamman har vänt på det och fått det till att mannens sambo ( bonusmamman ) är snål och att hon är den dåliga här som gör skillnad på barnen.

    Min vän mår väldigt dåligt eftersom hon inte får något stöd från sin sambo när biomamman håller på.

    Vad tycker ni? Hur ska min vän göra?

  • Svar på tråden Har biomamman rätt att kritisera bonusmamman?
  • Anonym (C)
    Äldre 14 Oct 13:13
    #1

    Din vän är alltså bonusmamman? Hon borde lämna vuxenbebisen och låta honom klara sig själv. Hon ska definitivt sätta stopp och inte betala mer.

  • Anonym (Näver­)
    Äldre 14 Oct 13:14
    #2

    Hon ska se till att hennes latmask till man tar tag i sin situation och sedan ska hon inte betala ett enda rött öre till. Det är inte hennes avkomma och mamman har fullt bidrag.

  • Anonym (A)
    Äldre 14 Oct 13:15
    #3
    Anonym (Näver) skrev 2018-10-14 13:14:39 följande:
    Hon ska se till att hennes latmask till man tar tag i sin situation och sedan ska hon inte betala ett enda rött öre till. Det är inte hennes avkomma och mamman har fullt bidrag.
    Håller med
  • Mongol­iet
    Äldre 14 Oct 13:15
    #4

    Du borde lämna honom. Varför stannar du?

  • Anonym (Näver­)
    Äldre 14 Oct 13:18
    #5

    Utöver det så här barnet bara en mamma. Att ha ett förhållande med en man med barn sedan tidigare gör en inte till någon "mamma".

    Ta vän har noll ansvar för detta barn.

  • Anonym (Vänin­nan) Trådstartaren
    Äldre 14 Oct 13:19
    #6
    Mongoliet skrev 2018-10-14 13:15:54 följande:

    Du borde lämna honom. Varför stannar du?


    Det handlar inte om mig :)

    Både två är nära vänner till mig. Jag tycker också att hon ska lämna honom, hon har försökt men tror hon inte är tillräckligt stark än, tyvärr...
  • Mongol­iet
    Äldre 14 Oct 13:21
    #7
    Anonym (Väninnan) skrev 2018-10-14 13:19:47 följande:

    Det handlar inte om mig :)

    Både två är nära vänner till mig. Jag tycker också att hon ska lämna honom, hon har försökt men tror hon inte är tillräckligt stark än, tyvärr...


    Du startar en tråd om en kompis. Ingen går ju på det..Tror nog att du är stark nog.
  • Anonym (i detta läget)
    Äldre 14 Oct 13:27
    #8

    I det här läget är det inte alls befogat nej. 


    Bonusmamman har gjort mer än hon behöver iom att inte en kr mer än underhållet behövs betalas från umgängesförälderns håll. Om man själv inte kan och vill så klart. 

    Jag hoppas att din vän blir stark nog att lämna snarast eftersom hon utnyttjas av en man som inte alls älskar henne. För älskar man någon låter man inte denne dra hela lasset på det här viset. 

  • Anonym (-)
    Äldre 14 Oct 16:31
    #9
    Anonym (Väninnan) skrev 2018-10-14 13:05:09 följande:

    Hur ser ni på det här?

    Har två vänner, de är ett par och har ett gemensamt barn.

    Mannen är arbetslös och gör inte så mycket för att få ett arbete, han har inte heller någon a-kassa.

    Det är mycket tjafs och bråk mellan de eftersom mannen inte hjälper till med ekonomin.

    Kvinnan jobbar heltid och är den som står för alla kostnader.

    Mannen har även ett barn sen innan som bor varannan helg hos de.

    Biomamman till det här barnet har underhåll ( eller underhållsstöd kanske det heter ?) från försäkringskassan samt hela barnbidraget men kräver / frågar efter att mannen / pappan ska betala mer, t ex höstskor och höstjacka, flera saker varannan månad ungefär.

    Eftersom mannen inte har någon inkomst så faller det på mannens sambo att betala. Mannens sambo har både köpt självmant och betalat när biomamman vill ha saker, rätt ofta. Men nu har kvinnan ( bonusmamman ) sagt nej och stopp eftersom hon är trött på att pappan inte tar sitt ansvar utan lägger det på henne och dels för det bara finns en inkomst och även hennes barn behöver nya höst och vinterkläder.

    Biomamman har vänt på det och fått det till att mannens sambo ( bonusmamman ) är snål och att hon är den dåliga här som gör skillnad på barnen.

    Min vän mår väldigt dåligt eftersom hon inte får något stöd från sin sambo när biomamman håller på.

    Vad tycker ni? Hur ska min vän göra?


    Det är rätt uppenbart, den enda biomamman har rätt att kritisera är biopappan.

    Tycker bonusmamman även ska börja ställa krav på pappan, hur kan hon gå med på att han inte tar ansvar, för det är ju inte bara barnet som drabbas av hans oförmåga att bidra.

    Så biomamman må vara dum som inte lägger ansvaret på barnets försörjining där det hör hemma men den sm gör mest fel är ju mannen det är ju han som sviker sitt ansvar till alla inblandade. Tycker din väninna ska sätta krav på honom och att jan skärpoer till sig annars får det bli antingen särbo eller slut på förhållandet.
  • Anonym (ååå)
    Äldre 14 Oct 16:36
    #10

    Om barnet bor varannan helg hos pappan och mamman redan har underhållsstöd + hela BB från FK så är det helt korrekt skött. 
    Hon kan gnälla så mycket hon vill men ur pengasynpunkt får hon det hon "ska". Pappan kan bidra med mer om han vill men han måste inte. Biomamman måste inget i sammanhanget alls. 

    Är mamman missnöjd får hon väl pröva saken i tingsrätten, men hon kommer inte ha något för det eftersom pappan inte kan kan bidra med något speciellt mer. Det är oerhört svårt att via domstol få en dom att man ska betala mer. I lagen står att om det är jätteolika levnadsstandard hos mamman och pappan och den ena tjänar oerhört mycket mer så kanske man kan få ut något, men det låter det ju inte som här. 

  • Äldre 15 Oct 11:10
    #11
    Anonym (ååå) skrev 2018-10-14 16:36:22 följande:

    Om barnet bor varannan helg hos pappan och mamman redan har underhållsstöd + hela BB från FK så är det helt korrekt skött. 
    Hon kan gnälla så mycket hon vill men ur pengasynpunkt får hon det hon "ska". Pappan kan bidra med mer om han vill men han måste inte. Biomamman måste inget i sammanhanget alls. 

    Är mamman missnöjd får hon väl pröva saken i tingsrätten, men hon kommer inte ha något för det eftersom pappan inte kan kan bidra med något speciellt mer. Det är oerhört svårt att via domstol få en dom att man ska betala mer. I lagen står att om det är jätteolika levnadsstandard hos mamman och pappan och den ena tjänar oerhört mycket mer så kanske man kan få ut något, men det låter det ju inte som här. 


    Visst, men ett underhållsstöd på 1573 kronor och ett barnbidrag på 1250 kronor är väldigt lite pengar för ett lite större barn som förutom mat och kläder har aktiviteter, busskort, cykel, mobiltelefon, kalas m.m. - även om mamman då ska bidra med 1573 kronor också. En tonårspojke exempelvis lär ju äta mer än en vuxen vilket gör att bara maten kostar mycket. Man kunde ju önska att både pappan och mamman ville ge sitt barn det bästa och inte bara precis det nödvändiga. Att bonusmamman inte ska behöva köpa saker till sin sambos barn tycker jag är helt självklart däremot - var det henne du menade då du skrev "biomamman måste inget i sammanhanget alls". 
  • Anonym (Ä)
    Äldre 15 Oct 11:20
    #12

    Det heter inte "biomamma", det heter mamma. 

    Och nej, mamman kan inte kräva att hennes barns pappas nya kvinna ska köpa saker åt barnet. Däremot har hon givetvis rätt att kritisera, det är inte olagligt.

    "Din vän" ska givetvis inte betala för barn som inte är hennes.

Svar på tråden Har biomamman rätt att kritisera bonusmamman?