• Äldre 14 Oct 20:06
    10136 visningar
    26 svar
    26
    10136

    Hur ska jag få barnets farmor att komma själv?

    Min son på 3 mån har sedan ca 1 mån tillbaks somnat snällt och lugnt själv i sin säng men har den senaste veckan gått tillbaks till sådan han var de 2 första månaderna; gallskrik vid läggning. Jag är så jävla trött på skriket och gråter ihop med honom varje kväll som jag får ta läggningen själv då min sambo jobbar sent. Jag har en snäll svärmor som jättegärna ställer upp och som jag så gärna skulle vilja ta hjälp av de kvällar min sambo jobbar, men grejen är den att svärmor har själv en dotter på 9 år (min sons faster) som ALLTID vill följa med när svärmor kommer till oss och jag är så trött på det. Hon är överallt och bara allmänt jobbig. Visst, det är helt okej på dagen men inte när sonen ska nattas och det behöver vara tyst och jag behöver lugn och ro och bara få prata med en vuxen, vilket jag inte får när 9åringen är med då hon inte kan vänta på sin tur utan pratar precis då hon har lust. Hjälp mig! Hur ska jag få svärmor att komma själv?

  • Svar på tråden Hur ska jag få barnets farmor att komma själv?
  • Anonym (Emmy)
    Äldre 14 Oct 20:15
    #2
    +1

    Du har ett barn och gnäller att de är lite jobbigt när ungen skriker. Att ha små barn är inte glitter och glamour. Ungar skriker, de är en del av deras grej.

  • Anonym (....)
    Äldre 14 Oct 20:20
    #3
    +2

    Men skojar du..... måste du ha hjälp från svärmor för atr natta ditt eget barn? Och sen klagar du på hennes barn??

  • Äldre 14 Oct 20:30
    #5
    +1

    Är du slut efter 2 månader? Du kommer få det jobbigt. Ska svärmor komma och natta ditt barn åt dig och lämna sitt barn hemma?

  • Anonym (Biobo­nus)
    Äldre 14 Oct 20:47
    #8
    +1

    Är 9-åringens pappa hemma? Dvs är svärmor tvungen att ta med sitt barn eller finns det någon hemma som kan vara med henne när svärmor åker till dig på kvällen?

    Fråga svärmor ?kan inte du komma själv imorgonkväll? Det vore då skönt att gå sitta och prata en stund i lugn och ro bara vi två? Tror du hon skulle ta illa upp? Du kan ju lägga till stt du verkligen tycker om 9-åringen men att fin hjärna skulle behöva lite barnfri tid.

  • Anonym (L)
    Äldre 14 Oct 21:05
    #9
    +1

    Säg till henne som det är, att du mår väldigt dåligt av de jobbiga nattningarna och önskar att hon kan komma över och hjälpa dig några kvällar och lämna lilltösen hemma. Säg att du förstår att du inte kan kräva det men att det skulle betyda mycket för dig om du kunde få den hjälpen.

  • Anonym (mmmm)
    Äldre 14 Oct 21:24
    #10
    +1
    ugglannn skrev 2018-10-14 20:06:38 följande:

    Min son på 3 mån har sedan ca 1 mån tillbaks somnat snällt och lugnt själv i sin säng men har den senaste veckan gått tillbaks till sådan han var de 2 första månaderna; gallskrik vid läggning. Jag är så jävla trött på skriket och gråter ihop med honom varje kväll som jag får ta läggningen själv då min sambo jobbar sent. Jag har en snäll svärmor som jättegärna ställer upp och som jag så gärna skulle vilja ta hjälp av de kvällar min sambo jobbar, men grejen är den att svärmor har själv en dotter på 9 år (min sons faster) som ALLTID vill följa med när svärmor kommer till oss och jag är så trött på det. Hon är överallt och bara allmänt jobbig. Visst, det är helt okej på dagen men inte när sonen ska nattas och det behöver vara tyst och jag behöver lugn och ro och bara få prata med en vuxen, vilket jag inte får när 9åringen är med då hon inte kan vänta på sin tur utan pratar precis då hon har lust. Hjälp mig! Hur ska jag få svärmor att komma själv?


    Men hon har ju sitt eget barn att ta hand om? Eller vad menar du, ska 9-åringen lämnas vind för våg? 

    Ge INTE svärmor dåligt samvete om hon inte kan lämna sitt eget barn för att ta hand om ditt. 

    Sen får du och sambon diskutera det här. Du måste förklara för honom hur du mår och att du behöver avlastning. Antingen får han ändra sina arbetstider/ta ut lite föräldraledighet eller så får ni ordna någon annan som kan hjälpa till så inte farmor behöver ta allt. 
  • Anonym (m)
    Äldre 14 Oct 21:29
    #11

    Tror du måste se dig om efter någon annan barnvakt än farmor.

  • nernu
    Äldre 15 Oct 07:07
    #12
    +1

    Det går ju inte? Hon kan inte lämna en nioåring ensam hemma vid läggtid.

  • Anonym (N)
    Äldre 15 Oct 07:45
    #14

    Om det finns en pappa, säg att du skulle vilja tala lite vuxenprat er emellan och hitta på nått faktiskt ämne så att det ändå blir ett kort samtal om något.

  • Anonym (Oavse­tt)
    Äldre 15 Oct 10:35
    #16
    +1

    Oavsett om det 9åriga har en pappa eller ej - så tycker du svärmor ska åka hemifrån för att lägga ditt barn?

    Och du har dessutom mage över att sitta och kritisera 9åringens beteende ?

    Du kan ju passa 9åringen i sådana fall så kan ju svärmor natta ditt barn

Svar på tråden Hur ska jag få barnets farmor att komma själv?