• Lillifee

    13-åringen vill ha hjälp med läxa 20:30 på kvällen

    Trots att jag sagt ett flertalet gånger att jag gärna hjälper till med skolarbete så ber min dotter om hjälp när klockan är 20-20.30, jättejobbigt eftersom jag är för trött då och hjärnan funkar inte lika bra då. Hur ska hon förstå/få in vanan att be om hjälp tidigare? Hon har aktivitet bara två ggr/v och träffar sällan kompisar så det borde inte vara svårt att be om hjälp tidigare men jag inser samtidigt att hon har dålig studieteknik. Hon har fått massa tips på olika sätt men det tar väl tid.

  • Svar på tråden 13-åringen vill ha hjälp med läxa 20:30 på kvällen
  • Cecese

    Du får väl fråga henne tidigare eller säga att nu är det dags för läxor om du vill ha hjälp.

  • lövet2

    Bestäm en tid när du kan hjälpa henne. T ex 1900-1930. Sedan får hon ha ett larm på mobilen, så hon kommer i håg det.

  • Trollet345

    Jag förstår din dotter men också dig.

    Hon är antagligen trött efter skolan och har svårt att ta tag i detta m läxan tidigare och i varje fall om hon ska ta ansvar att säga ifrån.

    Så du får ta ansvaret och säger åt henne att du kan hjälpa med läxan/läxorna mellan ett visst klockslag som ni kommer överens om. Viktigt m kompriss.

  • Sharper

    Nu är barnen här yngre, 8 och 10 år. Men de får sätts sig med läxorna så fort de kommer hem. Det görs inget annat innan. Så blev jag tvingad till när jag var liten också, även som tonåring. Även om man är trött så är det bättre att göra läxorna först.

  • GGN

    Har hon ingen startmotor? Sån är jag. Dessutom ser jag ingen som helst poäng med att göra tråkiga saker, min hjärna vill inte.

  • sextiotalist
    Lillifee skrev 2018-10-14 20:29:14 följande:

    Trots att jag sagt ett flertalet gånger att jag gärna hjälper till med skolarbete så ber min dotter om hjälp när klockan är 20-20.30, jättejobbigt eftersom jag är för trött då och hjärnan funkar inte lika bra då. Hur ska hon förstå/få in vanan att be om hjälp tidigare? Hon har aktivitet bara två ggr/v och träffar sällan kompisar så det borde inte vara svårt att be om hjälp tidigare men jag inser samtidigt att hon har dålig studieteknik. Hon har fått massa tips på olika sätt men det tar väl tid.


    Förutom det att du är trött och har svårt att hjälpa till, så var det den tiden som fungerade bäst för sonen att göra läxorna.

    Du kan väl berätta för henne att det är för sent för dig att hjälpa till med läxorna.
  • sextiotalist
    Sharper skrev 2018-10-15 09:03:28 följande:

    Nu är barnen här yngre, 8 och 10 år. Men de får sätts sig med läxorna så fort de kommer hem. Det görs inget annat innan. Så blev jag tvingad till när jag var liten också, även som tonåring. Även om man är trött så är det bättre att göra läxorna först.


    Det hade inte fungerat varen för mig eller för sonen. Sonen fick göra läxorna när han kände att det fungerade för honom så länge han skötte detta så var det inga problem.
    Själv hade jag så få läxor och de gjorde jag helst efter åtta på kvällen
  • Sharper
    sextiotalist skrev 2018-10-15 09:10:12 följande:

    Det hade inte fungerat varen för mig eller för sonen. Sonen fick göra läxorna när han kände att det fungerade för honom så länge han skötte detta så var det inga problem.

    Själv hade jag så få läxor och de gjorde jag helst efter åtta på kvällen


    Våra barn lägger sig i dagsläget mellan 19.30-20 och framförallt yngsta behöver hjälp med läxan, då får han göra det direkt när han kommer hem. Annars hinner vi inte helt enkelt.
Svar på tråden 13-åringen vill ha hjälp med läxa 20:30 på kvällen