• mickisen

    Hur ser era femåriga flickors barnrum ut?

    Vi har ett hus med två våningar. På nedre plan är kök, vardagsrum och ett lekrum placerat, på ovanvåningen finns våra sovrum. Vi har en tvååring och en snart femåring. Då vi har ett lekrum finns flera leksaker där, men jag vill göra femåringens rum mer personligt, och inte lila ?stilrent? som det är nu. Jag har absolut ingen idé hur jag ska inreda ett barnrum som är praktiskt och snyggt och roligt! Hon älskar att pyssla, och eftersom lillasyster är för liten, tänkte jag flytta upp sådana saker till hennes rum istället. Jag tänkte därför införskaffa ett skrivbord. Lite i taget kommer lekrummet att försvinna för att förvandlad till kontor. Vi väntar att lillasyster mer säkert kan gå i trappan obehindrad.

    Hur sera era flickors rum ut? Min tjej älskar rosa, enhörningar, prinsessor (alla typiska Disney figurer) att klä ut sig, pyssla etc. snälla, mig inspiration ??

  • Svar på tråden Hur ser era femåriga flickors barnrum ut?
  • Farsta2014

    Jag har en snart 5-åring och hon har ett ganska litet rum. Hon har haft samma inredning i snart 2 år men verkar stormtrivas i sitt rum. Hon pysslar och ritar mycket.

    Hon har idag ett litet skrivbord men vill ha ett större så vi kommer snart att ge henne ett normalstort skrivbord. Mitt tips är därför att inte köpa ett för lågt eller litet skrivbord till din 5-åring.

    Hon har såklart säng och garderob. Hon har även en bokhylla typ expedit som står på höjden. Hon lägger själv upp saker på översta hyllan som småsyskon inte får ta. Det finns mest böcker i bokhyllan men även annat joks. I bokhyllan finns två lådor som man kan lägga allt möjligt i. Utöver detta har hon även klädkrokar på väggen (på en list) som hon kan hänga upp diverse saker i, tex kläder.

    Hon har även en boklist på väggen ovanför sitt skrivbord där hon tycker om att sätta sina favvoböcker eller teckningar. Just nu gillar hon att sätta upp sina teckningar överallt, jag har därför köpt häftmassa som hon får använda för att sätta upp teckningarna med. Vi har målade väggar, ej tapet.

    Som dekoration finns stora wallstickers på väggarna, bl a ett stort träd med blommor och lite ugglor.

    Utöver ovan har hon en byrå med leksaker i och två leksakslådor på hjul.

    Hon har egen spegel i rummet (den barnsäkra typen från ikea).

    Nyligen bad hon om en egen papperskorg så det fick hon och hon använder den varje dag.

    Hon har tillgång till sax, lim, tejp, pysselgrejer, målarböcker i sitt rum som hon får använda fritt. Eget lim och tejp verkar poppis, det är ganska nytt att hon får ansvara för det själv,

    Ovan kompletteras med en barnmatta och barnlampskärm i taket, nattlampa i barnmotiv samt bordslampa i barnmotiv.

    Alla väggar, möbler och lampskärmar är vita. Sängkläder, leksaker, wallstickers samt matta ger tillräckligt med färg.

    Då väggen är målad så är den tvättbar, så himla bra! Vi köper också bara tuschpennor som är superwashable från Bic.

    För att förnya rummet tänker jag att jag snart byter ut de gamla wallstickers till några nya.

  • zarah

    Mitt tips är att kör alla bas saker vita. Min dotter är inne i en period där hon älskar rosa... Bor i en hyreslägenhet i och för sig. Men vi målade vitt sen fyller allt annat med färg gardiner, mattor,tavlor osv. Tips köp stora ramar på ikea och sätt taoet/presentpapper i dom så får man färg och form utan att behöva tapetsera/måla om. Satte upp en "tvättlina" där hon hänger sina teckningar. Har med en expedit hylla som sväljer allt! Har skrivbord och eb list med korgar där alla pennor och sånt hänger så hon får mer bänkyta att jobba på. Har satt upp saker hon har pärlat på pärlplattor på fönstren. Har ett lack sidobord där hon brukar bygga med lego med. Då det är i bättre höjd om hon vill stå upp. Hela hennes rum utstrålar Henne. Allt pynt hon är stolt över hänger framme. Skaffade även ett smyckes ställ där alla halsband hänger.tips bara förvara saker lättillgängligt. Ha inget för högt upp då det oftast glöms bort. Och gärna i genomskinliga boxar då dom med ser sakerna. Lycka till !

  • mickisen

    Åh vilka bra svar! Tack för er tid och input! Jag har bog lite dåligt självförtroende och är är ?rädd? för att jag missar något, stressar lätt upp mig. Det behöver visst inte vara så där krångligt. Men när man tittar på Pinterest ex så är ju allt så himla puttinuttigt och så kommer min dåliga självkänsla fram. Detta kommer bli bra! Jag tar gärna mer tips (och bilder) om ngn har tid och mer inredningstips tar jag gärna emot

Svar på tråden Hur ser era femåriga flickors barnrum ut?