• Anonym (undra­r)
    Äldre 15 Oct 07:07
    7687 visningar
    17 svar
    17
    7687

    Hur mådde ni under IVF???

    Jag ska i veckan påbörja den "korta" behandlingen inför IVF, alltså sprutor.


    Jag undrar nu över er som gjort det, hur mådde ni under denna tid??


    Jag har varit gravid innan och fött 2 barn. Jag har inte mått så bra. Varit väldigt trött, ont i kroppen, grinig osv.


    Hur är en "vanlig" graviditet (om någon varit både via sprutor och spontant) och kan jämföra?


    Ni som "endast" gjort IVF, hur mådde ni???? Behöver lite förberedande över hur man kanske kan må. Om det blir värre med IVF?!

  • Svar på tråden Hur mådde ni under IVF???
  • Anonym (B)
    Äldre 15 Oct 08:16
    #1

    Jag mådde toppen. Mycket bättre under ivf-graviditeten än den spontana graviditeten.

    Enda problematiska var att jag fick karpaltunnelsyndrom på båda händerna men det är ju inte bara kopplat till ivf, inget illamående, foglossning osv.

  • Äldre 15 Oct 08:17
    #2

    Har också gjort korta programmet, varit gravid i både en spontan graviditet och en ivf-graviditet. Under ivf mådde jag fint, dock överstimulerad så jag hade ganska ont av alla äggblåsor. Graviditeterna skiljde sig inte nämnvärt.

  • Anonym (A)
    Äldre 15 Oct 08:19
    #3

    Jag mådde bra under IVF'erna. Kände inte av någonting förutom att jag blev väldigt (VÄLDIGT) trött de första dagarna med sprutor vid första IVF'n (kände inte så andra omgången).

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 21:20
    #4

    Någon som kände av nåt med sprutorna?!


    Hur gick äggplocket?

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 21:20
    #5

    Någon som kände av nåt med sprutorna?!


    Hur gick äggplocket?

  • Anonym (RJ)
    Äldre 21 Oct 21:48
    #6
    Anonym (undrar) skrev 2018-10-21 21:20:54 följande:

    Någon som kände av nåt med sprutorna?!


    Hur gick äggplocket?


    Jag har tagit sprutorna två omgångar. Första gången märkte jag inte av dem bortsett från att jag blev lite öm i äggstockarna och fick ägglossningsflytningar. Det fick jag även andra gången, men då blev jag även röd av orgalutranen. Tog det 5-6 dagar och efter ett par dagar började det svida och göra ont och sen blev det bara värre och värre för varje gång jag tog sprutan. Huden blev röd/orange och sved. Sista dagen blev det nästan som en blåsa.

    Äggplocken gick bra. Kände inte av något alls vid dem. Efteråt blödde det lite några timmar, det behövdes bara trosskydd. Fick dock lindrig överstimulering (andra gången blev värre än första). Magen blev uppblåst och spänd. Det gjorde ont att ligga på den och jag kunde inte riktigt stå upprätt för det gjorde ont spände som om magmusklerna var för korta. Det kunde göra riktigt ont till och från, kunde knappt resa mig upp ur sängen eller soffan pga smärtan vissa dagar. Men jag jobbade som vanligt redan dagen efter äggplocket och det gick ändå bra (har dessutom ett aktivt jobb där jag står, går och lyfter saker hela dagarna). Överstimuleringssymtomen försvann av sig självt efter en vecka ungefär.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 21:53
    #7
    Anonym (RJ) skrev 2018-10-21 21:48:35 följande:
    Jag har tagit sprutorna två omgångar. Första gången märkte jag inte av dem bortsett från att jag blev lite öm i äggstockarna och fick ägglossningsflytningar. Det fick jag även andra gången, men då blev jag även röd av orgalutranen. Tog det 5-6 dagar och efter ett par dagar började det svida och göra ont och sen blev det bara värre och värre för varje gång jag tog sprutan. Huden blev röd/orange och sved. Sista dagen blev det nästan som en blåsa.

    Äggplocken gick bra. Kände inte av något alls vid dem. Efteråt blödde det lite några timmar, det behövdes bara trosskydd. Fick dock lindrig överstimulering (andra gången blev värre än första). Magen blev uppblåst och spänd. Det gjorde ont att ligga på den och jag kunde inte riktigt stå upprätt för det gjorde ont spände som om magmusklerna var för korta. Det kunde göra riktigt ont till och från, kunde knappt resa mig upp ur sängen eller soffan pga smärtan vissa dagar. Men jag jobbade som vanligt redan dagen efter äggplocket och det gick ändå bra (har dessutom ett aktivt jobb där jag står, går och lyfter saker hela dagarna). Överstimuleringssymtomen försvann av sig självt efter en vecka ungefär.

    Tack för info! Hur snabbt när du började med sprutorna började du känna av uppspänd mage och sånt?


    När märktes överstimuleringen av? Hur länge tog du sprutorna?

  • Anonym (RJ)
    Äldre 21 Oct 22:51
    #8
    Anonym (undrar) skrev 2018-10-21 21:53:29 följande:

    Tack för info! Hur snabbt när du började med sprutorna började du känna av uppspänd mage och sånt?


    När märktes överstimuleringen av? Hur länge tog du sprutorna?


    Uppblåst mage var ju del av överstimuleringen och kom rätt direkt efter äggplocket. Det började redan samma kväll men blev värre dagarna som följde. Oftast kommer överstimuleringen/symptomen på överstimuleringen efter äggplocket.

    Att jag kände av att äggstockarna ömmade lite (det var inte mycket) berodde ju på att det fanns många fler äggblåsor än vanligt som mognade. Det började kännas av sprutdag 6-7 ungefär.

    Tog sprutor till cykeldag 11-12.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 19:27
    #9
    Anonym (RJ) skrev 2018-10-21 22:51:47 följande:
    Uppblåst mage var ju del av överstimuleringen och kom rätt direkt efter äggplocket. Det började redan samma kväll men blev värre dagarna som följde. Oftast kommer överstimuleringen/symptomen på överstimuleringen efter äggplocket.

    Att jag kände av att äggstockarna ömmade lite (det var inte mycket) berodde ju på att det fanns många fler äggblåsor än vanligt som mognade. Det började kännas av sprutdag 6-7 ungefär.

    Tog sprutor till cykeldag 11-12.

    Så äggplocket var dag 12 eller?


    Jag är bara på dag 4 av sprutorna ännu... ska på ul om 3 dagar då vet jag hur länge jag ska hålla på med sprutorna.

  • Anonym (RJ)
    Äldre 22 Oct 19:55
    #10
    Anonym (undrar) skrev 2018-10-22 19:27:58 följande:

    Så äggplocket var dag 12 eller?


    Jag är bara på dag 4 av sprutorna ännu... ska på ul om 3 dagar då vet jag hur länge jag ska hålla på med sprutorna.


    Nej äggplocket var dag 13-14. Man tar inte sprutor ända fram till äggplocksdagen. Man tar en sista ägglossningsspruta ett visst antal timmar, det brukar vara 35-36, innan äggplocket är planerat och inga fler sprutor efter det.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 22 Oct 20:53
    #11
    Anonym (RJ) skrev 2018-10-22 19:55:15 följande:
    Nej äggplocket var dag 13-14. Man tar inte sprutor ända fram till äggplocksdagen. Man tar en sista ägglossningsspruta ett visst antal timmar, det brukar vara 35-36, innan äggplocket är planerat och inga fler sprutor efter det.
    ok de skulle ge mig mer info efter nästa ul som är på torsdag...fram tills dess har jag bara två sprutor planerade dag 1-4 bara en och dag 4-6 två och sedan skulle jag få ytterligare ordination sedan...
  • Anonym (Anony­)
    Äldre 23 Oct 11:53
    #12

    Mådde toppen levde på hoppet och längtan kände inte av hormonerna, hade barn sen tidigare och det gjirde nog på något sätt att jag inte kände lika mycket känslomässigt.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 09:12
    #13

    Nu har vi genomgått allt utom återinförandet som sker i morgon.


    Vi gjorde äggplock i går och det gick hur bra som helst.


    Min fråga nu är att jag är så sjuuuuuuukt trött!!! Trött, tröttare, tröttast! 


    Jag har ont i tuttarna, sjukt trött och allmän gravidkänsla!! Kan man få det av sprutorna??! Någon som vet?

  • Äldre 2 Nov 09:40
    #14
    Anonym (undrar) skrev 2018-11-02 09:12:08 följande:

    Nu har vi genomgått allt utom återinförandet som sker i morgon.


    Vi gjorde äggplock i går och det gick hur bra som helst.


    Min fråga nu är att jag är så sjuuuuuuukt trött!!! Trött, tröttare, tröttast! 


    Jag har ont i tuttarna, sjukt trött och allmän gravidkänsla!! Kan man få det av sprutorna??! Någon som vet?


    Ja, injektionen du tog för att få folliklarna att mogna innehåller hCG. 
  • Anonym (A)
    Äldre 2 Nov 11:36
    #15
    Anonym (undrar) skrev 2018-11-02 09:12:08 följande:

    Nu har vi genomgått allt utom återinförandet som sker i morgon.

    Vi gjorde äggplock i går och det gick hur bra som helst.

    Min fråga nu är att jag är så sjuuuuuuukt trött!!! Trött, tröttare, tröttast! 

    Jag har ont i tuttarna, sjukt trött och allmän gravidkänsla!! Kan man få det av sprutorna??! Någon som vet?


    Ja och nu har du väl börjat med progesteron? Det kan man bli trött och få gravidkänsla av. Samma med hcg som någon ovan skrev.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 21:38
    #16
    Anonym (A) skrev 2018-11-02 11:36:09 följande:
    Ja och nu har du väl börjat med progesteron? Det kan man bli trött och få gravidkänsla av. Samma med hcg som någon ovan skrev.
    Nä inte än, börjar i morgon med dom. Ska ha återinföringen i morgon...
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 2 Nov 22:09
    #17

    Vad jag har förstått så är det hcg i sprutorna man får. Således skulle ju ett gravtest vara positivt om jag tog ett idag?

    Min fråga är, hur lång tid sitter det hcg:t i och när är det kroppens egna från en ev graviditet som visas?

Svar på tråden Hur mådde ni under IVF???