• Anonym (Flytta)

    Bara släppa allt och flytta?

    Jag bor på västkusten och hon i Stockholm innerstad. Vi har ett varsitt barn och de är i ungefär samma ålder. Min är 11 och hennes 10. Mitt barn träffar sin mamma varannan helg dock. Vi har vart tillsammans snart 2 år. Borde jag bara släppa allting här och flytta till Stockholm? En del av mig vill. En annan vill inte, med hänsyn mot mitt barn.

    Bara nyfiken: Hur hade ni andra gjort?

  • Svar på tråden Bara släppa allt och flytta?
  • Anonym (Stefan)

    Har ni gemensam vårdnad kan det bli svårt att få igenom en flytt med barnet. Och hur ska ni lösa umgänget?

  • Anonym (Flytta)
    Anonym (Stefan) skrev 2018-10-15 08:46:21 följande:

    Har ni gemensam vårdnad kan det bli svårt att få igenom en flytt med barnet. Och hur ska ni lösa umgänget?


    Nej. Jag har ensam vårdnad. Han träffar ju bara sin mamma varannan helg och på lov så det går ju alltid att lösa. Men samtidigt vill jag inte sätta min son i en situation där han känner han måste åka tåg eller flyg varannan helg.
  • Kjell2
    Anonym (Flytta) skrev 2018-10-15 08:34:11 följande:

    Jag bor på västkusten och hon i Stockholm innerstad. Vi har ett varsitt barn och de är i ungefär samma ålder. Min är 11 och hennes 10. Mitt barn träffar sin mamma varannan helg dock. Vi har vart tillsammans snart 2 år. Borde jag bara släppa allting här och flytta till Stockholm? En del av mig vill. En annan vill inte, med hänsyn mot mitt barn.

    Bara nyfiken: Hur hade ni andra gjort?


    Vad säger mamman? Utan ok från henne kommer det bli motigt.

    Att flytta med barn är görligt och kan funka, inte roligt alla gånger att bryta upp skola, kompiser, fritidintressen mm.


  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Flytta) skrev 2018-10-15 08:52:38 följande:

    Nej. Jag har ensam vårdnad. Han träffar ju bara sin mamma varannan helg och på lov så det går ju alltid att lösa. Men samtidigt vill jag inte sätta min son i en situation där han känner han måste åka tåg eller flyg varannan helg.


    Att flytta så långt gör ju att umgänget blir svårare och mindre spontant. Kan ju också resultera i att umgänget rinner ut i sanden .

    Och vad gör du om något år om sonen vill träffa mamma oftare?

    Jag tror att du verkligen måste vända på alla stenar och tänka på alla tänkbara scenarion och på riktigt fundera på för/nackdelar. Glöm inte att även inkludera mamman i tankarna, även om du har vårdnaden har hon full rätt att ifrågasätta umgänget och flytten och hon kan ställa motkrav -vilket hon har rätt att göra.

    Kan inte tjejen flytta till dig då?
  • Anonym (A)
    baralillatant skrev 2018-10-15 08:48:02 följande:
    Nej, prio 1 är barnets umgänge med båda föräldrarna.
    Håller med att det är viktigt.
  • Fjäril kär

    Jag utgår ifrån att umgänget så småningom ska utökas? Hur ska det lösas rent praktiskt med så många mil emellan? Tänker att det kan komma påverka skolgången om han då och då måste vara ledig för att kunna åka till mamma.

    Jag tänker också att kvalitén på umgänget blir sämre eftersom så pass många timmar försvinner i bara restid. Kommer fram sen fredag kväll och måste åka hem igen söndag morgon.

    Hur är kontakten med mammans övriga släkt som mormor,kusiner etc?

    Och om ni nu flyttar, hur tänker ni göra om det inte håller efter något år?

    Jag tror ni behöver prata ordentligt och lägga upp en plan.

  • Anonym (Singelmamma)

    Med barn i den åldern hade jag prioriterat barnets relation med den andra föräldern och stannat kvar på västkusten.

  • Anonym (Cilla)

    Med tanke på barnets ålder så blir kompisarna snart viktigare än umgänget med den andra föräldern, så umgänget kommer snart glesas ut i vilket fall som helst.

    Det du behöver tänka på är hur du ska hantera en eventuell separation i Stockholm. Med tanke på bostadsbristen så är risken stor att du behöver flytta bort från ditt barns nya skola och barnet tvingas byta skola och kompisar ytterligare en gång.

  • Anonym (Cilla)
    Fjäril kär skrev 2018-10-15 09:54:18 följande:

    Jag utgår ifrån att umgänget så småningom ska utökas? Hur ska det lösas rent praktiskt med så många mil emellan? Tänker att det kan komma påverka skolgången om han då och då måste vara ledig för att kunna åka till mamma.

    Jag tänker också att kvalitén på umgänget blir sämre eftersom så pass många timmar försvinner i bara restid. Kommer fram sen fredag kväll och måste åka hem igen söndag morgon.

    Hur är kontakten med mammans övriga släkt som mormor,kusiner etc?

    Och om ni nu flyttar, hur tänker ni göra om det inte håller efter något år?

    Jag tror ni behöver prata ordentligt och lägga upp en plan.


    Om ts har ensam vårdnad och större delen av boendet så är drt inte så sannolikt att umgänget kommer att utökas. Det lär ju finnas en anledning till att situationen ser ut som den gör idag.
Svar på tråden Bara släppa allt och flytta?