• Äldre 15 Oct 11:05
    4342 visningar
    14 svar
    14
    4342

    Omstartslån!

    Jag undrar om någon vet om man kan få ett omstartslån med skuld på kronofogden och äger inte något annat? Jag är i en akut situation och behöver en bostad då jag och min son kommer bli utkastade på gatan om en månad. Har fast arbete men och avbetalningar men har fortfarande skuld än på kronofogden.

  • Svar på tråden Omstartslån!
  • Äldre 15 Oct 11:18
    #1

    Menar du lån till bostad eller lösa skulder?

  • Äldre 15 Oct 13:32
    #2

    Att köpa bostad först och främst men har skulden där på kronofogden som kan påverka. Frågan är om man får även till den skulden?

  • Äldre 15 Oct 14:25
    #3

    Du får ju inte lån till bostad utan handpenning.

  • Äldre 15 Oct 15:37
    #4

    Det är nog ganska kört!

    Du får börja se dig om efter andrahandsboenden. Omgående!

    Får att få bostadslån hos tex BlueStep måste du ha minst 75% själv, samt du får inte ha något skuldsaldo hos kronofogden. Dessutom tar de rejält med ränta.

    Det finns ingen som lånar ut 100 % till en bostad plus att lösa skulder hos kronofogden.

  • Äldre 15 Oct 16:24
    #5

    Sorry, skulle stå 25% själv (och låna 75%).

  • Äldre 15 Oct 19:32
    #6

    Nej, det förstår jag men frågan är om man kan få till skulden?

  • Äldre 15 Oct 20:26
    #7
    Sasha06 skrev 2018-10-15 19:32:52 följande:

    Nej, det förstår jag men frågan är om man kan få till skulden?


    Utan säkerhet är det svårt.
  • Äldre 15 Oct 20:36
    #8
    Sasha06 skrev 2018-10-15 19:32:52 följande:

    Nej, det förstår jag men frågan är om man kan få till skulden?


    Hur stor är skulden?
  • Äldre 16 Oct 21:43
    #9

    70 000 är skulden på.

  • Äldre 16 Oct 23:05
    #10

    Kolla på sveafinans. Jag fick lån för att betala av alla mina skulder. Sista anmärkningen försvinner i mitten av december. Och är mycket bättre på att hantera pengar idag

  • Äldre 17 Oct 19:31
    #11

    Vad skönt det måste vara. Skulle göra allt för det just nu så man slipper denna stress.

  • Äldre 29 Oct 20:32
    #12

    Men hur går det då? Du kan väl få en hyresrätt via soc? Om du nu har fast jobb som garanti?

  • Äldre 28 Nov 08:52
    #13
    Spislucka skrev 2018-10-16 23:05:43 följande:

    Kolla på sveafinans. Jag fick lån för att betala av alla mina skulder. Sista anmärkningen försvinner i mitten av december. Och är mycket bättre på att hantera pengar idag


    Hoppar in här i tråden. Hur gjorde och tänkte du för att bli bättre på att hantera pengar?
  • AAG
    Äldre 8 Dec 16:20
    #14
    Sasha06 skrev 2018-10-15 11:05:39 följande:

    Jag undrar om någon vet om man kan få ett omstartslån med skuld på kronofogden  och äger inte något annat? Jag är i en akut situation och behöver en bostad då jag och min son kommer bli utkastade på gatan om en månad. Har fast arbete men och avbetalningar men har fortfarande skuld än på kronofogden.


    Enligt min erfarenhet är det tyvärr omöjligt att få ett bostadslån i din situation, du bör därmed leta efter något att hyra. 

    Om du däremot är intresserad av att samla lån inkl. din skuld hos Kronofogden kan det vara möjligt trots din situation, iaf enligt https://finansis.se/lana-skuld-kronofogden/
Svar på tråden Omstartslån!