• Anonym (Leid)
    Äldre 15 Oct 15:15
    1178 visningar
    16 svar
    16
    1178

    Vem kan komma med bra argument

    Jag har försökt komma på olika svar på varför det är som så himla fel med att ljuga för människor men jag tycker inte att de håller riktigt och darför vill jag vända mig till er för att se vad ni själva har för argument. Förklara för mig exakt varför det är så fel att ljuga och vad man förlorar på det?......

  • Svar på tråden Vem kan komma med bra argument
  • Anonym (D)
    Äldre 15 Oct 15:21
    #1

    Det är inte alltid fel att ljuga. Ibland behöver man ta till en lögn för att undvika en sanning som gör mer ont än gott.

  • Anonym (Z)
    Äldre 15 Oct 16:00
    #2
    +1

    Många utgår från den gyllene regeln att behandla andra såsom de själva vill bli behandlade. Så det är sällan någon idé att ge sig in i en diskussion om varför det är fel att ljuga eftersom de som inte tycker som du ofta inte förstår eller instämmer i dina argument.

    Jag tycker det är fel att ljuga eftersom jag inte vill bli utsatt för det. Jag vill ha ärlighet så jag själv kan ta ställning och göra mina egna val. För mig är det falskt och respektlöst att inte vara ärlig. Men vissa tycker att det är rätt att ljuga för att de skulle vilja ha samma sak tillbaka, tex att inte berätta om någon är otrogen eftersom det bara skulle förstöra förhållandet.

  • Äldre 15 Oct 16:14
    #3
    +1

    Lögner är just en fasad, ett plåster över ens egna dåliga självkänsla, sina komplex och sin feghet. Dessutom lurar man andra människor, stjäl deras resurser, beroende på vad man ljuger om.

  • Anonym (Leid) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 16:36
    #4
    AnnaSthlm skrev 2018-10-15 16:14:45 följande:

    Lögner är just en fasad, ett plåster över ens egna dåliga självkänsla, sina komplex och sin feghet. Dessutom lurar man andra människor, stjäl deras resurser, beroende på vad man ljuger om.


    Vänta nu lite här. Du skriver att man stjäl andra människor resurser om man ljuger, hur stjäl man deras resurser, kan du utveckla det?
  • Anonym (Leid) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 16:39
    #5
    Anonym (Z) skrev 2018-10-15 16:00:38 följande:

    Många utgår från den gyllene regeln att behandla andra såsom de själva vill bli behandlade. Så det är sällan någon idé att ge sig in i en diskussion om varför det är fel att ljuga eftersom de som inte tycker som du ofta inte förstår eller instämmer i dina argument.

    Jag tycker det är fel att ljuga eftersom jag inte vill bli utsatt för det. Jag vill ha ärlighet så jag själv kan ta ställning och göra mina egna val. För mig är det falskt och respektlöst att inte vara ärlig. Men vissa tycker att det är rätt att ljuga för att de skulle vilja ha samma sak tillbaka, tex att inte berätta om någon är otrogen eftersom det bara skulle förstöra förhållandet.


    Jag tycker att det är fel att ljuga för att jag själv inte vill bli utsatt för det är inte riktigt bra argument. Kan du komma med något bättre svar ?
  • Anonym (Hm)
    Äldre 15 Oct 16:53
    #6
    AnnaSthlm skrev 2018-10-15 16:14:45 följande:
    Lögner är just en fasad, ett plåster över ens egna dåliga självkänsla, sina komplex och sin feghet. Dessutom lurar man andra människor, stjäl deras resurser, beroende på vad man ljuger om.
    Håller med
  • Äldre 15 Oct 17:01
    #7

    Den som ljuger går ju inte att lita på. Ljuger man om litet så kan man ljuga om stort.

    En vän man inte kan lita på till 100% är ingen vän värd att ha.

    Kollegor som hittar på den ena "ursäkten" efter den andre vill man inte arbeta med då det skapar sådan uppenbar dålig stämning i gruppen.

  • Äldre 15 Oct 17:57
    #8

    Vad menar du med lögner? Allt som sägs som är osant eller gör du skillnad på vita lögner?


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Leid) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 18:03
    #9
    legomum skrev 2018-10-15 17:01:11 följande:

    Den som ljuger går ju inte att lita på. Ljuger man om litet så kan man ljuga om stort.

    En vän man inte kan lita på till 100% är ingen vän värd att ha.

    Kollegor som hittar på den ena "ursäkten" efter den andre vill man inte arbeta med då det skapar sådan uppenbar dålig stämning i gruppen.


    Du har inte riktigt förstått min fråga va? Förklara varför det är fel att ljuga istället för att bara rabbla upp samma sak som andra.
  • Äldre 15 Oct 18:05
    #10
    Anonym (D) skrev 2018-10-15 15:21:03 följande:

    Det är inte alltid fel att ljuga. Ibland behöver man ta till en lögn för att undvika en sanning som gör mer ont än gott.


    En sak kan inte vara både bra och dåligt samtidigt, hur ska du ha det rätt eller fel?
  • Äldre 15 Oct 18:27
    #11
    +1
    Anonym (Leid) skrev 2018-10-15 18:03:38 följande:

    Du har inte riktigt förstått min fråga va? Förklara varför det är fel att ljuga istället för att bara rabbla upp samma sak som andra.


    Det var precis min åsikt du var ute efter. Att den säger liknande tidigare svar ger dig ingen rätt att vara otrevlig.

    Lycka till med hjälp när du bara spyr galla över de svar du får.
  • Anonym (Leid) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 22:40
    #12
    legomum skrev 2018-10-15 18:27:32 följande:

    Det var precis min åsikt du var ute efter. Att den säger liknande tidigare svar ger dig ingen rätt att vara otrevlig.

    Lycka till med hjälp när du bara spyr galla över de svar du får.


    Nu var inte mitt syfte att spy någon galla och om du tog dig illa vid så ber jag om ursäkt.. Jag vill ha förklaring på vad människor har förlora genom att dra lögner.. Om vi tar ett exempel. Låt säga att jag kommer överens med någon att träffas en viss tid på en bestämd plats och jag dyker aldrig upp, vad har denna person förlorat egentligen som bara suttit där och väntat?
  • Äldre 15 Oct 22:47
    #13

    För att lögner förstör tillit, på det individuella planet (tänk på sagan om pojken och vargen) och även på ett allmänt plan (ju fler människor som ljuger dess mindre tillit i samhället och det förlorar alla på).

  • Anonym (Obi Wan Kenobi­)
    Äldre 15 Oct 22:53
    #14
    Anonym (Leid) skrev 2018-10-15 22:40:21 följande:
    Nu var inte mitt syfte att spy någon galla och om du tog dig illa vid så ber jag om ursäkt.. Jag vill ha förklaring på vad människor har förlora genom att dra lögner.. Om vi tar ett exempel. Låt säga att jag kommer överens med någon att träffas en viss tid på en bestämd plats och jag dyker aldrig upp, vad har denna person förlorat egentligen som bara suttit där och väntat?
    Personen har förlorat sin tid, och du tycker inte att det är "värt" någonting?
    Dessutom förlorar personen förtroendet för dig, men det är egentligen mer en förlust för dig.
  • Äldre 15 Oct 23:01
    #15

    Det mab förlorar på att ljuga är ju möjligheten att se sitt eget beteende i saningens ljus. Andras agerande eller reaktion är ju avhängig att de får rätt information. Att ljuga är att ge dem fel information och på det sättet kan de inte fullt ut handla i enlighet med sin vilja. Den som ljuger får inte heller konfronteras med de sanna konsekvenserna på samma omedelbara sätt som om man delat med sig av sanninhen. Vilket vid nästa moraliska avvägande därför kommer inverka menligt för en eventuell strävan till en godare och böttre värld.

  • Anonym (D)
    Äldre 16 Oct 15:56
    #16
    Okunniglinda skrev 2018-10-15 18:05:02 följande:
    En sak kan inte vara både bra och dåligt samtidigt, hur ska du ha det rätt eller fel?

    Inte samtidigt, men det kan vara rätt vid vissa tillfällen och fel vid andra. Det är inte fel att ljuga om hur man mår när en ytligt bekant använder hälsningsfrasen "hur är läget?" men det är fel att lura i ett barn att jultomten finns.
Svar på tråden Vem kan komma med bra argument