• Mom2be262

    Dagis? Hur funkar det / vad tänka på?

    Vill höra era åsikter och tanker kring dagis... hur resonerar ni? Vad var viktigt för er? Vad tänkte ni mest på? Var ni där på studiebesök innan? Ge mig alla tips ni kan ge!

  • Svar på tråden Dagis? Hur funkar det / vad tänka på?
  • Anonym (Mamma)

    Förskolan tycker jag är jättebra, vi själva är unga och inga kompisar med barn så för oss har förskolan varit kanon för att träffa andra barn. Mitt största barn går 20h/vecka, och gjort sedan start. Det har varit bra för honom, som är blyg och försiktig. Vi valde förskola efter hans personlighet, en mindre fristående förskola. Vi hälsade på en gång innan vi ansökte om plats, för att vara på säkra sidan!

    När du väljer förskola, utgå ifrån ditt barns behov och inte från vad som är närmast! Är barnet utåtriktad, då kanske en större förskola är bra. Blyg och tillbakadragen? En mindre förskola och mer hemlik, kanske är bättre då. Kanske finns det en Facebook grupp i ditt område där du kan be om tips?

    Tänka på, inskolningen kan ta längre tid än planerat. Allt beroende på hur redo barnet är att skolas in.

    Det behövs MYCKET kläder för att börja förskolan, som man inte ens tänker på innan.

  • Kellie13
    Mom2be262 skrev 2018-10-15 15:16:07 följande:

    Vill höra era åsikter och tanker kring dagis... hur resonerar ni? Vad var viktigt för er? Vad tänkte ni mest på? Var ni där på studiebesök innan? Ge mig alla tips ni kan ge!


    Det vi tycker e viktigast är att det är nära till dagis och att det e en montessori förskola(vet ej hur de stavas). Som tur är har vi en sån på våran gård så d tar bara 30 sekunder att gå dit. Det är en stor skillnad på vanligt dagis o montessori, det är som en liten skola innan skolan börjar. Dom får lära sig läsa, räkna o sånt innan den riktiga skolan börjar. Min dotter är 5 år o kan både läsa lite o räkna så ett sånt dagis kan jag verkligen rekommendera.
  • Mom2be262
    Kellie13 skrev 2018-10-28 05:03:29 följande:

    Det vi tycker e viktigast är att det är nära till dagis och att det e en montessori förskola(vet ej hur de stavas). Som tur är har vi en sån på våran gård så d tar bara 30 sekunder att gå dit. Det är en stor skillnad på vanligt dagis o montessori, det är som en liten skola innan skolan börjar. Dom får lära sig läsa, räkna o sånt innan den riktiga skolan börjar. Min dotter är 5 år o kan både läsa lite o räkna så ett sånt dagis kan jag verkligen rekommendera.


    Hej, okej! Hur lär de barnen? Sitter de dom i ett klassrum 1h/dag eller gör det något roligt av det me lek typ?
  • modsey

    Jag valde med hjärtat och känslan! Var viktigt att de kändes äkta, tryggt och varmt och att personalen uttryckte att de gillade sitt jobb och såg de som viktigt. Jag resonerade snarare tvärtom ni någon ovan här och leken var mycket viktigare än att de skulle lära sig saker som läsa och dyl. Har haft toppendagis till alla mina fyra barn !

  • Kallamakka

    Åk och besök de förskolor ni väljer mellan, få en känsla. Förbered med frågor som är viktiga för er, kanske om de är ute mycket? Hur ser ute miljön ut? Hur ser det ut inne? När vilar dem/hur vilar dem? Vilka är pedagogerna?

    Jag är själv pedagog på förskola och känns inte valet bra för er så brukar det inte bli så bra heller. Så det viktiga är att ni känner att förskolan är bra för erat barn.

    Sedan vill jag också lägga till att läsa och skriva inte står som ett mål i våran läroplan, däremot lekens betydelse för utveckling.

    Lycka till!

  • Kallamakka

    Åk och besök de förskolor ni väljer mellan, få en känsla. Förbered med frågor som är viktiga för er, kanske om de är ute mycket? Hur ser ute miljön ut? Hur ser det ut inne? När vilar dem/hur vilar dem? Vilka är pedagogerna?

    Jag är själv pedagog på förskola och känns inte valet bra för er så brukar det inte bli så bra heller. Så det viktiga är att ni känner att förskolan är bra för erat barn.

    Sedan vill jag också lägga till att läsa och skriva inte står som ett mål i våran läroplan, däremot lekens betydelse för utveckling.

    Lycka till!

  • Mom2be262
    Kallamakka skrev 2018-10-28 08:59:34 följande:

    Åk och besök de förskolor ni väljer mellan, få en känsla. Förbered med frågor som är viktiga för er, kanske om de är ute mycket? Hur ser ute miljön ut? Hur ser det ut inne? När vilar dem/hur vilar dem? Vilka är pedagogerna?

    Jag är själv pedagog på förskola och känns inte valet bra för er så brukar det inte bli så bra heller. Så det viktiga är att ni känner att förskolan är bra för erat barn.

    Sedan vill jag också lägga till att läsa och skriva inte står som ett mål i våran läroplan, däremot lekens betydelse för utveckling.

    Lycka till!


    Hur implementeras lekens betydelse för utveckling? Hur gör ni mer specifikt? :D jobbar du på en kommunal eller fristående förskola? Vet du om alla ändå går efter samma läroplan, eller har fristående förskolor lite mer ?svängrum??
  • Mom2be262
    modsey skrev 2018-10-28 08:46:21 följande:

    Jag valde med hjärtat och känslan! Var viktigt att de kändes äkta, tryggt och varmt och att personalen uttryckte att de gillade sitt jobb och såg de som viktigt. Jag resonerade snarare tvärtom ni någon ovan här och leken var mycket viktigare än att de skulle lära sig saker som läsa och dyl. Har haft toppendagis till alla mina fyra barn !


    På vilket sätt menar du att leken var viktig? Sortens lekar eller menar du hur mycket de lekte? Förklara gärna lite mer hur du menar :)
  • modsey
    Mom2be262 skrev 2018-10-28 09:43:41 följande:

    På vilket sätt menar du att leken var viktig? Sortens lekar eller menar du hur mycket de lekte? Förklara gärna lite mer hur du menar :)


    Mom2be262 skrev 2018-10-28 09:43:41 följande:

    På vilket sätt menar du att leken var viktig? Sortens lekar eller menar du hur mycket de lekte? Förklara gärna lite mer hur du menar :)


    Jag hade nog snarare valt bort en förskola med mycket styrd lek eller där saker som läsning stod på schemat. Fri lek är så viktig! En annan sak som var viktig var att de var ute mycket samt att maten lagades på plats på förskolan och inte i storkök.
Svar på tråden Dagis? Hur funkar det / vad tänka på?