• Anonym (Grå)
    Äldre 15 Oct 16:21
    3574 visningar
    13 svar
    13
    3574

    Sjukskriven från barn??

    Jag har blivit sjukskriven 100% samma dag jag var hos läkaren.

    Grejen är att enligt vår kommun har vi inte rätt till förskola vid sjukskrivning. Och enligt försäkringskassan när jag pratade med dom så har jag inte rätt till sjukpenning om jag inte har barnomsorg.

    Vi har inga föräldradagar kvar någon av oss. Sä här sitter jag och vill bara bryta ihop.

    Förskolan sa att jag kan få dispans om jag kan bevisa eller ha intyg att jag är sjukskriven från barnen. Men varken läkaren eller jag vet hur det ska gå till eller skrivas. Vad det ens innebär?

    Känns som jag är mitt i en gråzon.

    Någon som vart i liknande sits?

    Vad gjorde ni/vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Sjukskriven från barn??
  • Äldre 15 Oct 16:23
    #1

    Va? Har ni inte rätt till barnomsorg vid sjukskrivning? Är du helt säker på det??

  • LFF
    Äldre 15 Oct 16:24
    #2

    Det låter ju helkonstigt att du inte skulle ha rätt att ha barnen på förskolan om du är sjukskriven! Vilken kommun gäller det? Vad står det på deras hemsida?

  • Anonym (A)
    Äldre 15 Oct 16:26
    #3
    Grejen är att enligt vår kommun har vi inte rätt till förskola vid sjukskrivning. Och enligt försäkringskassan när jag pratade med dom så har jag inte rätt till sjukpenning om jag inte har barnomsorg.

    Låter motsägelsefullt och konstigt? Säger som ovan, vilken kommun är detta och har du läst på deras hemsida vad som gäller?
  • Äldre 15 Oct 16:29
    #4

    Det låter väldigt märkligt. Jag skulle kolla igen med kommunen.

  • LFF
    Äldre 15 Oct 16:31
    #5

    Googlade och kollade några olika kommuner:

    Kungsbacka:


    "Får mitt barn gå på förskola, dagbarnvårdare och fritidshem om jag är sjukskriven?

    Ja, platsinnehavare har rätt att behålla plats i förskola, dagbarnvårdare och fritidshem vid egen sjukskrivning. Förskolechef, rektor eller enhetschef beslutar då om barnets vistelsetider."

    Halmstad:


    "Ja, ni har rätt att lämna ert barn på förskolan enligt det schema som ni lämnat in innan sjukskrivningen, det vill säga att ni har rätt att behålla den omsorgsnivån ni hade innan sjukskrivningen trädde i kraft. När/om sjukpenning övergår till sjukersättning har ni inte längre rätt att lämna barnet på förskolan mer än 15 h/vecka då behov av omsorg inte längre finns"

    Skara:

    "Jag är sjukskriven. Hur många timmar får jag lämna barnet på förskolan?
    Sjukskrivning räknas som arbete och du får lämna barnet det antal timmar sjukskrivningen avser."

    Örebro:

    "Sjukskrivning

    Vid sjukskrivning har barnet rätt att vara i förskolan/pedagogisk omsorg. Tiderna görs upp i samråd med personal eller förskolechef."




     

  • Anonym (Grå) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 16:33
    #6

    Jag är ett säker.

    Då det inte stod nåt om de på kommunens sida, stog bara arbetande, arbetssökande och studerande hade rätt till förskola så skrev jag och frågade då min son går där redan.

    Fick svaret ?Helt riktigt. Det finns olika grunder till en förskoleplats. Sjukskrivningen är ingen grund i sig.

    Men är man sjukskriven från sina barn, vilket framkommer på ett sjukintyg så finns möjlighet till placering?

  • LFF
    Äldre 15 Oct 16:38
    #7
    Anonym (Grå) skrev 2018-10-15 16:33:29 följande:

    Jag är ett säker.

    Då det inte stod nåt om de på kommunens sida, stog bara arbetande, arbetssökande och studerande hade rätt till förskola så skrev jag och frågade då min son går där redan.

    Fick svaret ?Helt riktigt. Det finns olika grunder till en förskoleplats. Sjukskrivningen är ingen grund i sig.

    Men är man sjukskriven från sina barn, vilket framkommer på ett sjukintyg så finns möjlighet till placering?


    Har du pratat direkt med kommunen eller bara med förskolan?
  • LFF
    Äldre 15 Oct 16:41
    #8

    Annars får väl läkaren skriva in i läkarintyget att du inte är frisk nog att ha barnet hemma under sjukskrivningen. För hade du kunnat ta hand om ditt barn så hade du säkerligen kunnat jobba.

  • Anonym (Läkar­en)
    Äldre 15 Oct 17:02
    #9
    Anonym (Grå) skrev 2018-10-15 16:33:29 följande:

    Jag är ett säker.

    Då det inte stod nåt om de på kommunens sida, stog bara arbetande, arbetssökande och studerande hade rätt till förskola så skrev jag och frågade då min son går där redan.

    Fick svaret ?Helt riktigt. Det finns olika grunder till en förskoleplats. Sjukskrivningen är ingen grund i sig.

    Men är man sjukskriven från sina barn, vilket framkommer på ett sjukintyg så finns möjlighet till placering?


    Be läkaren skriva ett läkarintyg på din sjukskrivning och en anledning. Sen behöver inte förskolan inte bry sig om mer.

    Men ett giltigt intyg från läkare bör finnas till hands och då ska det ju - precis som du skriver - få ha barnen på förskola.

    Har du däremot ingen sjukskrivning från läkare, då är det en helt annan sak.

    Men som jag förstår det hela så har läkare sjukskrivit dig
  • Anonym (Hm)
    Äldre 15 Oct 17:05
    #10
    LFF skrev 2018-10-15 16:41:11 följande:
    Annars får väl läkaren skriva in i läkarintyget att du inte är frisk nog att ha barnet hemma under sjukskrivningen. För hade du kunnat ta hand om ditt barn så hade du säkerligen kunnat jobba.
    Håller med
  • GGN
    Äldre 15 Oct 18:18
    #11

    Var det konstigaste jag hört...

  • Äldre 15 Oct 18:33
    #12

    Om du arbetar så bedöms din arbetsförmåga gentemot ditt ordinarie arbete. Om du är föräldraledig då kan man vara sjukskriven gentemot vård av barn. Så du kan inte förändra bedömningsgrunderna om du förvärvsarbetar.

  • Anonym (Grå) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 20:08
    #13
    askyfullofstars skrev 2018-10-15 18:33:34 följande:

    Om du arbetar så bedöms din arbetsförmåga gentemot ditt ordinarie arbete. Om du är föräldraledig då kan man vara sjukskriven gentemot vård av barn. Så du kan inte förändra bedömningsgrunderna om du förvärvsarbetar.


    Jag är alltså inte föräldraledig utan sjukskriven från min fasta tjänst.
    Anonym (Läkaren) skrev 2018-10-15 17:02:04 följande:

    Be läkaren skriva ett läkarintyg på din sjukskrivning och en anledning. Sen behöver inte förskolan inte bry sig om mer.

    Men ett giltigt intyg från läkare bör finnas till hands och då ska det ju - precis som du skriver - få ha barnen på förskola.

    Har du däremot ingen sjukskrivning från läkare, då är det en helt annan sak.

    Men som jag förstår det hela så har läkare sjukskrivit dig


    Ja precis jag har ju ett läkarintyg som både arbetsgivare och försäkringskassan godkänt. Jag ska be han formulera ett till förskolan också.
    LFF skrev 2018-10-15 16:38:12 följande:

    Har du pratat direkt med kommunen eller bara med förskolan?


    Jag pratade med verksamhetschefen för alla förskolor i kommunen om jag förstod det rätt.
Svar på tråden Sjukskriven från barn??