• Anonym (Funderande)

    Provanställning efter vikariat?

    Hej! 


     


    Facket har varit delaktig i processen så jag antar väl att allt är som det ska vara men jag vill ändå dubbelkolla då det känns lite bakvänt....Jag har haft ett vikariat på en arbetsplats nu lite mer än 5 månader. Sökte en tillsvidare tjänst och fått den med 6 månaders provanställning. Jag tycker det känns lite konstigt att man måste vara provanställd när de redan sett mig i arbetet i snart 6 månader, hade det kommit någon annan utifrån så hade den ju blivit bedömd på 6 månader men för min del blir det ju nästan 12 månader som de kan bedöma mig på. Men det kanske är helt normalt att man gör så? 


     


    Hälsningar :) 

  • Svar på tråden Provanställning efter vikariat?
  • Anonym (V)

    Jag har själv personalansvar och skulle säga så här: en månads provanställning (eftersom du anses vara testad och prövad i fem månader). Därefter tillsvidare tjänst.

  • Anonym (Funderande)

    Aha men hur ska det vara då? Har de rätt att kräva att tjänsten ändå ska föregås av 6 månaders provanställning (utöver de månader jag redan varit där)? 

  • Kjell2
    Anonym (Funderande) skrev 2018-10-15 19:41:39 följande:

    Aha men hur ska det vara då? Har de rätt att kräva att tjänsten ändå ska föregås av 6 månaders provanställning (utöver de månader jag redan varit där)? 


    Klart de kan kräva men du behöver inte acceptera.
Svar på tråden Provanställning efter vikariat?