• Mamma91a

    3 åring mycket ont i ben dagtid

    Som rubriken lyder!

    Jag har en 3-åring som sedan några månader tillbaka klagar på ont i benen på dagtid.

    Hon kan leka och sen lägga sig på golvet och gråta över ont i benet och säga att jag ska bära henne.

    Hon har sista veckan även börjat klaga på ont i foten.

    Vad jag läst brukar växtvärk vara på kvällen / natten. Min magkänsla säger att det är något som inte stämmer, samtidigt som det känns som jag inbillar mig att någor är fel.

    Jag är annars ingen orolig mamma utan tar allt lugnt.

    Hon har haft febertoppar till och från utan några andra symtom men jag tycker inte att hon är sjuk ovanligt mycket.

    Någon med erfarenhet ?

  • Svar på tråden 3 åring mycket ont i ben dagtid
  • Amla07

    Hade samma när lillan var runt 2-3 år. En dag kunde hon inte stödja på ena benet och haltade fram. Med smärtstillande blev det tillfälligt bättre, men när jag googlade så läste jag mig till att det kunde vara tecken på leukemi. Det var det dock inte! Det visade sig vara höftsnuva; förkylningsvirus som satt sig i höftleden och orsakar smärta. Men självklart måste det undersökas.

  • LillaJag06

    Nu vet jag inte vad din dotter har för fel och jag tycker att du bör ta kontakt med sjukvården så hon blir undersökt.

    Men jag har hela mitt liv haft stora problem med värk.

    Ingen tog min mamma på allvar eller mig heller för den delen. Det visade sig efter måpånga pr (21år) att jag har något som heter ehler danlos syndrom.

    Det ger ofta svår värk och en massa annat.

  • lövet2

    Jag har barn med barnreumatism och en son med Perthes (sjukdom i höftleden). En del reumatism kan ge just febertoppar, så det kan vara värt att kolla. Men allmänläkare kan inte göra det, utan det måste vara en barnläkare och allra helst en barnreumatolog.

  • Mamma91a
    Amla07 skrev 2018-10-15 21:44:43 följande:

    Hade samma när lillan var runt 2-3 år. En dag kunde hon inte stödja på ena benet och haltade fram. Med smärtstillande blev det tillfälligt bättre, men när jag googlade så läste jag mig till att det kunde vara tecken på leukemi. Det var det dock inte! Det visade sig vara höftsnuva; förkylningsvirus som satt sig i höftleden och orsakar smärta. Men självklart måste det undersökas.


    vågar aldrig googla för jag vet att det alltid Vissr cancer och hon mår för bra för stt det ska vsra det:)

    Men tack ska ta upp det med läkaren. Skönt att det vsr något enkelt:)
  • Mamma91a
    LillaJag06 skrev 2018-10-15 21:59:40 följande:

    Nu vet jag inte vad din dotter har för fel och jag tycker att du bör ta kontakt med sjukvården så hon blir undersökt.

    Men jag har hela mitt liv haft stora problem med värk.

    Ingen tog min mamma på allvar eller mig heller för den delen. Det visade sig efter måpånga pr (21år) att jag har något som heter ehler danlos syndrom.

    Det ger ofta svår värk och en massa annat.


    Tack, vi väntar på tid hos läkaren. Vi fick en tid och det var såklart en dag när vi e borta ????

    Tack. Måste varit fruktansvärt att ingen tog er på allvar.
  • Mamma91a
    lövet2 skrev 2018-10-15 23:06:23 följande:

    Jag har barn med barnreumatism och en son med Perthes (sjukdom i höftleden). En del reumatism kan ge just febertoppar, så det kan vara värt att kolla. Men allmänläkare kan inte göra det, utan det måste vara en barnläkare och allra helst en barnreumatolog.


    Okej, hur va dom i leken ? Hon kan vara som vanligt men sen vänder det lixom
  • Fia 28

    Bra att ni kollar upp det. Vill bara tillägga att växtvärk behöver inte endast komma på nätterna. Jag själv hade mycket växtvärk som liten och syrrans pojke har haft extremt mycket. Massage och kylbalsam har hjälpt. 

  • lövet2
    Mamma91a skrev 2018-10-16 12:30:07 följande:
    Okej, hur va dom i leken ? Hon kan vara som vanligt men sen vänder det lixom
    De med reumatism hade "skov" då de var sämre. De kunde vara riktigt dåliga i några dagar och sedan må bättre i en vecka. Men det finns flera olika sorters reumatism som kan bete sig lite olika.
  • Mamma91a
    Fia 28 skrev 2018-10-16 13:23:03 följande:

    Bra att ni kollar upp det. Vill bara tillägga att växtvärk behöver inte endast komma på nätterna. Jag själv hade mycket växtvärk som liten och syrrans pojke har haft extremt mycket. Massage och kylbalsam har hjälpt. 


    Tack ????
  • Mamma91a
    lövet2 skrev 2018-10-16 13:23:36 följande:

    De med reumatism hade "skov" då de var sämre. De kunde vara riktigt dåliga i några dagar och sedan må bättre i en vecka. Men det finns flera olika sorters reumatism som kan bete sig lite olika.


    Okej :) då vet jag tack
Svar på tråden 3 åring mycket ont i ben dagtid