• Äldre 15 Oct 21:28
    2389 visningar
    5 svar
    5
    2389

    när pappan inte vill vara pappa

    Hej! Jag väntar mitt första barn. Pappan till barnet vill inte ha något med barnet att göra, han vill varken stå som pappa eller betala ett enda öre. Men han ska få göra rätt för sig så därför ska jag ange honom som pappa till barnet. Vet någon hur det funkar? Eftersom vi inte har någon kontakt alls - får han då ett brev hem att barnet är fött och att han är pappan? Eller? Ni som vet - skriv gärna allt ni vet angående processen!

  • Svar på tråden när pappan inte vill vara pappa
  • Äldre 15 Oct 22:10
    #1
    +1

    Han kommer att kallas för att erkänna faderskapet om du uppger honom. Medverkar han inte kommer myndighet att tvinga honom. Extremfall handlar om att hämtad av polis och topsad för dna.

  • Äldre 15 Oct 22:18
    #2
    Gravidmedförstabarnet skrev 2018-10-15 21:28:54 följande:

    Hej! Jag väntar mitt första barn. Pappan till barnet vill inte ha något med barnet att göra, han vill varken stå som pappa eller betala ett enda öre. Men han ska få göra rätt för sig så därför ska jag ange honom som pappa till barnet. Vet någon hur det funkar? Eftersom vi inte har någon kontakt alls - får han då ett brev hem att barnet är fött och att han är pappan? Eller? Ni som vet - skriv gärna allt ni vet angående processen!


    Själv klart ska du uppge honom som pappa. Det är hans ansvar och det minsta han ska göra är att betala för sig.

    Du skriver på ett papper och socialtjänsten kommer kalla honom. Antingen bekräftar han eller så nekar han, då blir det blodprov.
  • Äldre 15 Oct 23:27
    #3
    chumichum skrev 2018-10-15 22:18:44 följande:

    Själv klart ska du uppge honom som pappa. Det är hans ansvar och det minsta han ska göra är att betala för sig.

    Du skriver på ett papper och socialtjänsten kommer kalla honom. Antingen bekräftar han eller så nekar han, då blir det blodprov.


    Tack för svar! Blodprov på han och blodprov på dottern? Och är mötet tillsammans? För han vill nog inte ens vara i samma rum som oss.
  • Äldre 15 Oct 23:34
    #4

    Nej det blir vid olika tillfällen, du och barnet kommer tillsammans en gång och han kommer för sig. Är det viktigt för dig att det blir så så säg till speciellt om det så att de inte råkar glömma bort och sätta er efter varandra i tid. Men det är inga problem alls att komma på olika dagar. 

  • Kusine­n
    Äldre 16 Oct 06:16
    #5

    Vill bara förtydliga att man inte får underhåll per automatik bara för att faderskape är fastställt.

    Du kontaktar familjerätten på kommunens socialförvaltning för att få faderskapet fastsrällt. Man kan gå dit själv eller var för sig. I ditt fall lär du ju kontakta dem själv, de jommer att fråga dig vem som är möjlog pappa och du berättar det. Familjerätten kommer sedan kontakta pappan och göra resten, så det behöver du inte alls engagera dig i mer än om pappan hävdar att han inte är pappa och soc bestämmer att ett faderskapstest ska göras. Då kommer barnet bli kallat för att ta ett dnaprov och då måse du försås följa med. Pappan är dock inte med, han gö sitt test vid ett eget tillfälle. De tar inte Blodprov längre så vitt jag vet utan topsar för dna.

    I samband med att man skriver på om faderskap kan man också skriva på om gemensam vårdnad. Vårdnad handlar inte om boende och umgänge utan om det juridiska ansvaret för barnet. Om pappan inte tänkt vara närcarande vill han förmodligen inte heller ha vårdnaden. Men om han mot förmodan vill det men inte du får han stämma dig på vårnaden om du inte frivilligt går med på det.

    Så fort barnet är fött kan du ansöka om underhållsstöd på FK. Det kan du alltså göra redan innan faderskapet ör fastställt om det drar ut på tiden. När faderskapet sedan är fastställt är det meningen att du och papåan sla komma överens om ett underhållsbidrag som han ska betala varje månad direkt till dig. Då går det slltså inte via FK. Det finns räknesnurror på FKs hemsida som man kan använda för att räkna ut. Om han vägrar betala får du ansöka om underhållsstöd på nytt. Då sköts underhållet via FK och du (barnet) får en schaBlonsumma varje mpnad. Vid underhållsstöd går allt via FK och du behöver inte alls engagera dig i om pappan betalar eller ej. Det sköter FK.

Svar på tråden när pappan inte vill vara pappa