• Anonym (Bunde­n ränta)
    Äldre 15 Oct 21:40
    1706 visningar
    9 svar
    9
    1706

    Binda räntan?

    Vi har köpt hus och både jag och min sambo har dålig koll på räntor och ränteläget. Bankmannen hade skrivit rörlig ränta men min sambo ville binda den. Först föreslog banken 2 år men sambon vill binda längre och vi fick då 5 år bunden på 1,8%. Är det bra eller dåligt? Skulle ni bundit räntan så eller kört på rörlig eller kortare bindning?

  • Svar på tråden Binda räntan?
  • Äldre 15 Oct 21:47
    #1

    Beror på er ekonomi. Har ni råd med att räntan går upp?

    Vi klarar av en ränta på 10+ så vi ligger rörligt.

  • Anonym (.)
    Äldre 15 Oct 22:03
    #2

    Om 5år vet vi om det var bra eller dåligt. Historiskt har det oftast lönat sig med rörliga räntor, även om det periodvis varit lönsamt att binda.

    Se det som en försäkring. I regel kostar det alltså pengar att binda räntan.

    Nej, jag hade inte bundit räntan. Men jag har ekonomiska marginaler, drar räntan påverkas inte mitt liv nämnvärt. Hur ser er situation ut?

    Men när jag hade köpt huset och var lite högt belånad så satte jag av en peng motsvarande ränta y% varje månad på ett eget konto (typ motsvarande 5års räntan o lite till), körde rörlig ränta för lånet som drogs med autogiro från samma konto.

    Successivt byggdes det upp en buffert på kontot, som jag hade kunnat använda om räntan vände upp. Men räntan vände aldrig upp, och bufferten kunde användas för extraamorteringar o renoveringar istället.

  • Anonym ($)
    Äldre 15 Oct 23:13
    #3

    Ju längre tid ni binder räntan, desto dyrare. Därför är 2 år ofta att föredra framför 5 år. Många som är osäkra delar upp sina lån på två eller tre delar med olika räntor. Kanske kan ni ha halva rörlig och halva bunden?

  • Äldre 15 Oct 23:20
    #4

    Har rörligt. Tycker nackdelarna med bundet väger tyngre än fördelen. Om man behöver lösa lånen inom bindningstiden (eller byta bank) är det dyrt. Vem vet om hur räntorna kommer vara när bindningstiden löper ut. Kan bli höga räntor då. Jag avvaktar hellre.

  • Anonym (Rörli­g)
    Äldre 15 Oct 23:58
    #5

    Vi har råd att ha rörlig.

  • Anonym (Bunde­t)
    Äldre 16 Oct 00:55
    #6
    Anonym (Bunden ränta) skrev 2018-10-15 21:40:21 följande:

    Vi har köpt hus och både jag och min sambo har dålig koll på räntor och ränteläget. Bankmannen hade skrivit rörlig ränta men min sambo ville binda den. Först föreslog banken 2 år men sambon vill binda längre och vi fick då 5 år bunden på 1,8%. Är det bra eller dåligt? Skulle ni bundit räntan så eller kört på rörlig eller kortare bindning?


    För ett år sedan band jag 50% av bolånet på 5 år. Räntan är 1,54 på det lånet i (Swedbank) och då låter era 1,8 högt. Så mycket har räntorna knappast stigit på 13 månader. Ni kan säkert förhandla er till en bättre deal.

    Jag är nöjd med beslutet att binda räntan, och jag räknar med en höjning när den ska omförhandlas om 4 år. För mig känns det tryggt att veta om mina utgifter närmsta åren så jag kan skapa långsiktiga planer. Dessa långsiktiga planer skulle kunna äventyras av en 3-4 procentig höjning och det vill jag inte vara med om. Dock skulle jag inte behöva gå ner i livskvalitet av en sådan höjning - det är viktigt det med!
  • Anonym (Anna)
    Äldre 16 Oct 09:34
    #7

    Jag "binder" räntan själv. Jag tar 10 års räntan och sätter av på ett separat konto, där dras rörlig ränta av banken. Sen köper jag långa räntefonder för det som blir över som buffert. Riskpremien betalar jag alltså till mig själv. Går räntan upp så tar jag av bufferten.

    Jag lär mig leva med en hög bunden ränta men betalar inte till banken.

  • Anonym (Bunde­n ränta) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 13:30
    #8

    Ja, det är ju klart att man kan göra så. Vi har rörligt på toplånet och bundet på bottenlånet. Nu håller de på att framställa våra lånehandlingar så tror det är väl sent att ändra sig. Men kollar man på snitträntor hos olika banker ligger deras räntor över 5 år på alla storbanker på ca 2,4. Så på så vis tänker jag att 1,8 ändå är hyffsat Eller tänker jag fel?

  • Äldre 16 Oct 14:11
    #9
    Anonym (Bunden ränta) skrev 2018-10-16 13:30:15 följande:

    Ja, det är ju klart att man kan göra så. Vi har rörligt på toplånet och bundet på bottenlånet. Nu håller de på att framställa våra lånehandlingar så tror det är väl sent att ändra sig. Men kollar man på snitträntor hos olika banker ligger deras räntor över 5 år på alla storbanker på ca 2,4. Så på så vis tänker jag att 1,8 ändå är hyffsat Eller tänker jag fel?


    Jag hade jämfört med om du hade haft rörlig ränta istället. Kanske tänker fel nu men jämfört med ränta på 1,5% och ett lån på en miljon förlorar du 2 100 kronor per år jämfört med 1,8% i ränta. Så inte så mycket pengar.
Svar på tråden Binda räntan?