• Anonym (Hypokondrikern)

    Knölar på benet!!!

    hej! jag upptäckte just två knölar i min högra vad. ena är dock i ett blåmärke, så det kanske är normalt? Eller är det någonting man borde kolla upp? Slänger in lite bilder där jag klämmer runt för att visa storleken på knölarna.

    Ber om ursäkt på förhand för mina håriga ben.

    mvh hypokondrikern

  • Svar på tråden Knölar på benet!!!
  • Anonym (H)

    Knölar blåmärken är inget konstigt. Ett blåmärke är ju en blödning i huden = det blir hårdare om det blött mer.

    Skulle vara mer orolig över det brutala blåmärket. Ser inte ok ut...

  • Anonym (Hypokondrikern)
    Anonym (H) skrev 2018-10-16 07:37:23 följande:

    Knölar blåmärken är inget konstigt. Ett blåmärke är ju en blödning i huden = det blir hårdare om det blött mer.

    Skulle vara mer orolig över det brutala blåmärket. Ser inte ok ut...


    Varför skulle du vara orolig över blåmärket?

    Ja det är väl kanske inte jättefint, vet inte ens vad jag har gjort för att få det där.,
  • Anonym (H)
    Anonym (Hypokondrikern) skrev 2018-10-16 08:25:36 följande:

    Varför skulle du vara orolig över blåmärket?

    Ja det är väl kanske inte jättefint, vet inte ens vad jag har gjort för att få det där.,


    Det är lite det jag menar. Du ska ha fått en ordentlig smäll med typ ett basebollträ för att få ett sånt blåmärke. Har du inte det så bör du få det undersökt. Det ser inte ut som ett vanligt blåmärke.
  • Anonym (Hypokondrikern)
    Anonym (H) skrev 2018-10-16 08:52:59 följande:

    Det är lite det jag menar. Du ska ha fått en ordentlig smäll med typ ett basebollträ för att få ett sånt blåmärke. Har du inte det så bör du få det undersökt. Det ser inte ut som ett vanligt blåmärke.


  • Anonym (Hypokondrikern)
    Anonym (H) skrev 2018-10-16 08:52:59 följande:

    Det är lite det jag menar. Du ska ha fått en ordentlig smäll med typ ett basebollträ för att få ett sånt blåmärke. Har du inte det så bör du få det undersökt. Det ser inte ut som ett vanligt blåmärke.


    Så ser den ut på närmare håll

  • smulpaj01
    Anonym (H) skrev 2018-10-16 08:52:59 följande:

    Det är lite det jag menar. Du ska ha fått en ordentlig smäll med typ ett basebollträ för att få ett sånt blåmärke. Har du inte det så bör du få det undersökt. Det ser inte ut som ett vanligt blåmärke.


    Va? Undersöka ett helt vanligt blåmärke, är du seriös?

    Skulle inte vara det minsta orolig. Såna där (och värre) blåmärken har jag haft ofta. Ingen fara alls, det försvinner.
  • Anonym (H)
    smulpaj01 skrev 2018-10-16 09:11:32 följande:

    Va? Undersöka ett helt vanligt blåmärke, är du seriös?

    Skulle inte vara det minsta orolig. Såna där (och värre) blåmärken har jag haft ofta. Ingen fara alls, det försvinner.


    1. Det är inte ett helt vanligt blåmärke.

    2. Om man inte vet varför/när man fått märket så är det en anledning att kolla upp sina värden eftersom man normalt sätt inte får blåmärken från ingenstans.
  • smulpaj01
    Anonym (H) skrev 2018-10-16 09:18:07 följande:
    1. Det är inte ett helt vanligt blåmärke.

    2. Om man inte vet varför/när man fått märket så är det en anledning att kolla upp sina värden eftersom man normalt sätt inte får blåmärken från ingenstans.
    Trams! Det ser helt normalt ut och jag hade inte oroat mig det minsta. Ts kan ha slagit i någonstans utan att märkt det, sovit i nån konstig ställning, druckit mycket alkohol en kväll, tagit Treo m.m.
    Finns MASSOR med orsaker men det ser helt ofarligt och normalt ut. Jag får sådär ofta och då oftast på benen.
  • 1234568

    Jag skulle nog inte oroa mig jätte mycket över det. Det andra (utan ring), så är troligtvis någon sorts fettknöl under huden. Jag har en del sådana också, kommit med åren. Du kan ju hålla koll några veckor och gå och visa upp den om den börjar växa.

    Ditt blåmärke så var ju inte kul. Är du säker på att det är ett blåmärke? Du kan inte blivit biten av en fästing? Borrelia brukar ju bilda en ring runt bettet.
    Om du tydligt kan se att det är ett blåmärke så då är det nog ingen fara. Om man har någon sjukdom som ge dålig blodvärden så brukar man inte få endast ett blåmärke. Om det inte försvinner på ett par veckor, eller det kommer fler, så visa upp det. Men jag tror knappast det är någon fara med ett blåmärke som uppstått utan att man vet varifrån det kom.

  • Anonym (smäll)
    Anonym (H) skrev 2018-10-16 09:18:07 följande:
    1. Det är inte ett helt vanligt blåmärke.

    2. Om man inte vet varför/när man fått märket så är det en anledning att kolla upp sina värden eftersom man normalt sätt inte får blåmärken från ingenstans.
    Bara för att man inte minns när man slog sig betyder det inte att det kommer från ingenstans. Det händer mig ofta att jag får blåmärken utan att minnas vad jag har gjort. Man kan t ex ganska enkelt gå in i ett hörn av ett bord och glömma bort det sedan, för att en hastig smärta inte är minnesvärd. Eller att man råkar sparka till sin cykelpedal med smalbenet. Ibland kommer det för mig vad jag har gjort, ibland inte, det har aldrig oroat mig.
Svar på tråden Knölar på benet!!!