• Anonym (Kjk)
    Äldre 16 Oct 01:50
    4428 visningar
    19 svar
    19
    4428

    Är froosh smoothie nyttig?

    Och bra som frukost eller mellanmål? Eller är det inte nyttigare än saft och kexchoklad?!

  • Svar på tråden Är froosh smoothie nyttig?
  • Mongol­iet
    Äldre 16 Oct 02:03
    #1

    Det är ju bara frukt så det är nyttigare men är det värt pengarna. Ingen aning vad de kostar?

  • Anonym (Kjk) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 02:18
    #2
    Mongoliet skrev 2018-10-16 02:03:57 följande:

    Det är ju bara frukt så det är nyttigare men är det värt pengarna. Ingen aning vad de kostar?


    Köpte 2,5 dl för 15 kr ca

    Glas flaska o ej från komcentrat

    Men bäst före datum ett år fram!!
  • Mongol­iet
    Äldre 16 Oct 02:26
    #3

    Märklig jävla dansk innehållsföteckning. Ett halvt äpple, 3/4 mango & 1 apelsin. Har de tryckt i det så är ju 15 kr ändå ok. En halv banan också. Läste lite på övriga smaker. Tror att det är lögn. Troligvis 80-90 % äpple eller päron i alla oavsett smak. Ok ändå prismässigt. 50 kcal bara. Fattigt mellanmål. 1 banan som du kanske kan köpa för 5 kr eller mindre är 100 kcal.

  • Anonym (Kjk) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 02:32
    #4
    Mongoliet skrev 2018-10-16 02:26:55 följande:

    Märklig jävla dansk innehållsföteckning. Ett halvt äpple, 3/4 mango & 1 apelsin. Har de tryckt i det så är ju 15 kr ändå ok. En halv banan också. Läste lite på övriga smaker. Tror att det är lögn. Troligvis 80-90 % äpple eller päron i alla oavsett smak. Ok ändå prismässigt. 50 kcal bara. Fattigt mellanmål. 1 banan som du kanske kan köpa för 5 kr eller mindre är 100 kcal.


    Är det danskt?

    Köpte även bravo smoothie

    Är den mindre nyttig tro!
  • Mongol­iet
    Äldre 16 Oct 07:54
    #6
    Limajo skrev 2018-10-16 07:25:43 följande:

    Nyttigare än saft och kexchoklad är den. Men det är mycket fruktsocker och inte så mycket fibrer (om man jämför med färsk frukt). Vi är dåliga på att äta frukt i familjen så mina barn dricker ett litet glas smoothie till frukost men de äter också grovt bröd, yoghurt och osötad musli eller nåt annat mer rejält.


    Det är inte mycket fruktsocker. Det är 50 jävla kalorier i den flaskan. Som en halv banan.
  • Mongol­iet
    Äldre 16 Oct 08:24
    #8
    Limajo skrev 2018-10-16 08:10:19 följande:

    Den jag har har 57 kcal/100 gr. Man kanske dricker mer än 1 dl? Sen kommer ju all den energin från sockerarter, så jag vill nog vidhålla att den relativt sett innehåller mycket fruktsocker. Den innehåller ju knappt nåt annat. Men man behöver ju inte vara rädd för fruktsocker så länge man inte bälgar i sig flera liter om dagen eller kör lchf.


    Hela flaskan på 250 ml har 55-60 kcal. Ts undrar om det är ett bra mellanmål. Det är väldigt lite & verkligen inte massa socker. Jävla trams.
  • Äldre 16 Oct 08:31
    #9

    Jag är ju lite knasig och petig med vad jag stoppar i mig, men varför tar du inte bara en banan och lite naturell yoghurt till frukost/mellanmål?

    Jag är ingen vän av alla dessa hel/halvfabrikat med olika tillsatser och hållbarhet i flera månader osv. Smidigt kan jag hålla med om, men en banan i väskan är lika smidigt.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mongol­iet
    Äldre 16 Oct 08:55
    #11
    Limajo skrev 2018-10-16 08:39:21 följande:

    Froosh mango (som är den jag har hemma) har 57 kcal/100 gr och flaskan innehåller 250 ml. Den innehåller i princip inget fett eller protein och mycket lite fibrer. I princip all energi i den kommer från sockerarter. Men med det sagt skulle jag ändå inte klassa den som onyttig så länge man äter annan varierad kost.

    Sen kan du väl tagga ned lite? Det framstår bara som lite småkorkat och onödigt att svära om nåt så banalt som smoothie.


    Du är väl lite småkorkad som tror att 100 gr är 100 ml. Nä det är inget onyttigt att dricka saften från ett halvt äpple, lite apelsin & lite mango. Skärp er.
  • Anonym (Hepp)
    Äldre 16 Oct 09:11
    #13
    Anonym (Kjk) skrev 2018-10-16 01:50:28 följande:

    Och bra som frukost eller mellanmål? Eller är det inte nyttigare än saft och kexchoklad?!


    Kolla innehållsförteckningen. Innehåller inte den väldigt mycket socker? Om du bara vill äta frukt är det bättre att äta ett färskt äpple tex eftersom du då får fibrer också och tänderna får motion.

  • Anonym (Hepp)
    Äldre 16 Oct 09:13
    #14
    Mongoliet skrev 2018-10-16 08:24:45 följande:
    Hela flaskan på 250 ml har 55-60 kcal. Ts undrar om det är ett bra mellanmål. Det är väldigt lite & verkligen inte massa socker. Jävla trams.
    Hur mycket socker och kolhydrater det VERKLIGEN är kan TS utläsa på förpackningen. End of discussion.
  • Anonym (Kjk) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 09:56
    #15

    Inga tillsatser eller onyttigt väl?

  • Anonym (S)
    Äldre 16 Oct 10:08
    #16

    Den innehåller inga konserveringsämnen, inga tillsatser och inget tillsatt socker. Så den är godkänd ur mott perspektiv.

    Sen kan jag ju tycks stt det inte är så svårt att göra egen smoothie, då vet jag ju exakt vad jag och barnen får i oss. Jag brukar mixa lite extra så räcker det både till frukost/mellanmål.

    Barnens favorit:

    1 banan, 1/2 dl naturell yoghurt, frysta jordgubbar/hallon, 1/2 avokado, 1 pressad apelsin. Supergott och enkelt.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 16 Oct 11:43
    #17
    Limajo skrev 2018-10-16 07:25:43 följande:
    Nyttigare än saft och kexchoklad är den. Men det är mycket fruktsocker och inte så mycket fibrer (om man jämför med färsk frukt). Vi är dåliga på att äta frukt i familjen så mina barn dricker ett litet glas smoothie till frukost men de äter också grovt bröd, yoghurt och osötad musli eller nåt annat mer rejält.
    Håller med
  • Äldre 16 Oct 11:59
    #18
    Anonym (S) skrev 2018-10-16 10:08:21 följande:

    Den innehåller inga konserveringsämnen, inga tillsatser och inget tillsatt socker. Så den är godkänd ur mott perspektiv.

    Sen kan jag ju tycks stt det inte är så svårt att göra egen smoothie, då vet jag ju exakt vad jag och barnen får i oss. Jag brukar mixa lite extra så räcker det både till frukost/mellanmål.

    Barnens favorit:

    1 banan, 1/2 dl naturell yoghurt, frysta jordgubbar/hallon, 1/2 avokado, 1 pressad apelsin. Supergott och enkelt.


    En annan fördel med hemlagad smoothie är att den kan göras utan juice, enbart med frukt och bär (ev vatten eller isbitar) vilket gör att fruktsockerhalten och kaloriinnehållet minskar och mängden fibrer ökar jämfört med tex Froosh. Önskar man mer protein kan man tillsätta fettfri kvarg, vill man ha fler kalorier kan man tillsätta fullfet youghurt eller nötter för ett veganskt alternativ.
  • Anonym (Njs)
    Äldre 16 Oct 12:02
    #19

    Den långa hållbarheten är för att smoothien är pastöriserad, dvs uppvärmd. Fördelen med pastörisering är att bakterier dör, vilket ger lång hållbarhet. Nackdelen med pastörisering är att många nyttiga vitaminer dör, vilket de flesta vill åt när man dricker smoothie eller juice. Så om man väljer mellan att göra egen smoothie eller dricka Froosh är det mycket nyttigare att göra egen.

    Froosh beskriver det själva här: missjennie.se/froosh-frukt-smoothie/

Svar på tråden Är froosh smoothie nyttig?