• Anonym (Ts)

    Gå ner i vikt tillsammans. Stöttning.

    Efter många år och många försök är jag nu äntligen tillräckligt motiverad för att ta tag i detta. Slutmålet är -43 kg. Första delmålet -13. Nån mer som vill följas åt?

  • Svar på tråden Gå ner i vikt tillsammans. Stöttning.
  • Anonym (Tjockis)

    Hej!
    jag har ca 35 kilo att bli kvitt. Jag har än så länge gått ned 7 kilo men nu har det stannat av lite, de 7 kilona gick väldigt fort så tror att de 7 kilona handlar om omställningen mer än  egentlig viktnedgång. Jag har haft en riktig ballongmage som försvunnit. Jag startade med LCHF för en månad sedan. Jag har tidigare testat viktklubb och andra kaloriräknande sätt att gå ned vilket bara har gjort mig vansinnigt hungrig och irriterad. Nu känner jag mig inte uppblåst, är pigg, inte hungrig och mer lätt vilket jag tror motiverar mig lite mer. Dock så blir man ju aldrig av med godissuget, det är riktigt tufft av och till, speciellt på affären men jag har iallafall än så länge klarat en månad utan att ge efter och handla en massa gottgott. Mitt mål är att iallafall ha gått ned 20 kilo innan sommaren. När jag har gått ned 10 kilo blir det en tur till frisören, hehe. Vid 20 kilo, nya kläder och vid 35kilo är förhoppningen att min rumpa inte måste tryckas ned i min kanot för att få plats. Jag har förakt hitta saker att motivera mig med. Att kanoten var ganska trång i sommars blev en ögonöppnare, det går inte att fortsätta gå upp eller vara i den här storleken om jag ska fortsätta paddla min kanot. 

    Har du lagt upp någon strategi för att gå ned? Hur ser din plan ut?  
     

  • Anonym (Ts)

    Grattis, vilken start du gjort. Jag funderade på lchf men har valt att köra på kaloriräknare. Har en app där jag lägger in allt jag äter och rör mig. Så ser jag exakt hur mycket kalorier jag har kvar. Vägde 113 i söndags, idag 111,9 så det går åt rätt håll.

    Min motivation är att köpa nya kläder, det ska jag göra när jag når 100 kg. Tre dagar utan socker och det går förvånansvärt bra. Tar en kopp te med suketter på kvällen, det är lite sött. När började du, hur snabbt gick du ner 7 kg? Är också rädd att det ska stanna av efter ett par veckor.

  • Anonym (Loveyourself)

    Efter År av testat det ena och andra, gått ner några kilo sen upp, testar jag nu 16-8. Det är relativt enkelt, inte käka efter middag, ingen frulle, sen lätt lunch osv.

  • Anonym (Jess)

    Jag är på! Vill gå ner ca 30 kg. Gick upp 20 kg på 2 år efter problem med sköldkörteln och kassa matvanor. Sen blev jag gravid och gick upp 22 kg till, vägde till slut 94.4kg. Nu ligger jag på 79.8 kg 7 v efter förlossningen. Kommer dock få gå ner lite långsammare pga amning.

    Fösta delmålet är 76.5 kg, hoppas jag når det innan december.

  • Anonym (Ts)

    [quote=79144458][quote-nick]Anonym (Jess) skrev 2018-10-17 09:28:24 följande:[/quote-nick]Jag är på! Vill gå ner ca 30 kg. Gick upp 20 kg på 2 år efter problem med sköldkörteln och kassa matvanor. Sen blev jag gravid och gick upp 22 kg till, vägde till slut 94.4kg. Nu ligger jag på 79.8 kg 7 v efter förlossningen. Kommer dock få gå ner lite långsammare pga amning.

    Fösta delmålet är 76.5 kg, hoppas jag når det innan december.[/

    Har du någon speciell metod? Vad gjorde du förra gången? Är mest orolig för sockersuget. Men än så länge går det bra...

  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Ts) skrev 2018-10-17 06:18:31 följande:
    Grattis, vilken start du gjort. Jag funderade på lchf men har valt att köra på kaloriräknare. Har en app där jag lägger in allt jag äter och rör mig. Så ser jag exakt hur mycket kalorier jag har kvar. Vägde 113 i söndags, idag 111,9 så det går åt rätt håll.
    Min motivation är att köpa nya kläder, det ska jag göra när jag når 100 kg. Tre dagar utan socker och det går förvånansvärt bra. Tar en kopp te med suketter på kvällen, det är lite sött. När började du, hur snabbt gick du ner 7 kg? Är också rädd att det ska stanna av efter ett par veckor.
    Okej men då har du ju också gjort en riktig rivstart! Jag vägde 90 och är nere på 82.8 nu. Jag började för en månad sedan så det är nog inte så troligt att det kommer fortsätta i samma tempo ner. Jag vill gå ner ca 0.5 veckan, har hört att det ska vara bra för att kunna hålla vikten sen och för att kroppen ska hänga med men jag vet inte om det stämmer. 

    Är du hungrig när du räknar kalorier? Jag körde också på en app där jag loggade allt förut men jag blev så hungrig och sur så ingen ville vara nära mig. Slutade alltid med att jag fuskade med en godisbit när jag va på affären. Jag kan inte hantera hunger så bra. 

    Hur mycket rör du dig? tar du promenader och så eller går du på gym? Jag rör mig extremt lite under vinterhalvåret, paddlar på somrarna några gånger i veckan. 
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Ts) skrev 2018-10-17 09:33:19 följande:

    [quote=79144458][quote-nick]Anonym (Jess) skrev 2018-10-17 09:28:24 följande:[/quote-nick]Jag är på! Vill gå ner ca 30 kg. Gick upp 20 kg på 2 år efter problem med sköldkörteln och kassa matvanor. Sen blev jag gravid och gick upp 22 kg till, vägde till slut 94.4kg. Nu ligger jag på 79.8 kg 7 v efter förlossningen. Kommer dock få gå ner lite långsammare pga amning.

    Fösta delmålet är 76.5 kg, hoppas jag når det innan december.[/

    Har du någon speciell metod? Vad gjorde du förra gången? Är mest orolig för sockersuget. Men än så länge går det bra...


    Förra gången?

    Jag har aldrig vägt såhär mycket. Tidigare har jag väl pendlat lite och gått ner genom att banta och träna. Nu när jag ammar får jag ju inte banta och kommer inte träna särskilt hårt. Tanken nu är väl att ta långpromenader varje dag och äta nyttigare. Har slutat med chips och godis. Ibland äter jag lite glass eller nåt annat dumt, men tänker att om vågen börjar stå still så får jag skära ner mer där. Om jag utesluter allt sånt gott helt brukar det skita sig förr eller senare. Tänker att det funkar bättre långsiktigt att äta sånt med måtta.

    Annars så är det väl typ tallriksmodellen. Mycket grönsaker och fullkorn och frukt till mellanmål. Hittills har jag gått ner i snitt ca 0.7kg/vecka under de senaste 6 veckorna. Hur går det för dig?
  • mso

    Jag är på jag med.
    Jag kan behöva all hjälp jag kan få. Behöver gå ner ca 20 cm runt midjan, vet inte riktigt vad det blir i kilo, men det lär ju handla om 20+ iaf.

    Jag alternerar tallriksmodellen och LCHF kan man kanske säga. :)

    Träningsmässigt så blir det inte mycket. Har ett extremt stillasittande jobb också, men tänkte att jag ska ta promenader istället för att sitta och vänta medans barnen har sina aktiviteter. Tänkte på det sättet få ihop till 5-6 timmar/v.

  • Anonym (5:2)

    Jag hänger gärna på. Har ca 15 kilo jag behöver bli av med. Tänker köra 5:2 och motion till en början, så får jag utvärdera och ev ändra efterhand.

Svar på tråden Gå ner i vikt tillsammans. Stöttning.