• Jagerika

    Hjälp mot extrem trötthet & utmattning

    Jag har hela livet varit väldigt trött men dom senaste månaderna har jag inte orkat någonting. Kan sova direkt efter jobbet vid 15.00 till ca 21.00, gå på toa och sedan sova hela natten igenom tills jag ska upp kl 05.00. Om jag inte sover en timme efter jobbet så slocknar jag i soffan vid 20.00 tiden.

    Äter Berocca men det hjälper inte. Jag är inte gravid ( försöker bli gravid men inte lyckats ännu) och har inga sjukdomar vad jag vet. Detta har alltså pågått sedan typ juni i år och jag är seriöst rädd för att köra bil till och från jobbet då jag knappt kan hålla upp ögonen. Får stanna flera gånger och det är en väg på 3,5 mil så inte alls långt. Sen är jag såklart rädd för att vara sjuk! Har ringt till vårdcentralen idag som ska ringa tillbaka i morgon.

    Tänkte om det är någon som varit med om något liknande som kanske kan komma med tips eller vet något mot trötthet som kanske kan hjälpa?

    Tar gärna emot all hjälp jag kan få då jag just nu inte har något liv förutom att jobba och sova.

  • Svar på tråden Hjälp mot extrem trötthet & utmattning
  • Anonym (Järn?)

    Innehåller berocca järn? För järnbrist kan ju göra en jäkligt trött? D-vitaminbrist kan också göra en helt orkeslös och trött. Problem med sköldkörteln är ännu en grej.

    Antar att läkaren kommer ta ett blodprov så att du får något svar för det låter ju som att du har brist på något. Är det mildare trötthet som inte orsakas av brist, brukar läkare rekommendera lagom med motion, typ längre promenader eller dylikt.

  • Anonym (Järn?)

    Läste nu innehållet på berocca och det innehåller varken järn eller d-vitamin.

  • UndrandeSökare
    Jagerika skrev 2018-10-16 10:56:27 följande:

    Jag har hela livet varit väldigt trött men dom senaste månaderna har jag inte orkat någonting. Kan sova direkt efter jobbet vid 15.00 till ca 21.00, gå på toa och sedan sova hela natten igenom tills jag ska upp kl 05.00. Om jag inte sover en timme efter jobbet så slocknar jag i soffan vid 20.00 tiden.

    Äter Berocca men det hjälper inte. Jag är inte gravid ( försöker bli gravid men inte lyckats ännu) och har inga sjukdomar vad jag vet. Detta har alltså pågått sedan typ juni i år och jag är seriöst rädd för att köra bil till och från jobbet då jag knappt kan hålla upp ögonen. Får stanna flera gånger och det är en väg på 3,5 mil så inte alls långt. Sen är jag såklart rädd för att vara sjuk! Har ringt till vårdcentralen idag som ska ringa tillbaka i morgon.

    Tänkte om det är någon som varit med om något liknande som kanske kan komma med tips eller vet något mot trötthet som kanske kan hjälpa?

    Tar gärna emot all hjälp jag kan få då jag just nu inte har något liv förutom att jobba och sova.


    Be din vårdcentral att de tar följande prover

    Blodstatus, järn, ferritin (järnbristprover)

    TSH, T3, T4, TPO, TRAK (Sköldkörtelprover)

    Om man har under 60 i Ferritin så har man järnbrist, det blir man mycket trött och orkeslös av. Köp Niferex 100mg eller Duroferon100mg receptfritt på Apoteket, det är är tabletter.

    Har man problem med sina Sköldkörtelnivåer så kan man också bli väldigt trött och orkeslös. Då behöver mam få Levaxintabletter utskrivna.

    Be också din vårdcentral att du får en remiss så du får göra en Sömnapneundersökning. Då får man får låna hem en maskin som man använder under en natt och som spelar in hur man andas under sömnen, om du snarkar och om du har andningsuppehåll. Det kallas för sömnapne, har man många andningsuppehåll så blir man trött under dagen.
  • Jagerika

    Tack så mycket för tipsen! Ska kolla vad dom säger i morgon på vårdcentralen men händer inget får jag prova järntabletter!

Svar på tråden Hjälp mot extrem trötthet & utmattning