• LittleSunshine84

    Besafe iZi plus i bilen oanvändbart säte i fram

    Ursäkta om tråden ligger helt galet. Men var svårt att välja kategori!

    Vi har en besafe izi plus. Vi är kanonnöjda med bilstolen. Men ett problem är att passagerar sätet framför blir helt obrukbart. Är det så för er andra med denna stol också? Vi har ändå en VW passat så är en relativt rymlig bil :)

    Vi har gillat läget och anpassat oss men nu kommer snart barn nr 2. Tror inte att vi får plats med ett babyskydd i framsätet ens.

    Är det så för er andra?

  • Svar på tråden Besafe iZi plus i bilen oanvändbart säte i fram
  • Anonym (V)

    Nej, vi fick plats i fram. Hade den i V70 och xc60 och kunde sitta i fram utan problem. Tycker att passaten känns ännu större/rymligare.

    Har ni testat att montera om stolen och verkligen trycka in den mot sätet och spänna bältet så hårt det går? Så att det knappt går att pumpa ut plattan.

  • Anonym (Absolut)

    Ja den tar onekligen stor plats. Det är ju en av de säkrare barnstolarna men även en av de största. Det beror mycket på bilen också, i våran nuvarande Saab så ryms bilstolen utan att det påverkar passageraren fram. I våra andra bilar har ingen kunnat sitta på det sätet pga för trångt.

  • Anonym (Nej)

    Nej vi har inte det problemet. Låter lite extremt. Vad är det som gör att det blir obrukbart? Är ni säkra på att ni har installerat rätt? Just nu har vi en i passagerarsätet och en bakom.

  • Fia 28

    Det låter ju inte korrekt eftersom jag har en VW Golf som ju är mindre än passaten och där är det inga problem att sitta i sätet framför. Ni får nog gå ut och försöka fixa om inställningen. För mej tog kanten på stolen i nackstödet på sätet framför, så jag fick höja den lite så den passade in precis och där fick jag flera extra cm.

  • Fia 28
    Fia 28 skrev 2018-10-16 13:05:57 följande:

    Det låter ju inte korrekt eftersom jag har en VW Golf som ju är mindre än passaten och där är det inga problem att sitta i sätet framför. Ni får nog gå ut och försöka fixa om inställningen. För mej tog kanten på stolen i nackstödet på sätet framför, så jag fick höja den lite så den passade in precis och där fick jag flera extra cm.


    Jag har dock en farmarbil och er kanske är en sedan.
  • LittleSunshine84
    Anonym (V) skrev 2018-10-16 12:53:09 följande:

    Nej, vi fick plats i fram. Hade den i V70 och xc60 och kunde sitta i fram utan problem. Tycker att passaten känns ännu större/rymligare.

    Har ni testat att montera om stolen och verkligen trycka in den mot sätet och spänna bältet så hårt det går? Så att det knappt går att pumpa ut plattan.


    Alltså, affären vi köpte den av installerade den åt oss? Vi behöver alltså ha framsätet framdraget till max, samt ha en märklig lutning på sätet för att kunna luta bilbarnstolen till liggläge.

    Mot sätet, menar du mot framsätet eller baksätet då?
  • LittleSunshine84
    Anonym (Absolut) skrev 2018-10-16 12:54:09 följande:

    Ja den tar onekligen stor plats. Det är ju en av de säkrare barnstolarna men även en av de största. Det beror mycket på bilen också, i våran nuvarande Saab så ryms bilstolen utan att det påverkar passageraren fram. I våra andra bilar har ingen kunnat sitta på det sätet pga för trångt.


    Tack för input!
  • LittleSunshine84
    Anonym (Nej) skrev 2018-10-16 13:02:18 följande:

    Nej vi har inte det problemet. Låter lite extremt. Vad är det som gör att det blir obrukbart? Är ni säkra på att ni har installerat rätt? Just nu har vi en i passagerarsätet och en bakom.


    Alltså att förarstolen är framdragen max med en lite onormal lutning på ryggstödet för att kunna luta barnstolen i liggläge vid behov. Ska se om jag kan ta en bild :)

    Vad har ni för bil? Vi har fått våran installerad av lekia.
  • LittleSunshine84
    Fia 28 skrev 2018-10-16 13:05:57 följande:

    Det låter ju inte korrekt eftersom jag har en VW Golf som ju är mindre än passaten och där är det inga problem att sitta i sätet framför. Ni får nog gå ut och försöka fixa om inställningen. För mej tog kanten på stolen i nackstödet på sätet framför, så jag fick höja den lite så den passade in precis och där fick jag flera extra cm.


    Intressant. Ska kika!
  • Anonym (V)
    LittleSunshine84 skrev 2018-10-16 13:08:56 följande:

    Alltså, affären vi köpte den av installerade den åt oss? Vi behöver alltså ha framsätet framdraget till max, samt ha en märklig lutning på sätet för att kunna luta bilbarnstolen till liggläge.

    Mot sätet, menar du mot framsätet eller baksätet då?


    Inte säkert att det blir rätt när butiken gör det. Har sett otroligt många stolar som felmonterats av butik.

    Mot baksätet, plattan som är tryckt mot ryggstödet kan ju pumpas in och ut.

    Den är lätt att montera själv så testa att göra om monteringen så blir det säkert bättre.
Svar på tråden Besafe iZi plus i bilen oanvändbart säte i fram