• Kfons

    När kan man som gravid våga ”pusta ut”?

    Jag är gravid i vecka 14 (13 + 5 för att vara exakt) med tre missfall (ma) bakom mig, och är fullkomlighet livrädd för att drabbas på nytt.

    Jag går på ultraljud varje vecka p.g.a. min stora oro.

    Har inte vågat tänka så mycket i banorna på att till våren bli mamma för första gången. Har heller inte mer än budgeterat för bebisen (inga inköp gjorda ännu).

    Vill kunna glädjas åt graviditeten men plågas mest av trötthet, illamående och rädslor. Två av mina vänner stöttar så gott de förmår, i övrigt är jag helt ensam med mina tankar.

    Om vi bortser från t.ex. plötsliga hjärtfel (en kollega förlorade sitt barn i vecka 20) eller andra typer av komplikationer i den andra och tredje trimestern, när kan man egentligen våga pusta ut?

  • Svar på tråden När kan man som gravid våga ”pusta ut”?
  • Anonym (Vega)

    Jag pustade ut i vecka 12-13+0. Och jag hade genast slutat med alla ul om jag vore du!

  • Kfons
    Anonym (Vega) skrev 2018-10-16 17:00:04 följande:

    Jag pustade ut i vecka 12-13+0. Och jag hade genast slutat med alla ul om jag vore du!


    Varför det? Även min barnmorska rekommenderar mig att kolla varje vecka. I annat fall måste jag vänta i över en månad på RUL.
  • Kfons

    Nu låg bebin helt stilla på förra ultraljudet. Det gjorde inte oron direkt mindre... Däremot visar forskning inom TLC (tender loving care)-metoden på att täta ul ska minska risken för missfall hos oss extra oroliga.

  • Anonym (Lugn)

    Efter rul är det tämligen lugnt. Visst kan saker alltid hända. Det kan det göra även när barnet är fött. Men man får försöka tänka logiskt.

    Du bör absolut sluta med ultraljuden! Helt galet att någon rekommenderat dig att hålla på så när man inte vet vilka effekter det kan ha. Har man gjort ett ultraljud i v 12-13 så finns absolut ingen anledning att ränna på massa ultraljud. Man har ett rutinultraljud i v 18-19-20 för att det är det som behövs, inte ett ultraljud varje vecka. Det gör inget annat än stillar oron för stunden. Fostret kan ju rent krasst dö 5 min efter ultraljudet, så lugnet som ultraljudet gav varar inte så länge.

    Misstänker att du sedan kommer köpa en egen doppler och lyssna efter hjärtljud några gånger om dagen. Gör inte det. Det gör bara oron värre den dagen du kanske inte hittar ljuden direkt. Och där ska vi inte prata om hur mycket det stör fostret i magen att hålla på med doppler.

  • Anonym (Lugn)
    Kfons skrev 2018-10-16 17:08:50 följande:

    Nu låg bebin helt stilla på förra ultraljudet. Det gjorde inte oron direkt mindre... Däremot visar forskning inom TLC (tender loving care)-metoden på att täta ul ska minska risken för missfall hos oss extra oroliga.


    Men nej. Vad är det för hittepå? Du får gärna länka till den forskningen för det låter helt befängt.
  • Anonym (T)

    Känner så igen mig i allt du skriver. Var i exakt samma situation för ett år sedan, gravid igen efter två missfall. Mådde skit psykiskt och var helt övertygad om att något skulle gå fel. För mig vände det när jag började känna sparkar, det blev en trygghet att kunna lägga mig ner och buffa på magen och få respons :) Nu har jag en underbar liten unge som kryper runt här på golvet och allt gick bra till slut. Önskar dig all lycka till!

  • Kfons
    Anonym (Lugn) skrev 2018-10-16 17:14:28 följande:

    Men nej. Vad är det för hittepå? Du får gärna länka till den forskningen för det låter helt befängt.


    Jag har läst en hel del i ämnet nu under första trimestern. Återkommer om jag hittar en specifik länk. Oavsett så litar jag fullt ut på min barnmorska i detta. Strålningen pågår ju så kort tid totalt sett. Hon vill försäkra sig om hjärtslag och mängden fostervatten, bl.a.

    Däremot hade jag inte tänkt att investera i någon hemmagjord historia... Detta utförs ju endast av legitimerad personal under någon minut i veckan.

    Dock så kommer vi sannolikt att trappa ner inom kort då jag passerat v. 15, för efter den har jag inte tidigare haft missfall. Fick däremot mitt senaste ma i den fjortonde veckan, som bara var vecka 9 gånget och således hade upptäckts långt tidigare om jag bara hade använt mig av den här metoden... Nu var jag istället tvungen att genomgå något av en miniförlossning hemmavid. En fruktansvärt historia!

    Om än att det aldrig finns några garantier för någonting.
  • Kfons
    Anonym (T) skrev 2018-10-16 17:15:26 följande:

    Känner så igen mig i allt du skriver. Var i exakt samma situation för ett år sedan, gravid igen efter två missfall. Mådde skit psykiskt och var helt övertygad om att något skulle gå fel. För mig vände det när jag började känna sparkar, det blev en trygghet att kunna lägga mig ner och buffa på magen och få respons :) Nu har jag en underbar liten unge som kryper runt här på golvet och allt gick bra till slut. Önskar dig all lycka till!


    Ser fram emot sparkarna...
  • Anonym (Kvinna)

    Aldrig. Jag var orolig hela graviditeten, båda mina graviditeter. Hade mycket lugna barn som sparkade lite... Suck. Men det slutade lyckligt med båda! Sååå skönt när de är ute och man kan se att det är ok.

  • Anonym (sluta)

    Fler ultraljud än tidigt ultraljud (vid oro), KUB och RUL är inte att rekommendera om inte behovet finns till exempel vid graviddiabetes, tvillinggraviditet, magen växer inte som den ska m.m. Ljudvågor är absolut inte hälsosamt i stora mängder, varken för dig eller för bebisen.

    Så dina täta ultraljud bör du sluta med. Du kommer inte bli mindre orolig för att du ser bebisen så ofta, snarare tvärtom. För den dagen du slutar med ultraljuden kommer det kännas tomt och mer oroväckande att inte kunna se bebisen för att du fått in en vana till det, så då går du runt och är ännu mer orolig.

    Sen undrar jag blir du erbjuden gratis UL eller betalar du för det privat?

Svar på tråden När kan man som gravid våga ”pusta ut”?