• ErikAnd

    10åring som har svårt att somna

    Hej.

    Är pappa till en 10åring och har 2st bonusbarn.

    Min 10åring kan inte somna på kvällarna. Vi lägger han 20.00-20.30. Har testat allt och inget känns det som men inget fungerar. Han har alltid haft svårt att somna men sen jag och hans mamma gick isär för några år sedan har det varit värre iaf i perioder.

    Nu senaste tiden har han frågat om jag inte kan ligga hos han och tex klappa han på ryggen. Jag har gjort det ibland men inte så ofta han velat då min nuvarande sambo bråkat om det. Hon tycker han är för gammal, får sitta ensam vid tv osv osv.

    Själv upplever jag att han vill ha lite extra trygghet just nu då allt verkar snurra runt i huvudet på han. Vi har bråkat många gånger om detta men jag undrar vad andra tycker. Gör jag så fel? Hon vill att jag går till läkare med han.

    - en pappa som undrar.

  • Svar på tråden 10åring som har svårt att somna
  • Anonym01

    Jag är skild mamma till en 11 årig kille som också har jättesvårt att somna. Jag har fått jättebra råd och stöd av barnhälsan! Lite korta tankar/råd till dig:

    -din kille är absolut inte för stor för sina problem eller onormal på något sätt! Jättevanligt med oro i den här åldern. Bekräfta honom så han inte känner sig ?fel?

    -ge honom så mycket trygghet och närhet du kan. Det kommer att ge resultat! Du skämmer inte bort eller något sådant. Jättebra om han vågar be om det! Då känner han sig trygg med dig :) snart är han stor och vill inte ha närhet på samma sätt.

    -många pojkar i tio-årsåldern har problem med tvångstankar/läskiga tankar och mardrömmar. Kan du försiktigt försöka få fram om något oroar honom? Det brukar vara värst vid läggdags.

    -försök att få lite extra egentid. Kanske kan ni se något mysigt på teve ihop på kvällen? Eller läsa något?

    -Låter också som han lägger sig lite väl tidigt. Bättre att han är uppe lite längre och blir ordentligt trött.

    Önskar dig varmt lycka till. Jag gissar att din pojke är lite känslig och säkert en intelligent tänkare. Sådana kan ha det lite knepigt just vid läggdags. :)

  • Tow2Mater

    När stiger han upp? Min tioåring lägger sig 9.30 och stiger upp 6.30. Han skulle aldrig kunna somna så tidigt heller.

  • Anonym01

    Tillägg:

    Din sambo har fel. Gå på din magkänsla och be om råd av tex barnhälsan om du behöver.

  • ErikAnd

    Va snabbt man fick svar. Tack för hjälpen!

    Trodde nog att min magkänsla var rätt men blev så osäker.

    Han går upp 6.00 så 20.00 känns tidigt men har haft det så för han kan ligga vaken till 23 ibland och även något senare om det vill sig illa.

    Han har även fått vara vaken längre för att se om det fungerar samt läsa om han vill osv.

    Tack iaf. Kan känna att jag blev lite mindfuckad av sambon och ibland behöver man nog höra andras åsikter. Speciellt när dom är som ens egna ????

  • Anonym01

    Jag tror att du får tänka om lite, man får mer sömnproblem om man lägger sig tidigare än man behöver. Då förknippar man inte sängen med något skönt. Det är ju superjobbigt att ligga och vrida sig i sängen i flera timmar. Bättre att förknippa läggdags med nåt mysigt och skönt. :)

    Fortsätt gå på din magkänsla. Din son har tur som har dig!

Svar på tråden 10åring som har svårt att somna