• Okunniglinda

    Jag vill ha ett seriöst svar på min svåra fråga

    Förklara varför får inte bara en människa äga hela jorden för sig själv?...

  • Svar på tråden Jag vill ha ett seriöst svar på min svåra fråga
  • Kjell2
    Okunniglinda skrev 2018-10-17 08:47:10 följande:

    Förklara varför får inte bara en människa äga hela jorden för sig själv?...


    Finns ingen som har råd att köpa allt.


  • Anonym (Zzz)

    Samt: allt är inte till salu. Samt: för att äga något i praktiken behöver man ta det i besittning på ett eller annat sätt. Svårt att göra med ?allt?. Osedvanligt barnslig fråga.

  • Anonym (Hm)
    Kjell2 skrev 2018-10-17 08:48:36 följande:
    Finns ingen som har råd att köpa allt.


    Ja, det kan ingen
  • Anonym (blå)

    Någon som tittat på för mycket på Jupiter ascending hehe...

  • Okunniglinda

    Men vad svarar man om personen säger jag vill få hela jorden för mig själv med våld. Förklara istället varför han inte ska ha rätt att få hela jorden för sig själv

  • Kjell2
    Okunniglinda skrev 2018-10-17 18:00:06 följande:

    Men vad svarar man om personen säger jag vill få hela jorden för mig själv med våld. Förklara istället varför han inte ska ha rätt att få hela jorden för sig själv


    Just try....
  • Okunniglinda
    Anonym (Zzz) skrev 2018-10-17 11:03:29 följande:

    Samt: allt är inte till salu. Samt: för att äga något i praktiken behöver man ta det i besittning på ett eller annat sätt. Svårt att göra med ?allt?. Osedvanligt barnslig fråga.


    Men personen kanske inte bryr sig om jorden inte är till salu. Han kanske ändå vill äga den och är beredd att ta till våld för att få sin vilja igenom.. Kan du inte bara förklara varför han inte ska få äga hela jorden för sig själv om han vill det
  • Anonym (Zzz)

    Se mitt inlägg ovan. Jag vill ha månen. Kan du förklara för mig varför jag inte kan få det? Samma dumma typ av fråga och samma svar: inte ens om det var ekonomiskt möjligt så skulle det vara praktiskt genomförbart. Det är helt enkelt en icke-fråga.

  • gamlapappan3
    Okunniglinda skrev 2018-10-17 18:03:25 följande:

    Men personen kanske inte bryr sig om jorden inte är till salu. Han kanske ändå vill äga den och är beredd att ta till våld för att få sin vilja igenom.. Kan du inte bara förklara varför han inte ska få äga hela jorden för sig själv om han vill det


    Det låter som att du vill ha etiska och filosofiska argument mot att en enskild person skulle tillåtas äga allt.

    Jag kommer att tänka på att vi historiskt sett i många länder i Europa hade en period när all mark ägdes av ett fåtal adeldmän vilket ledde till en form av slaveri. I Sverige har vi alltid haft självägande bönder. Jag skulle svara att av demokratiska skäl bör inte för mycket ekonomisk makt samlas hos en eller ett fåtal personer eftersom grundläggande demokratiska principer sätts ur spel då.
Svar på tråden Jag vill ha ett seriöst svar på min svåra fråga