• Äldre 17 Oct 10:47
    7639 visningar
    25 svar
    25
    7639

    Betalning för barnvakt? Två olika alternativ, två taxor.

    Hej,

    Har fyra barn mellan 2-11 år som vi kommer att behöva anlita barnvakt till ibland, kanske några timmar per månad.

    Har två kandidater som vi funderar på som har olika mycket erfarenhet och som ju också tar olika betalat. Kommer ev att anlita dem båda (inte samtidigt alltså), de är båda bekanta med barnen så det känns inte som ett problem med olika personer. Men nu till min fråga - vad är praxis för betalningen?

    Den ena är snart 17 år och pluggar på gymnasiet för att bli barnskötare. Hon är barnkär och har passat många barn men är ju ung och oerfaren sett till sin ålder och utbildning. Hon har inte sagt något pris och verkar tycka att det är lite jobbigt att behöva säga en summa själv, undrar snarare vad vi vill betala. 

    Den andra är 28 år, förskollärare med flera års erfarenhet. Hon vill ha 120 kr/h (svart) plus betalt för restiden (ca 20 min enkel väg) och ev lite extra om det är kväll/helg etc. Känns ganska saftigt ska jag erkänna, i synnerhet om man räknar på vad en sådan timtaxa skulle innebära i månadslön. Att få betalt för att ta sig till jobbet känns också lite ovanligt, men det kanske är praxis när det gäller barnpassning?
     
    Vad säger ni om den yngre tjejen, är 80-100 kr lagom? 

    Vet några grannar som har en tjej de betalar 60 kr/h men det känns väldigt lite tycker jag. Att däremot betala 160 kr/h för tjänsten genom ett nannyföretag känns alldeles för dyrt. 

  • Svar på tråden Betalning för barnvakt? Två olika alternativ, två taxor.
  • Äldre 17 Oct 10:53
    #1

    Den unga tjejen hade jag valt. Hon gillar barn och tänker utbilda sig för att jobba med barn.

    Den andra jobbar med barn hela dagarna och vill ha hutlöst betalt. Jobbar hon hela dagarna med barn kanske hon är tröttare och har mindre tålamod med era barn sen.

    Varför behöver hon dryga ut lönen som barnvakt?

  • Äldre 17 Oct 10:54
    #2

    Den unga tjejen hade jag valt. Hon gillar barn och tänker utbilda sig för att jobba med barn.

    Den andra jobbar med barn hela dagarna och vill ha hutlöst betalt. Jobbar hon hela dagarna med barn kanske hon är tröttare och har mindre tålamod med era barn sen.

    Varför behöver hon dryga ut lönen som barnvakt?

  • Glinda från Oz
    Äldre 17 Oct 11:57
    #4

    Jag tycker inte förskoleläraren vill ha hutlöst betalt, det är en helt normal timlön. Och hur kan du tycka drygt 19 000 är en fruktansvärt hög lön?

    80-100 kronor för gymnasietjejen låter bra, jag hade bara tagit henne, inte främst pga löneskillnaden jag hade mest undrat varför en utbildad förskolelärare ville vara barnvakt, det är ett jobb för ungdomar och kanske pensionärer.

  • Äldre 17 Oct 12:51
    #4
    Glinda från Oz skrev 2018-10-17 11:57:49 följande:

    Jag tycker inte förskoleläraren vill ha hutlöst betalt, det är en helt normal timlön. Och hur kan du tycka drygt 19 000 är en fruktansvärt hög lön?

    80-100 kronor för gymnasietjejen låter bra, jag hade bara tagit henne, inte främst pga löneskillnaden jag hade mest undrat varför en utbildad förskolelärare ville vara barnvakt, det är ett jobb för ungdomar och kanske pensionärer.


    Vet inte egentligen varför förskolläraren vill ha ett extrajobb. Hon är supergullig och energisk så hon kanske ville vara hjälpsam när hon fick höra att vi letade efter barnvakt. Hon har ingen familj så kanske ser det som en bra tid att försöka spara ihop extrapengar. 

    Gällande lönen så motsvarar ju 120 kr/h oskattat drygt 27 000 kr före skatt  i månaden. Det är ju en rätt bra lön för en barnvakt tycker jag. Vore ju en annan sak om hon skulle skatta på sina 120 spänn, men det var hon tydlig med att hon inte planerade. Sen kanske det inte är hutlöst i sig med tanke på vad många andra yrkesgrupper tjänar, men om det tickar på i timmar så blir det naturligtvis svårare för oss att kunna anlita henne så ofta som vi kanske skulle vilja. 
  • Äldre 17 Oct 14:02
    #5

    Ingen annan som har erfarenhet av kostnaden för barnvakt, antingen genom att ha anlitat eller anlitats?

  • Anonym (Yyy)
    Äldre 17 Oct 14:11
    #6

    För fyra barn i den åldern skulle jag ta betydligt mer än 120 kr.

    Bör inte ersättningen bli högre ju fler barnen är?

    Jag skulle inte låta en 17-åring ha ensamt ansvar för så många barn, om inte barnen var 2, 9, 10 och 11...

  • Anonym (#)
    Äldre 17 Oct 15:35
    #7

    Hur gamla är barnen?

    En 17åring som ska passa 4 barn - då får tre av dem vara ganska stora tänker jag spontant. Ni ska ju kunna slappna av också...

    120:-/tim, kanske 140:- på kväll o helg är det väl lätt värt om det är någon man känner är lite mer vuxen och är van att ha koll. Så hade jag resonerat.

  • Anonym (#)
    Äldre 17 Oct 15:40
    #8

    Tänker också att 17åringen nog inte jobbar för under hundringen per timme.

    Det ska ju vara värt det även för dem att "offra" en kväll med era barn.

    Borde ni inte komma överens om ett minimum också per gång. Svårt att tro att ingen av dem vill lägga en kväll för att få ersättning för 1-2 timmar. Minimum bör vara lön för 4 timmar oavsett.

  • Anonym (Johan­)
    Äldre 17 Oct 17:43
    #9

    Du räknar på vad månadslönen skulle bli, men nu ska hon ju inte vara anställd till 100% av er.

    Men tjejen där 80-100 spänn för FYRA barn? Så, max 25kr/timman per barn? :/

    För 20 år sedan när jag passade barn så fick jag 100 kr timmen, för 1 barn. Och då fanns det käk och chips till oss :)

    Tycker ni att det är dyrt så får ni väl skaffa jourförskola/fritids. Det finns på många orter om man jobbar kväll/natt

  • Äldre 17 Oct 17:53
    #10

    Jag skulle utan tvekan betala 120 sek/h till förskoleläraren. Förutom att vara bra med barnen vill jag att de ska kunna agera rätt om något händer.

Svar på tråden Betalning för barnvakt? Två olika alternativ, två taxor.