• Tihi

    Stekpanna i gjutjärn eller rostfritt?

    Jag behöver en till stekpanna och är trött på att byta ut teflon och keramikpannor som slutar fungera efter något år. Jag vill ha en äkta gjutjärnspanna utan emalj på insidan eller en i rostfritt stål. Ingen av dom kommer väl att behöva bytas ut?

    Jag steker mest ägg, soyafärs, soyakyckling, soyakorv och gör omeletter ibland kan jag blanda i grädde eller mjölk i det jag steker för att göra t ex stroganoff. Vilken panna kommer maten att fastna minst i av dessa två och vilken kommer jag att bli minst irriterad på om jag är van med non stick? Jag vill inte behöva bråka med maten under matlagningen för att allt fastnar eller efteråt när jag ska diska den. Vad tror ni passar mig bäst?

  • Svar på tråden Stekpanna i gjutjärn eller rostfritt?
  • PinkSugar

    Kör på rostfritt om du inte vill ha fastbränt. Av erfarenhet sitter halva maträtten kvar i gjutjärnspannan då allt bränns fast i dom

  • sysop

    Det beror lite på, men om jag nu bara har en att välja på så är det ingenting som går upp mot en riktig gjutjärnspanna.

    Tänk dock på att en gjutjärnspanna inte ska diskas ur utan det är viktigt att den inte blir torr för då kommer allt att fastna i den. Vid behov torka ur den med papper och om du någon gång måste diska den olja in den igen direkt så att den blir mättad i sina porer.

    Mat blir godare och nyttigare i en stekpanna av järn. 

  • Aniiee

    GJUTJÄRN!!!!!


    PinkSugar skrev 2018-10-17 16:31:14 följande:

    Kör på rostfritt om du inte vill ha fastbränt. Av erfarenhet sitter halva maträtten kvar i gjutjärnspannan då allt bränns fast i dom


    Att du inte kan hantera en gjutjärnspanna är inte gjutjärnets fel.
    I have a growing lack of disgust for you
  • K Kalle

    Gjutjärn helt klart! Håller bra och samtidigt får man faktiskt lite extra järn i sig när man stekt maten i en sån vilket är bra. Glöm inte att olja in den ibland bara.

  • Tihi

    Jag är mest sugen på gjutjärn men fasar lite för hur den ska tas om hand och handdiskas jämfört med maskindisk och för att maten ska fastna. Läste att gjutjärn passar bäst för kötträtter men vi är vegetarianer. Någon påstod att rostfritt har i stort sett samma egenskaper som gjutjärn men utan att vara lika jobbiga. Fastnar mat i rostfritt? Jag kan inte bestämma mig. Oskyldig

  • Tihi
    K med lilla E skrev 2018-10-18 16:27:10 följande:
    Alltså sojakyckling, vad är det? 
    Det som det låter som. Fusk"kyckling".
  • Ascendere
    PinkSugar skrev 2018-10-17 16:31:14 följande:

    Kör på rostfritt om du inte vill ha fastbränt. Av erfarenhet sitter halva maträtten kvar i gjutjärnspannan då allt bränns fast i dom 


    Att steka i en gjutjärnspanna är ungefär som att rida ett fullblod, det kräver sin man eller kvinna...
  • Ascendere

    Livet är fullt av svåra val! 

    Porsche eller Seat?
    Oxfilé eller Falukorv?
    Dom Perignon eller Freixnet? 
    Fullblod eller islandsponny?

    Osv osv

    Kontentan är att du ska självklart välja gjutjärn! 
    I början kommer du att känna dig som att du inte är värdig din panna, och det är du inte heller i början, men med tiden kommer du att växa i din roll som gjutjärnsägare, din panna kommer att gång på gång testa dig för att se om du är värdig, du kommer att misslyckas många gånger, men med tiden kommer du att kunna bemästra järnet och visa pannan vem det är som bestämmer, och om några år, kanske så tidigt som 2022 om du jobbar på det, när du blivit ett med ditt järn, kommer du att se tillbaks på den här tråden och bara skratta åt att du ens ansåg det finnas flera alternativ! 

  • EnAnonumius
    Tihi skrev 2018-10-18 16:23:40 följande:
    Jag är mest sugen på gjutjärn men fasar lite för hur den ska tas om hand och handdiskas jämfört med maskindisk och för att maten ska fastna. Läste att gjutjärn passar bäst för kötträtter men vi är vegetarianer. Någon påstod att rostfritt har i stort sett samma egenskaper som gjutjärn men utan att vara lika jobbiga. Fastnar mat i rostfritt? Jag kan inte bestämma mig. Oskyldig
    Man skall inte "diska ur gjutjärnspanna", det hade du sett om du läst tråden.
    Det finns flera som har förklarat hur en gjutjärnspanna skall tas hand om.

    Man skall bara skölja ur den i hett vatten, enbart hett vatten, och torka ur den med lite papper och sedan så skall man fetta in gjutjärnspanna, med smör eller margarin eller olja.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Stekpanna i gjutjärn eller rostfritt?