• JohannaLi

    BIM plus 3 inget plus

    Jag håller på att bli galen här, hade min BIM i söndags och har fortfarande inte fått min mens eller plus på stickan. Var senast igår och gjorde test hos barnmorskan. Jag får alltid mens på 28-31 dagens cykeln, gått över tiden typ en gång i mitt liv så fattar ingenting.

    Min kille och jag började försöka skaffa barn i juli och såklart har det tagit upp mkt tankar så kan det verkligen vara min hjärna som nu spelar mig ett spratt? Barnmorskan trodde på det, ?försök att inte tänka så mkt på det? sa hon men hur jäkla lätt är det??

    Någon som vart med om samma sak och tips på att få mig att slappna av/släppa tankarna på det så mensen kommer. Vill ju bara att den ska komma så jag kan fokusera på nästa ägglossning.

  • Svar på tråden BIM plus 3 inget plus
  • Jag är bara jag

    Men sa ärthjärnan till barnmorska verkligen så?! Du skulle bett henne förklara hur dina tankar skulle kunna påverka ägg, spermier och slemhinna?- d.v.s de 3 avgörande sakerna som ska funka för att man ska bli gravid. Om tankar kunde styra fertiliteten behövdes inga p-medel!

    Hur som helst... On du inte vet äl-datum är det inte säkert du passerat BIM. Du kanske hade senare äl eller kanske ingen alls. För rent krasst kan man inte passera BIM utan att vara gravid ifall man haft äl för lutealfasen ändras inte. Ett extremt fåtal får inte plus när man passerat BIM, men som sagt, du vet ju inte helt säkert än hur det var med äl.

  • JohannaLi
    Jag är bara jag skrev 2018-10-17 19:40:46 följande:

    Men sa ärthjärnan till barnmorska verkligen så?! Du skulle bett henne förklara hur dina tankar skulle kunna påverka ägg, spermier och slemhinna?- d.v.s de 3 avgörande sakerna som ska funka för att man ska bli gravid. Om tankar kunde styra fertiliteten behövdes inga p-medel!

    Hur som helst... On du inte vet äl-datum är det inte säkert du passerat BIM. Du kanske hade senare äl eller kanske ingen alls. För rent krasst kan man inte passera BIM utan att vara gravid ifall man haft äl för lutealfasen ändras inte. Ett extremt fåtal får inte plus när man passerat BIM, men som sagt, du vet ju inte helt säkert än hur det var med äl.


    Jag vet inte säker när jag hade ägglossning för jag fick aldrig ett starkt utslag på ägglossningsstickorna. Fick en seg flytning fem dagar efter att jag ?borde? ha haft ägglossning dvs fjorton dagar efter senaste mens. Men det konstiga är ju att jag bara en gång i vuxen ålder haft längre än 31 dagar cykel så mest det jag undrar över. Varför hade jag i så fall fem dagar senare ägglossning än vad jag brukar ha? Är ju så att jag tror på att min hjärna spökar till det och stressar kroppen. Min mens har överlag vart konstig sen jag tog ut min kopparspiral i juli, den har kommit när den ska men bara i två dagar, brukar alltid ha minst fyra.
  • Jag är bara jag
    JohannaLi skrev 2018-10-17 20:56:21 följande:
    Jag vet inte säker när jag hade ägglossning för jag fick aldrig ett starkt utslag på ägglossningsstickorna. Fick en seg flytning fem dagar efter att jag borde ha haft ägglossning dvs fjorton dagar efter senaste mens. Men det konstiga är ju att jag bara en gång i vuxen ålder haft längre än 31 dagar cykel så mest det jag undrar över. Varför hade jag i så fall fem dagar senare ägglossning än vad jag brukar ha? Är ju så att jag tror på att min hjärna spökar till det och stressar kroppen. Min mens har överlag vart konstig sen jag tog ut min kopparspiral i juli, den har kommit när den ska men bara i två dagar, brukar alltid ha minst fyra.
    Din hjärna kan inte stressa kroppen för psyket kan inte påverka äl och mens- det styrs av hormoner. Jag hade regelbunden mens i 35 år, men nån enstaka gång nån cykel som blev lite längre. Det är inget konstigt alls.
  • JohannaLi
    Jag är bara jag skrev 2018-10-17 21:09:02 följande:

    Din hjärna kan inte stressa kroppen för psyket kan inte påverka äl och mens- det styrs av hormoner. Jag hade regelbunden mens i 35 år, men nån enstaka gång nån cykel som blev lite längre. Det är inget konstigt alls.


    Jo låter ju helt logiskt att psyket inte skulle kunna påverka men blir ju orolig när barnmorskan säger det till mig. Om det är som jag misstänker så kanske jag kan ha haft ägglossning på tisdagen vilket är då två veckor imorn så förhoppningsvis kommer mensen då så vi kan börja om.
  • Jag är bara jag
    JohannaLi skrev 2018-10-17 22:45:13 följande:
    Jo låter ju helt logiskt att psyket inte skulle kunna påverka men blir ju orolig när barnmorskan säger det till mig. Om det är som jag misstänker så kanske jag kan ha haft ägglossning på tisdagen vilket är då två veckor imorn så förhoppningsvis kommer mensen då så vi kan börja om.
    B.m har fel och borde anmälas till chefen. Hon borde verkligen veta bättre, men tyvärr gör inte alla b.m det. Gäller mycket annat också där de har fel eller noll kunskap så man måste ta det mesta de säger med en nypa salt. Du kan som sagt haft senare äl och då är allt fortfarande öppet.
  • EmmaWarm
    Jag är bara jag skrev 2018-10-17 21:09:02 följande:
    Din hjärna kan inte stressa kroppen för psyket kan inte påverka äl och mens- det styrs av hormoner. Jag hade regelbunden mens i 35 år, men nån enstaka gång nån cykel som blev lite längre. Det är inget konstigt alls.

    Du vet att stress skapar hormoner i kroppen va? Det är inte över huvud taget ovanligt att stressade personer inte får mens (eller ägglossning heller). Att vilja bli gravid kan vara en otroligt stor stress för kroppen, och då kroppen är stressad fungerar inte alla andra hormoner på samma sätt som vid en normal kortisolnivå.


    Har du någon koll på kroppen över huvud taget, vad är vitsen med att argt sprida falska sanningar som du tar från tomma luften, vad kan du möjligtvis vinna på det?

  • Jag är bara jag
    EmmaWarm skrev 2018-10-18 10:40:26 följande:

    Du vet att stress skapar hormoner i kroppen va? Det är inte över huvud taget ovanligt att stressade personer inte får mens (eller ägglossning heller). Att vilja bli gravid kan vara en otroligt stor stress för kroppen, och då kroppen är stressad fungerar inte alla andra hormoner på samma sätt som vid en normal kortisolnivå.


    Har du någon koll på kroppen över huvud taget, vad är vitsen med att argt sprida falska sanningar som du tar från tomma luften, vad kan du möjligtvis vinna på det?


    Då pratar vi fysisk stress- inte vad man tänker ! Jag kämpade i 10 år för att få barn. Mer stressande psykiskt går inte hitta, men nog tusan hade jag äl och mens precis som jag skulle ändå!  Jag blir döförbannad när infertilitet skylls på vad man tänker- man vill för mycket, man önskar barn, man har t.o.m mage att försöka. Det påverkar INTE negativt! Efter 15 IVF:er och 4 missfall har jag bra mycket mer koll än du. INGEN  läkare har nånsin sagt att felet beror på vad jag tänkt ! Det är ju fullkomligt befängt att påstå. Följden av ditt påstående blir att vi kan skippa alla p-medel- bara tänk stenhårt på att bli med barn så blir du det inte!
  • JohannaLi
    Jag är bara jag skrev 2018-10-18 10:50:54 följande:

    Då pratar vi fysisk stress- inte vad man tänker ! Jag kämpade i 10 år för att få barn. Mer stressande psykiskt går inte hitta, men nog tusan hade jag äl och mens precis som jag skulle ändå!  Jag blir döförbannad när infertilitet skylls på vad man tänker- man vill för mycket, man önskar barn, man har t.o.m mage att försöka. Det påverkar INTE negativt! Efter 15 IVF:er och 4 missfall har jag bra mycket mer koll än du. INGEN  läkare har nånsin sagt att felet beror på vad jag tänkt ! Det är ju fullkomligt befängt att påstå. Följden av ditt påstående blir att vi kan skippa alla p-medel- bara tänk stenhårt på att bli med barn så blir du det inte!


    Jag blir ändå osäker, när man googlar på det står det ju pskyisk stress även kan påverka hormonnivåerna. Enda gången tidigare i mitt liv min mens har vart sen (en vecka) så var jag helt övertygad om att jag var gravid (oönskat) sen när jag väl vågade ta test och det var negativt så kom mensen efter tio min. Måste ju vart mlm hjärna som spelade mig ett spratt där?

    Men om det nu är så i detta fall, borde det vara ägglossningen som rubbats eller kan man ha ägglossning och sen hoppa över mensen?
  • JohannaLi

    Idag kom mensen, fem dagar försent. Har inte hänt att min mens vart mer än en dag sen på åtta år.. men troligtvis hade jag ägglossning fyra dagar senare än vad jag trott. Så skumt. MEN är ändå glad att den dök upp äntligen, var helt säker på att jag inte var gravid eftersom om ägglossning skedde senare än den ?borde? så var det ändå kört då vi inte haft sex sen den dagen jag trodde jag hade ägglossning fyra/fwm dagar senare, Så ville bara att mensen slulle dyka upp så vi kan ta nya tag till nästa gång.

    Tack för alla svar!

Svar på tråden BIM plus 3 inget plus