• Estrella81

    5:e missfallet på 1,5 år - 7:e totalt

    Hej,

    Jag har två barn sedan tidigare men har nu fått 5 missfall på raken. 1 kemisk, två v 7, ett MA v 14 och nu en ofostrig v 7 som ska bekräftas nästa vecka.

    Gjort en ?utredning? - test AMH (4.5) samt spolning av livmoder. Svaret är att jag är frisk och det kan ta tid när man är gammal som jag, fyller snart 38 år och har försökt sedan jag fyllde 36.

    Kämpa på bara *tumme upp*

    Vad kan jag göra? Har progesteron och trombyl utskriven av annan läkare och äter Levxin. TSH reglerad, senast var det 1.2.

    Hur många missfall måste man ha innan något är fel? 10? 15? Eller är jag helt enkelt för gammal?

    Lite ledsen nu...

  • Svar på tråden 5:e missfallet på 1,5 år - 7:e totalt
  • Jag är bara jag

    Det krävs bara tre missfall för att nåt ska räknas som fel. Du har fått den hjälp som de flesta får i Sverige tyvärr fast det finns andra mediciner. Främst då Prednisolon mot överaktivt immunförsvar. Vanligt utomlands. Jag fick barn efter 4 m.f på raken när jag tog 10 mg Pred. per dag. Mina första m.f skylldes på åldern, men de andra missfallen var efter ED så det var uppenbart andra eller åtminstone fler fel än mina gamla ägg!

  • UndrandeSökare
    Estrella81 skrev 2018-10-17 18:28:25 följande:

    Hej,

    Jag har två barn sedan tidigare men har nu fått 5 missfall på raken. 1 kemisk, två v 7, ett MA v 14 och nu en ofostrig v 7 som ska bekräftas nästa vecka.

    Gjort en ?utredning? - test AMH (4.5) samt spolning av livmoder. Svaret är att jag är frisk och det kan ta tid när man är gammal som jag, fyller snart 38 år och har försökt sedan jag fyllde 36.

    Kämpa på bara *tumme upp*

    Vad kan jag göra? Har progesteron och trombyl utskriven av annan läkare och äter Levxin. TSH reglerad, senast var det 1.2.

    Hur många missfall måste man ha innan något är fel? 10? 15? Eller är jag helt enkelt för gammal?

    Lite ledsen nu...


    Om man fått 3 missfall kan man få göra en missfallsutredning, men tyvärr finns det inte mer hjälp att få i Sverige sen efter det, man kangesta med progesteron och Trombyl som du fått. Men behöver man mer hjälp så är det dags att vända sig utomlands.

    Jag och min man har haft 6 missfall och vår svenska missfallsutredning visade inget, för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov fick min man göra.

    Så efter 4e missfallet hittade jag Atentråden. Vi reste dit och fick en mycket bättre utredning än den i Sverige. Den visade att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Fick behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och intralipiddropp. Men tyvärr missfall ändå (nr 5), vi har sen varit i Riga och London och sökt mer hjälp där.

    Tråden heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".Tråden är mycket aktiv fortfarande (startade 2012) och du är välkommen att komma dit om du vill.

    Jag kan också rekommendera boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer . Säljs på Bokus för 299kr.

    Samt sidan www.fertilitetsguiden.com

    Men om Trombyl och Progesteron inte hjälper för dig, så kom och presentera dig i Atentråden så får du mer hjälp där.
  • UndrandeSökare

    Trådstartaren- Jag kan tipsa dig om att göra IvfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller därinne så kan de störa när embryot försöker fästa och då blir resultatet minus eller missfall.

    Man gör BÅDE Locus Medicustestet och 11 i one testet och det kostar tillsammans 300euro.

    Du behöver bara 5 saker. Införskaffa dem redan nu i god tid innan nästa mens.

    1. En vadderad påse av minsta storlek

    2. Några frimärken

    3. Koksaltlösning att späda blodet med i röret

    4. Urinprovrör med skruvkork

    5. Instruktionsdokument inkl adress att skicka till som du hittar om du googlar på ivfSerum infection screening.

  • Estrella81

    Stort tack ni som har svarat!

    Det känns som ett för stort steg att ta oss utomlands för att hitta rätt vård - det är lite av en bonus med ett tredje barn.

    Men blodtestet var ett jättebra tips, det ska jag absolut göra! Finns det andra tester som man kan ta som läkarna missar?

    Jag har gjort werlabs fertilitetstest utan anmärkning.

  • UndrandeSökare
    Estrella81 skrev 2018-10-18 17:40:24 följande:

    Stort tack ni som har svarat!

    Det känns som ett för stort steg att ta oss utomlands för att hitta rätt vård - det är lite av en bonus med ett tredje barn.

    Men blodtestet var ett jättebra tips, det ska jag absolut göra! Finns det andra tester som man kan ta som läkarna missar?

    Jag har gjort werlabs fertilitetstest utan anmärkning.


    Om du kan tänka dig att vända dig utomlands så skulle jag rekommendera hysto med implantationssnitt hos IvfSerum. Då städas livmodern från ev död vävnad och annat som kan finnas därinne efter tidigare förlossningar och missfall. Död vävnad i livmodern kan kan vara orsaken till att man får missfall. Googla på ivfserum hysto för mer info.

    IvfSerum gör också Sperm dna fragmentationstest som är mycket bättre än det bästa spermietestet i Sverige. (Det bästa i Sverige heter Spermieanalys mwd Morfologi, morfologin är den viktigaste delen, men även spermier som SER normala ut i mikroskåp kan ha dnafel och då blir det missfall, så är det för oss).

    Annars är det enda som finns kvar i Sverige att testa, är isåfall att kontakta barnmorskan Marie på Fertilitetplus i Stockholm. Hon gör nån "light immunutredning" och har en läkare som hon samarbetar med som kan skriva ut Trombyl, Fragmin, prednisolon och intralipiddropp.

    Det är INTE samma sak som det som görs i London, Aten och USA, men det är nåt du kan testa OM du absolut inte kan tänka dig att göra en riktig immunutredning utomlands.

    Gör man utredning utomlands skickas blodproverna till ett speciallabb i USA för analys, det görs INTE om man gör utredning hos IvfFalun eller Fertilitetplus. Skillnaden är också att i Sverige får man standardiserad behandling medan utomlands får man individuell behandling.

    Annars finns också alternativet äggdonation ifall du tror äggen är för gamla.
  • UndrandeSökare
    Estrella81 skrev 2018-10-18 17:40:24 följande:

    Stort tack ni som har svarat!

    Det känns som ett för stort steg att ta oss utomlands för att hitta rätt vård - det är lite av en bonus med ett tredje barn.

    Men blodtestet var ett jättebra tips, det ska jag absolut göra! Finns det andra tester som man kan ta som läkarna missar?

    Jag har gjort werlabs fertilitetstest utan anmärkning.


    Såg att du äter Levaxin, vad ligger ditt TSH på? Det ska ligga på MAX 1.0 i fertilitetssammanhang, har man för högt kan det leda till minus och missfall. TSH sänks med ökad Levaxindos.

    Se också till att mäta ditt Prolaktinvärde, det är ett fasteprov, dvs ingen mat, frukost och inga tabletter. Provet ska tas tidigt på morgonen innan kl 10, på CD21 och man får inte vara stressad. Prolaktinvärdet stiger av Stress och måltider. Prolaktinet ska vara under 100. Har man för högt kan det orsaka minus och missfall. Prolaktin sänks med Pravidel och Norprolac (båda är tabletter som finns på recept i Sverige).
  • UndrandeSökare

    Du kan mäta ditt Prolaktin som separat prov genom Blodkollen.se (ett företag som fungerar på samma sätt som Werlabs, men deras provställen kan finnas på andra ställen är Werlabs).

    CD21 är den 21a dagen sen mensen började.

  • UndrandeSökare

    Du kan mäta ditt Prolaktin som separat prov genom Blodkollen.se (ett företag som fungerar på samma sätt som Werlabs, men deras provställen kan finnas på andra ställen är Werlabs).

    CD21 är den 21a dagen sen mensen började.

  • Estrella81
    UndrandeSökare skrev 2018-10-19 08:23:35 följande:

    Du kan mäta ditt Prolaktin som separat prov genom Blodkollen.se (ett företag som fungerar på samma sätt som Werlabs, men deras provställen kan finnas på andra ställen är Werlabs).

    CD21 är den 21a dagen sen mensen började.


    Tack, det ska jag göra.

    Jag har tidigare testat Prolaktin på cd 3 (värde 140), men det är alltså cd 21 som gäller? Jag skulle även vilja testa progesteron på cd 21, har inte gjort detta ännu.
  • UndrandeSökare
    Estrella81 skrev 2018-10-20 14:15:29 följande:

    Tack, det ska jag göra.

    Jag har tidigare testat Prolaktin på cd 3 (värde 140), men det är alltså cd 21 som gäller? Jag skulle även vilja testa progesteron på cd 21, har inte gjort detta ännu.


    Ja, Prolaktin och Progesteron ska man mäta på CD21.

    Du hittar mer info om Prolaktin i den stora Prolaktintråden här på Familjeliv.
Svar på tråden 5:e missfallet på 1,5 år - 7:e totalt