• Äldre 17 Oct 18:59
    2327 visningar
    9 svar
    9
    2327

    Letrozolbehandling

    Hej! 

    Jag fick min diagnos pco i början på hösten och ska nu genomgå min andra kur med letrozol. Första gav ingenting med enkeldos och nu ska jag ta dubbeldos MEN det jag funderar över är att ta trippeldos istället för dubbeldos pga att nästan inga ägg hade vuxit till sig på de två ultraljuden jag gjord.

    Så min fråga är om någon här inne har gått på samma kur och ökat den utan läkarens medgivande och ifall någon vet vad riskerna är med att göra det?

    Jag har sånna hemska biverkningar så önskar inte genomgå dessa alltför många gånger.. 

  • Svar på tråden Letrozolbehandling
  • Äldre 17 Oct 20:49
    #1

    Riskerna är överstimulering, många ägg och flerbarnsbörd, fosterreducering, missfall p.g.a många foster, allmänna risker vid mer än ett foster. Det finns skäl till varför de gör VUL.

  • Äldre 18 Oct 08:34
    #2
    +1

    Det var likadant för mig efter min första enkeldos. På mitt första VUL såg de att en blåsa växt till 9 mm (alltså i princip inte alls). Gjorde efter det två uppföljande VUL de två kommande veckorna, men den växte inte mer och vi avbröt (tog Provera). Jag hade också väldigt kraftiga biverkningar av enkeldosen, det var så pass jobbigt att jag inte visste om jag skulle klara av att fortsätta ta medicinen.


    När det ändå blev dags för nästa behandling fick jag också dubbeldos och kände innan att det nästan var som att "kasta bort" en cykel. För om inget händer av enkel, är det inte bättre att gå på trippel direkt? Speciellt när biverkningarna är så hemska? Men för mig fungerade dubbeldosen. Tror ägglossningen kom på CD16, och den gången blev jag även gravid! Är i dag i vecka 21. Konstigt nog fick jag mycket, mycket mildare biverkningar av dubbeldosen. Kanske var det värre första gången för att kroppen på nåt sätt behöver "chockas igång", och nu var den lite van? Ingen aning, men fick i alla fall mycket mindre biverkningar trots den dubblerade dosen.


    Lycka till med Letrozolen, jag hoppas att det kommer att fungera bra för dig och att du får ditt plus snart!

  • Äldre 18 Oct 10:08
    #3

    Förstår, så risken är flerbörd och ökad risk för missfall? För flerbörd kan jag absolut tänka mig men känns osäkert med ökad risk för missfall...

  • Äldre 18 Oct 10:09
    #4

    Förstår, så risken är flerbörd och ökad risk för missfall? För flerbörd kan jag absolut tänka mig men känns osäkert med ökad risk för missfall...

  • Äldre 18 Oct 10:28
    #5
    Thinkpositive skrev 2018-10-18 10:09:27 följande:
    Förstår, så risken är flerbörd och ökad risk för missfall? För flerbörd kan jag absolut tänka mig men känns osäkert med ökad risk för missfall...
    Vid tre eller fler foster ökar risken för missfall. Ja, egentligen redan vid 2 för påfrestningen är ju större. Vid 4 brukar de ta död på två foster.
  • Äldre 18 Oct 12:25
    #6

    oki tack för hjälpen med information om riskerna, jag kommer hålla mig till dubbeldos då och hoppas på det bästa :)

  • Anonym Co
    Äldre 23 Oct 21:34
    #7

    Vad finns det för biverkningar för letrozol?

    Ska börja min första kur när min mens dyker upp.

  • Äldre 19 Nov 11:32
    #8
    +1

    Ville bara berätta att jag nu plussat är i vecka 5 så fortfarande väldigt nytt men för alla er som söker på familjeliv och kämpar med pco och hormonbehandlingar : Det går!! Hoppas det blir en bebis <3

  • Äldre 19 Nov 21:15
    #9
    Thinkpositive skrev 2018-11-19 11:32:46 följande:

    Ville bara berätta att jag nu plussat är i vecka 5 så fortfarande väldigt nytt men för alla er som söker på familjeliv och kämpar med pco och hormonbehandlingar : Det går!! Hoppas det blir en bebis <3


    Grattis!! Tog du trippeldos eller?
Svar på tråden Letrozolbehandling