• royce

    Kost för att öka mjökproduktionen?

    Finns det kost som ökar mjölkproduktionen?

    Och på vilket sätt/varför fungerar det i så fall?

    Havregryn, lättöl och fänkål har jag hört ska hjälpa men varför?

  • Svar på tråden Kost för att öka mjökproduktionen?
  • royce
    Jag är bara jag skrev 2018-10-17 21:40:37 följande:

    Det som ökar produktionen mest är att amma mer. Så mycket och ofta som möjligt.


    Jag ammar med ca 2-3 timmars mellanrum och oftast äter min lilla flicka i 40-60 minuter. Så att amma oftare är nästan omöjligt rent praktiskt för mig, tiden mellan matningarna måste ju allt annat göras. Däremot brukar jag försöka pumpa ur om hon sover längre än vanligt även om det inte ger riktigt samma effekt som amning.
  • royce
    Lilla Gs mamma skrev 2018-10-17 21:45:06 följande:

    Fri amning och Luzern-te funkade för mig. Och tålamod - det tar tid.


    Ska prova te! Tack för tipset :) Jag är inne på min tredje månad med amning nu så tålamod verkar verkligen vara receptet. Vår lilltjej ökar inte i längre vikt som hon ska så har fått börja ge ersättning efter varje amningstillfälle. Men jag hoppas kunna sluta med ersättning och fortsätta med bara amning. Därför jag vill ge mjölken en liten boost nu :)
  • Lilla Gs mamma
    royce skrev 2018-10-18 18:03:47 följande:

    Ska prova te! Tack för tipset :) Jag är inne på min tredje månad med amning nu så tålamod verkar verkligen vara receptet. Vår lilltjej ökar inte i längre vikt som hon ska så har fått börja ge ersättning efter varje amningstillfälle. Men jag hoppas kunna sluta med ersättning och fortsätta med bara amning. Därför jag vill ge mjölken en liten boost nu :)


    Så var det för mig med. Gav ersättning efter eller samtidigt som amningen och efter tre månader kunde jag helamma. Vilken lycka!
  • SI12344

    Malten i öl sägs hjälpa (lättöl, alkofritt eller starköl)...

    Räknar du 2-3h mellan amningarna som tiden från påbörjad amning till nästa påbörjad amning eller från avslutad amning till påbörjad ny amning?

    Undvik amningsnapp (vilket du kanske gör redan?).

    Hoppas din produktion hamnat i fas!

  • Jag är bara jag

    Om h*n inte går upp som h*n ska eller behöver ersättning kan problemet vara för kort tungband. Då får de inte i sig tillräckligt.

  • Anonym (Nypon)

    Jag drack provivas nypondryck blandat med havredryck o grädde. Gott o toppen för mjölkproduktion

Svar på tråden Kost för att öka mjökproduktionen?