• Lina100

    Gammalt ägg? Dör isåfall

    Har ägg som går ut 22/10 så de håller ju 4 dagar till?? Eller?

    Men så kokade jag 8 min och när jag skalar det är det gult på toppen och luktar typ surt?

    Inte surt men typ som efter sex haha

    Är de verkligen gamla?

  • Svar på tråden Gammalt ägg? Dör isåfall
  • Anonym (Ägg)

    Just ägg håller ju flera månader efter "bäst före" så risken att ett ägg som "går ut" om 4 dgr är gammalt är som du förstår minimal. Har du fler ägg kvar fr samma förpackning? Om du lägger det i vatten, sjunker, flyter eller hamnar det mitt emellan botten och yta?

  • Anonym (Histrionisk)
    Lina100 skrev 2018-10-18 10:39:36 följande:

    Har ägg som går ut 22/10 så de håller ju 4 dagar till?? Eller?

    Men så kokade jag 8 min och när jag skalar det är det gult på toppen och luktar typ surt?

    Inte surt men typ som efter sex haha

    Är de verkligen gamla?


    Nej du kommer inte dö av det. Nej troligen är de inte gamla alls. Jag äter ägg som har gått ut sen flera månader. Gör helt enkelt flyttestet... Lägg dem i vatten, sjunker de så är de ätbara flyter de så är de inte det. 


    Men i vilket fall som helst behöver du inte göra så många trådar om det!!!!!!!!!!!!!!! Räcker med EN tråd!!!!! Du kommer inte få bättre svar av att lägga upp flera trådar utan du gör bara folk irriterade!

  • Aikido

    Har du förvarat dem svalt (läs kylskåp) brukar de hålla sig länge. Gjorde själv omelett igår på 5 månader för gamla ägg. Smakade och luktade helt normalt.

  • sextiotalist
    Lina100 skrev 2018-10-18 10:39:36 följande:

    Har ägg som går ut 22/10 så de håller ju 4 dagar till?? Eller?

    Men så kokade jag 8 min och när jag skalar det är det gult på toppen och luktar typ surt?

    Inte surt men typ som efter sex haha

    Är de verkligen gamla?


    Är ett ägg för gammalt, så lär du märka av det och det rejält. Det luktar verkligen illa.
Svar på tråden Gammalt ägg? Dör isåfall