• Anonym (Utmattad)

    Utmattad - hur gjorde du när det uppdagades?

    Hej jag har under en tid känt mig väldigt trött och utmattad jag har försökt och gjort olika åtgärder för att minska min stress men nu känns det som att det inte går längre.

    jag alltid gillat att jobba, men jag har ett ganska krävande jobb och jag har krävande barn.

    Jag är gift och bor tillsammans med barnens pappa och han hjälper till väldigt mycket, han är väldigt engagerad i familjen och ta hand om barnen, under minst ett år så har han tagit huvud ansvaret för hem och städning och så vidare, vilket är skönt men det gör mig ledsen att jag inte kan göra så mkt utan att bli trött. jag har ändå kunnat jobba under hela tiden och känt att jag har fungerat på jobbet, att jag kan utföra mina arbetsuppgifter men just nu har det blivit en omorganisation, min chef har slutat och många tycker att det är hög arbetsbelastning och att det är jobbigt just. nu jag får nästan panik när jag är där och jag blir väldigt upprörd blev ledsen och arg om vartannat när jag ser att arbetsplatsen inte funkar som den har gjort och jag tar åt mig väldigt mycket när jag ser att det blir fel.

    tidigare har jag kunnat skakat av mig och kopplat av hemma men nu känner jag att det påverka mig så himla mycket. jag vet inte vad som kommer först om det är stress eller att jag själv mår dåligt eller att det är hela min situation.

    Jag misstänker nu att jag har blivit utmattad eller att jag är utbränd och jag undrar hur det har varit för er när det har uppdagats och hur ni gjorde var ni fick fem bemötande på vårdcentralen och så arbetskamraterJag tycker också att jag inte kan planera saker jag kan inte ha framförhållning, jag kan inte se att saker och ting som ska hända nästa vecka ska förberedas och så vidare.

    jag har tänkt att jag ska gå till vårdcentralen men jag är rädd att inte bli trodd eller bli ifrågasatt eller att de inte ska förstå hur jag menar.

  • Svar på tråden Utmattad - hur gjorde du när det uppdagades?
  • Anonym (Trötter)

    Sök hjälp omedelbart på VC. De kommer att ta dig på allvar. 32.000 personer insjuknar i Sverige varje år så läkarna har koll. Terapi är bra och hel sjukskrivning så att du kan vila. Promenader i naturen, yoga och mindfulness är bra för dig. Ta bort så mobil, tv och allt som påverkar din uttröttade hjärna.

  • Anonym (Frisk igen)

    Håller med. Gå till vårdcentralen. Var inte orolig, de är där för att hjälpa. Ta stöd av en vän eller anhörig om du vill/kan. Du kan också kolla om du har företagshälsovård på jobbet där du kan få hjälp. Tänk på att du är lika värd som alla andra att få hjälp och håll i den tanken.

  • Anonym (Utmattad)

    Tack för era svar. Får känslan att det är pinsamt och jobbigt. Dessutom har jag inte så stort socialt nätverk, och om jag skulle bli sjukskriven blir jag ganska ensam vilket känns jobbigt. Arbetsplatsen är ändå min boost av kontakt med andra - förutom min familj.

  • Jagochdublirvi

    Till skillnad från de andra som svarat så säger jag inte att du ska gå till vårdcentralen utan istället ska du gå till företagshälsovården. Det är ditt jobb som är orsaken till ditt mående och då är företagshälsovården bättre rustad för att hjälpa dig. Visst, du behöver ta det med arbetsgivaren också. Men gör du inte det så gör du dina kollegor en björntjänst. Att du mår som du gör visar att det finns brister i arbetsmiljön. Får inte arbetsgivaren kännedom om dessa brister kan denne inte heller åtgärda bristerna. Och åtgärdas inte bristerna så riskerar dina kollegor också att bli sjuka. Vill du vara orsaken till det? Jag gissar att du inte vill det. Dessutom, det är ditt ansvar enligt arbetsmiljölagen att rapportera brister i arbetsmiljön till arbetsgivaren. Visste du det?

  • Anonym (fhv)

    Utgå inte från att du ska bli sjukskriven, det är inte lösningen på allt. Som ovanstående skriver, gå till företagshälsovården och få hjälp att bena upp problemen och hitta lösningar. Att lägga sig på soffan hemma blir man sannolikt inte piggare av.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Trötter) skrev 2018-10-18 21:52:42 följande:
    Sök hjälp omedelbart på VC. De kommer att ta dig på allvar. 32.000 personer insjuknar i Sverige varje år så läkarna har koll. Terapi är bra och hel sjukskrivning så att du kan vila. Promenader i naturen, yoga och mindfulness är bra för dig. Ta bort så mobil, tv och allt som påverkar din uttröttade hjärna.
    Håller med
  • Anonym (Matt)

    Ja kontakta företagshälsovården!

    En kort sjukskrivning kan behövas men det bästa är att jobba deltid en period efter en heltidssjukskrivning.

    Jag har själv haft utmattningssyndrom: sökte för en helt annan sak på vårdcentralen men krashade ihop totalt inne hos doktorn. Han tog det på stort allvar, sjukskrev mig på studs, remitterade mig till kbt-terapi och krävde att jag kontaktade företagshälsan för rehab. Jag fick mkt bra bemötande överallt i alla instanser förutom hos min chef (som var en av huvudorsakerna att jag hamnade där jag var). Idag, dryga året senare, har jag kommit tillbaka och jobbar heltid. Dock för en annan arbetsgivare.

  • Anonym (Offrade massor)

    Jag valde att gå min egen väg till att bli frisk, precis som du var jag orolig över att mitt jobb skulle stjälpa snarare än hjälpa och att en sjukskrivning inte skulle göra varken till eller från om kraven istället kom från försäkringskassan . Jag fick god hjälp i vården dock, med utredning kring fysiska faktorer och kostråd samt förståelse.

    Jag sade upp mig och valde att stå utanför (de krävande) socialförsäkrigssystemen under ett år och började sen studera på deltid utifrån egna möjligheter. Idag (7 år senare) är jag fullt återställd, jobbar heltid, om än något mer känslig för stress än förut men har i min takt anpassat livet så att det fungerar även i perioder då jag har mindre ork.

    Huset såldes, bor i mindre hyreslägenhet med promenadavstånd till jobbet så att jag slipper köra bil eller åka kollektivt (något jag fann mycket stressande förr när det var ett dagligt tvång).

    Jag har också satsat starkt på att spara ihop en rejäl buffert så att jag kan göra likadant om jag någonsin blir sjuk igen. Jag förstår att systemet måste ställa vissa krav för att inte krascha men som det ser ut idag blir nästan ingen frisk från utmattning just för att man inte får chansen att slappna av, stressen kommer bara från ett annat håll istället.

Svar på tråden Utmattad - hur gjorde du när det uppdagades?