• Penguinchocolate1e2767737einstei

    Hjälp Med En Gåta

    Behöver hjälp med denna gåta

    Till en bal kom gästerna i färggranna vagnar. Vagnarna kom i ordning: först en röd, sen en grön, sen en röd, en grön... Varje röd vagn drogs av en älg och varje grön drogs av två hjortar. Sammanlagt var det 15 djur som drog vagnarna

    A.2 B.4 C.5 D.8 E.10

  • Svar på tråden Hjälp Med En Gåta
  • Tow2Mater

    Men egentlige ar det val inget av alternativen; vem har nansin hort om algar och hjortar som dragdjur... ;)

  • Johan82a

    Tow2mater.....antar att du menar 10......Du måste ju multiplicera 5 med 2.......om du har klumpat ihop en grön och en röd vagn som en enhet för att få summan: 3 dragdjur

    Sedan har du dividerat den totala antalet dragdjur (15) med din enhet (3 dragdjur). Tillslut måste du ju dela upp din enhet igen till gröna och röda vagnar....dvs multiplicera med två.

    Svaret ska vara: E 10

  • Tow2Mater
    Johan82a skrev 2018-10-18 22:19:57 följande:

    Tow2mater.....antar att du menar 10......Du måste ju multiplicera 5 med 2.......om du har klumpat ihop en grön och en röd vagn som en enhet för att få summan: 3 dragdjur

    Sedan har du dividerat den totala antalet dragdjur (15) med din enhet (3 dragdjur). Tillslut måste du ju dela upp din enhet igen till gröna och röda vagnar....dvs multiplicera med två.

    Svaret ska vara: E 10


    Det beror ju på vad frågan ar.
  • Johan82a

    Helt rätt har du......det beror helt klart på frågan.....

    hur många gröna vagnar?...5

    hur många röda vagnar?...5

    hur många älgar?......5

    Hur många älghorn?....10

    Hur många vagnar?.....10

    Hur många hjortar?.....10

    Mfl.....

    Jag böjer mig och ber om ursäkt för att jag tog din tid.......Jag bara antog att du slarvade med räkningen eftersom du ställde upp uträkningen dom du gjorde.

  • Tow2Mater

    Jag googalde :) ; frågan ar "Hur många av dem var hjortar?" (om nu TS tagit frågan från "Kängurutävlingen ? Matematikens hopp 2018"

  • Tow2Mater
    Jagochdublirvi skrev 2018-10-18 22:51:00 följande:

    Det där var väl inte direkt någon gåta utan ett räknetal?


    Gåtan är kanske hur vi spenderar vår tid på att hitta svar på en fråga vi inte ens vet? ha ha
Svar på tråden Hjälp Med En Gåta