• anas998

    1,5åring som bara hittar på hyss

    Jag blir snart tokig!

    Jag har en 2,5åring som leker fint med sinande leksaker men som givetvis hittar på bus ibland. Sen har jag en 1,5åring som i princip aldrig rör en leksak utan bara hänger i dörrar, sliter i lådor, drar i sladdar, förstör när syrran leker, skakar och klättrar på grinden till trappan och klättar på element och allt annat som går att klättra på. Han kan alltså inte lämnas obevakad en halv sekund. Hur länge håller detta på? Vi har inte en hel dörr i huset för att han hänger i handtagen så de lossnar, flera handtag har vi fått ta bort men livet blir så jäkla svårt när man måste leta upp nycklar och handtag för att röra sig i sitt hus. Men tyvärr så ?förstör? han allt som kommer i hans väg. Han gör likadant oavsett var vi är. Leksaker är inte kul han ska bara klättra överallt och leka med dörrarna.

    Han börjar förskolan i januari då hoppas jag det blir bättre men vad tusan ska man göra?

    Någon som varit med om liknande som kan dela med sig?

  • Svar på tråden 1,5åring som bara hittar på hyss
  • Anotherone

    Det som funkar bäst hos oss är att själv vara delaktig och leka/aktivera.
    Jag tror inte man kan förvänta sig att en 1,5 åring ska kunna leka själv längre stunder. Jag har också erfarenhet av barn som kan sitta lugnt och titta i en korg med böcker och "roa sig" själv kanske 15-20 min.
    Men min yngsta är inte sån.
    Han är kanske lite lugnare än din. Men är jag i köket och han är i vardagsrummet som är lite "runt hörnet" så att jag inte ser hela, så tar det kanske 20 sek innan jag hör att nu är det nåt fuffens på gång. Och då har han klättrat upp i soffan och leker kaospilot typ.
    Öppnar gärna kyl och frys, rycker i skåpluckor, vill pilla i uttag och med sladdar.
    Nu har vi barnsäkrat det mesta men visst finns det fortfarande lösa grejer att dra i och självklart har han full koll på dem.

    Men direkt om jag har med honom i köket i sin barnstol och han får en låda med mått, slevar, burkar etc. att greja med så är han mer nöjd. Eller som sagt om jag leker med honom typ rullar en boll, läser bok, leker med en plocklåda, staplar torn, kör bilar i garaget och sånt. Då är han med. Men han kommer sällan på den typen av  lek själv.

  • anas998

    Han älskar att riva ner saker så jag bygger staplar (eller försöker) så river han ner dem :) det tycker han är jättekul liksom annat vi leker med, i 2min sen letar han efter närmsta dörr ;) tyvärr måste man ju ibland fixa annat och då funkar film och snacks i kanske 10min men den lösningen är jag inte så förtjust i.

  • Anotherone
    anas998 skrev 2018-10-19 14:03:23 följande:

    Han älskar att riva ner saker så jag bygger staplar (eller försöker) så river han ner dem :) det tycker han är jättekul liksom annat vi leker med, i 2min sen letar han efter närmsta dörr ;) tyvärr måste man ju ibland fixa annat och då funkar film och snacks i kanske 10min men den lösningen är jag inte så förtjust i.


    Nä där vill inte jag heller hamna. Ofta struntar jag i att göra sånt som inte är "måsten" tills vi är två vuxna hemma. Det är inte värt att försöka laga mat, hänga tvätt eller annat sånt när man bara blir avbruten hela tiden.
  • villbusa

    Seriöst!

    Alla gillar inte att sitta o småpilla på leksaker. Kanske behövs det större utmaningar klätterställ ing gunga repstege eller något som utmanar grovmotoriken o aktiviteter där barnet får använda sina muskler o sin energi.

  • anas998
    villbusa skrev 2018-10-19 14:53:01 följande:

    Seriöst!

    Alla gillar inte att sitta o småpilla på leksaker. Kanske behövs det större utmaningar klätterställ ing gunga repstege eller något som utmanar grovmotoriken o aktiviteter där barnet får använda sina muskler o sin energi.


    Ja absolut men man kan inte alltid vara utomhus. Jag har inte sagt att jag vill att han bara ska småpilla med leksaker men jag kan inte göra speciellt mycket hemma när han håller på så som han gör just nu.

    Vi är ute mkt och han springer och klättrar och håller på men man måste göra annat också, typ laga mat, städa, tvätta, ta hand om storasyster, gå på toaletten osv. Allt kan inte vänta på att min man ska komma hem.
  • villbusa

    Det går ju att ha redskap för klättring inomhus oxå. Ringar att hänga i eller en stång i dörröppning etc. Man får vara kreativ o hitta lösningar!

  • anas998
    villbusa skrev 2018-10-19 23:18:14 följande:

    Det går ju att ha redskap för klättring inomhus oxå. Ringar att hänga i eller en stång i dörröppning etc. Man får vara kreativ o hitta lösningar!


    Det får jag nog titta lite på, måste bara göra det säkert för en 1,5åring också. Får fundera ut nåt bra. Tack för tips!
  • villbusa
    anas998 skrev 2018-10-19 23:53:43 följande:

    Det får jag nog titta lite på, måste bara göra det säkert för en 1,5åring också. Får fundera ut nåt bra. Tack för tips!


    Varsågod!

    Det brukar ju va lättare att få bort oönskade beteenden/aktiviteter om man kan erbjuda något annat istället. Du hittar säkert något som passar er.

    Stor tjockmatta har väl de flesta av oss inte plats till normala hem. Men med lite fantasi kan man hitta kuddar o madrasser som passar för mjuklandning när man låter småttingarna klättra o klänga...
  • br4ve

    Ditt barn är ju riktigt tydlig med vad han vill. Han vill ut och röra på sig. Han Behöver klättra runt och undersäka varje stock och sten.

    Lek han trött i skogen.

    Menar nu typ direkt efter frukost fram till lunch.

  • scanmia

    För mina barn var det också typ självmordsövervakning mellan 1 och 3 års ålder. De var sjövilda! Jag tror inte att folk med lite lugnare barn förstår på riktigt hur det är att inte kunna ta en kopp kaffe, för det skulle vara idiotiskt att introducera en skållhet brännrisk. En av mina var dessutom en riktig klätterapa och man kunde inte ta ögonen från honom en sekund. 
    Bästa tipset är att barnsäkra till tusen. Ju mer du kan slappna av desto mer kan du njuta av barnen. 
    Mycket utelek, stoppa dem i badet ofta och länge (jag satt och jobbade på precis bredvid).
    Och oroa dig inte för mycket för förskolan. Deras miljö är nästan helt anpassad till barn och där kan de vara aktiva. Det är även ett bra tips att använda inhägnade dagislekplatser på kvällar och helger, så att din vildunge kan leka av sig utan rymningsrisk.

  • anas998
    scanmia skrev 2018-10-20 13:36:55 följande:

    För mina barn var det också typ självmordsövervakning mellan 1 och 3 års ålder. De var sjövilda! Det är även ett bra tips att använda inhägnade dagislekplatser på kvällar och helger, så att din vildunge kan leka av sig utan rymningsrisk.


    Haha det känns som att du träffat honom! Efter 10min på lekplatsen rymmer han haha

    Det största problemet med att vara ute hela tiden är att min dotter inte får göra det hon vill, hon älskar pussel och att pyssla och jag vill att hon ska få sin del också, även om hon är nöjd utomhus också en stund.

    Men jag har fått lite tips på hur jag ska fixa hemma för att även ibland kunna vara inomhus, sen hoppas jag att det värsta lägger sig snart haha
  • Anonym (Precis likadant här)

    Kunde varit en beskrivning av vår 2 åring. Vi har inte hittat någon lösning men är glada att läsa att vi inte är ensamma. Här har vi redan fått ersätta en granne för att han kastade sten på dennes bil, två kakelplattor på kakelugnen krossades när han hittade en hammare, han lyckades krossa en ruta med krocketklubban, handtagen är faktiskt hela trots dagligt häng.. Häromdagen hade han klättrat upp på vasken tagit ner tandkrämstuben som står längst upp i skåpet (där han krossat spegeln) och stod och sög på den när vi kom in.. Han är en rätt go kille annars som delar med sig av mat och saker han hittar (typ de finaste äpplena på trädet som inte är mogna)..

  • Fru Ve

    Har också en 1,5-åring som är likadan. Går absolut inte att sitta inne och ha pysselsaker eller ett spel framme om han är vaken. Då klättrar han direkt upp på bordet och förstör eller stoppar i munnen. Vi har större barn också men de får vara på sina rum med småsaker eller vänta till lilla har lagt sig. Men det kan ju förstås vara svårt för er där storasyster är så pass liten än. Man får pyssla med den stora om man är två hemma så en kan gå ut med den lilla helt enkelt. Att få något gjort hemma hos oss är också jättesvårt då han pillar och drar i allt han får tag på. Ibland har jag honom i bärselen om jag tex måste laga mat. Vet inget annat sätt. Leksaker är han helt ointresserad av tyvärr. Han gillar att titta på surfplatta typ på Pippi så det låter jag också honom göra ibland om jag måste få något gjort.... Hoppas han snart lugnar sig.

  • anas998

    Det är sååå skönt att läsa att fler har likadant (inte hjälpsamt för någon men skönt att inte vara ensam)

    Vi håller på att bygga en liten ?aktivitets-station? till honom på sitt rum, på sidan av hans Kallax hylla ska vi sätta upp ett dörrhandtag, ett nyckelhål med nyckel, lampknappar, strömbrytare och annat man kan pilla på. Tänker att han kanske tycker det är lite roligt. Sen försöka fixa så han på något (säkert) sätt kan klättra och så.

    Senaste veckorna har han också börjat bråka ordentligt med att somna, han har i princip somnat själv i sin egen säng sen han föddes men nu plötsligt så tar nattningarna 1-1,5 timme och han gallskriker om man lämnar hans rum. Lite påfrestande när det är enda tiden man har att göra något; träna, städa, tvätta osv. Jag hoppas att det blir iaf lite bättre snart.

    Får hoppas att våra små lugnar ner sig en aning iaf :)

Svar på tråden 1,5åring som bara hittar på hyss