• Anonym (Julia)

    Behöver man stämpla på bussen, spårvagn?

    Köpte 100 kr kontoladdning

    Om man åker från Stenungsund till Göteborg central med buss och sedan tar spårvagnen tio minuter allt inom 90 minuter

    Måste man då även stämpla spårvagn när man betalade fullpris redan på bussen

    Spårvagn drar alltid för mycket och blir fel för mig

    Tänker om det kommer en kontrollant

  • Svar på tråden Behöver man stämpla på bussen, spårvagn?
  • Anonym (Julia)

    Ps är månadskort buss inom. Gbg personliga? Eller kan man låna någons

  • ventilera mera

    Då ska det inte dras några pengar, nej. Har du passerat taxegränsen (som ligger i Kungälv precis innan ni kommer ut på motorvägen) så har du betalt även för lokalresan. Vad du däremot kanske behöver göra är att knappa in på läsaren i vagnen att du ska göra ett byte INNAN du visar kortet.

    Jag TROR också att du kan låta bli att stämpla på vagnen eftersom den första resan redan är registrerad på ditt kort och syns när en ev kontrollant scannar kortet. Jag har månadskort och stämplar inte jämt och det borde vara samma princip.

    Och månadskort är inte personliga, de kan man låna ut som man vill. De kan dock bara registreras på en person.

  • Limeblad

    Vet inte hur det funkar med kontoladdning. Tycker det brukar vara smidigt att betala via mobilen. Kanske kan vara ett alternativ framöver? Då skriver man bara start och slutdestination och får rätt biljett utan att behöva blippa något.

  • Anonym (spårvagn)

    Spårvagn det var längesen. I vilka städer finns det spårvagnar 

  • br4ve

    Lite ot, blev dock lite nyfiken.

    I sthlms lokaltrafik och man drar kortet så dras det En gång. Ska man byta från en buss till en annan så drar man även kortet på den andre bussen också (gäller övrig lokaltrafik också förstås)

    Däremot så är det redan en registrerad resa på kortet och inga nya (markeringar/resor/pengar) dras.

    Är det inte så hos er i Göteborg med?

  • Guapa
    Anonym (spårvagn) skrev 2018-10-20 09:44:55 följande:

    Spårvagn det var längesen. I vilka städer finns det spårvagnar 


    Stockholm och Göteborg. Norrköping med tror jag. Har även pratats om att bygga för spårvagn i Malmö.
  • Anonym (spårvagn)
    Guapa skrev 2018-10-20 09:47:45 följande:
    Stockholm och Göteborg. Norrköping med tror jag. Har även pratats om att bygga för spårvagn i Malmö.
    Intressant tusen tack för informationen 
  • Fontana
    Guapa skrev 2018-10-20 09:47:45 följande:
    Stockholm och Göteborg. Norrköping med tror jag. Har även pratats om att bygga för spårvagn i Malmö.
    Malmö vet jag inte, det talas snarare om en metro till Köpenhamn.

    Däremot håller man just i detta nu på att bygga en spårvagnslinje i Lund.

    Och i Landskrona har de trådbuss på en linje, det känns också så där lite 1950-tal.
  • Anonym (...)

    Bussen från Stenungsund till Gbg central ska ha en + knapp vid kortläsaren. Då klickar du på + knappen och sedan visar du kortet. När du går av bussen på Gbg central visar du kortet för kortläsaren igen. Då får du 180min inom den nya zonen att åka.

    När du går på spårvagnen klickar du åter igen på + och visar kortet. När du går av spårvagnen visar du bara kortet (detta är dock inte hela världen om du missar, det är bara viktigt om du reser mellan zoner). Kortläsaren känner själv av att du betalat och därmed dras inga mer pengar.

    Skulle det ske så kan du gå in på ett västtrafik kontor. Där kan de sätta tillbaka de pengar som eventuellt dragits när de inte ska dras.

    Om det kommer en kontrollant ger du bara hen kortet och hen lägger det på en mobil typ. Sedan säger de att du betalat som du ska (förutsatt att du gjort det).

    Är dock osäker på om 100kr räcker, för att åka 100 bussen (mellan Borås och Gbg) kostar det 120kr för vuxen. Så det kan hända att du behöver ladda kortet med mer pengar. Det gör du enkelt på en pressbyrå eller annan butik som säljer västtrafik biljetter :)

    Lycka till med resan!

  • Anonym (...)
    br4ve skrev 2018-10-20 09:47:32 följande:

    Lite ot, blev dock lite nyfiken.

    I sthlms lokaltrafik och man drar kortet så dras det En gång. Ska man byta från en buss till en annan så drar man även kortet på den andre bussen också (gäller övrig lokaltrafik också förstås)

    Däremot så är det redan en registrerad resa på kortet och inga nya (markeringar/resor/pengar) dras.

    Är det inte så hos er i Göteborg med?


    Jag bor inte i Gbg, men är där ofta plus att hela Västra götaland har samma system.

    Jo, om jag blippar mitt kort på kortläsaren i färdmedel ett, tex ett tåg dras pengar, använder jag inte + knappen (och checkar ut genom att blippa kortet igen) kommer den dra pengar igen i den nya zonen. Detta missas av många vilket gör att många betalar för mycket.

    Gör man allt som det står på Västtrafiks sida, dvs blippar och använder + knappen och sedan blippar igen när man går av. Blippar på nästa fordon osv så är det inga problem. Då vet kortet att man betalat och inga mer pengar dras.

    Västtrafik har världens krångligaste betalsystem, det fungerade till och med bättre i kina - där ingen kunde Engelska.

    För att ge ett mer rakt svar - jo, vi har ett likadant system. Att den bara registrerar en resa. Med risk för att irritera någon nu, det är resenären som gör fel och därmed dras för mycket pengar.
Svar på tråden Behöver man stämpla på bussen, spårvagn?