• nominomi

    Tvillingar! Berätta!

    Hej!

    Gjorde ultraljud idag (8+4) och fick se två småttingar där inne. Troligtvis tvåäggstvillingar. Är lite i chock så att säga, även om jag har skojat om att det måste vara två sedan mitt brutala illamående kom för 2 veckor sen.

    Ni med tvillingar, berätta gärna om er graviditet/förlossning/efteråt/allt. Har ingen erfarenhet av tvillingar alls. När födde ni? Hur mådde ni? Komplikationer? Hur födde ni? Hur var det efteråt? Mvh

  • Svar på tråden Tvillingar! Berätta!
  • Popetot

    Grattis till graviditeten!

    Min graviditet var förhållandevis enkel rent fysiskt. Hade lite foglossningar och kände mig otymplig. Ibland jobbigt att ligga pp rygg med andningen. Däremot var det mentalt kämpigt med mycket oro då tv 2 var tillväxthämmad. Från 30+0 blev jag sjukskriven och gjorde flödesmätningar och ctg varannan dag. Blev inlagd v 33+5 då läkaren var lite missnöjd med en ctg mätning. 34+0 togs beslutet att ta ut dem då tv 2 inte växt och båda uppfattats som stressade på flödesmätning. Det gjordes snitt på eftermiddagen som gick väldigt bra. Bedövningen gjorde pissont men resten kändes lugnt. All personal vi haft kontakt med genom hela graviditeten, förlossningen och därefter har varit enastående.

    Jag var på benen redan samma dag. Personalen var imponerade. Vi bodde på neo i 2 veckor och hade sen hemsjukvård ytterligare en månad. Båda barnen sondmatades. Tv 1 i en månad ca och tv 2 i en och en halv ca. Sen kunde jag köra mestadels amning men också lite ersättning. Dom är nu drygt ett år gamla. Helt underbara filurer. De är små och kanske inte lika långt i utvecklingen som andra ettåringar. Men där brukar jag alltid tänka korrigerad ålder för det stämmer lite bättre. Jag har inte tyckt att det varit så jättejobbigt (första barnen) förutom oro för sjukdomar. Då min son är väldigt liten - 1300g vid födsel så tog det hårt på honlm i vintras med förkylningar. Åkte på rs och blev inlagd med honom. Stor nackdel att föda små prematura höst/vinter med sjukdomar.

    Lycka till med allt och försök njuta av varje sekund <3

  • Popetot

    Just det, såg häromdagen att det startats en tvillingar 2019 tråd här på fl. På facebook finns en som heter "vi som har eller väntar tvillingar eller fler". Där har också startats en grupp för blivande tvillingföräldrar 2019 (minns inte namnet på den gruppen tyvärr.) Har du FB så kan jag verkligen rekommendera att gå med i grupperna. De har varit och är fortfarande ett bra stöd för mig.

  • LFF

    Grattis och välkommen till en värld av galenskap!

    Mina killar fyller strax 5 år och det har varit full rulle hela tiden.

    Vi fick veta om att vi väntade tvillingar i v7+5. Det var en total chock.

    Graviditeten var väldigt problemfri. Inga foglossningar, inget direkt illamående i början. Var konstant hungrig men inte direkt på onyttigheter. Har väl aldrig ätit så nyttigt som när jag var gravid

    Jobbade till v30 då jag blev sjukskriven. Från ungefär v20 började jag bli illamående om jag inte hade ätit på ett tag. Räddningen var att ha morotsstavar med mig till jobbet. Sambon gjorde massor som vi förvarade i kylskåpet i vatten.

    Sista 10v var bara en väntan på att "Tvillingar kommer alltid för tidigt"! Jo, tjena! Mina fick vi vräka genom igångsättning som slutade i snitt 40 timmar senare. Det var min kropp som gav upp, grabbarna mådde hur bra som helst och det var inte märkbart på dem den pärs vi gått igenom. Jag hamnade i chock när de sa att allt var klart och hamnade på IVA grabbarnas första dygn.

    Våra grabbar var väldigt synkade redan från start vilket var skönt. Jag klarade aldrig av att helamma utan delammade i ett par månader innan vi gick över på ersättning helt.

    Det har varit fem galna år och de är ungefär lika lätta att trötta ut som en aktiv hund Sen i våras har de spelat fotboll en gång i veckan. Sen fotbollen slutade har de haft hockey istället som de har möjlighet (och viljan) att träna både lördagar och söndagar. Är det väder för det så blir det ofta även en promenad i skogen på en 5km eller en cykeltur. Nu börjar vädret vända så nu får det bli mer pyssel och lek inne istället. Fördelen med att de blir äldre är att de roar sig själva mer men de kräver även mer fysisk aktivitet. När de inte fått det de behöver fysiskt blir det mycket mera tjafs dem emellan.

Svar på tråden Tvillingar! Berätta!