• Areyam96

    Unga par som planerar första barnet 2018/2019

    Hejsan!

    Jag är en tjej på 22års åldern och bor tillsammans med min fästman som är 26! Vi bestämde oss för några månader sedan att försöka skaffa barn och jag har varit med i några trådar här fast aldrig tyckt att det passat just mig.

    Så jag har skapat denna träder för oss unga par som planerar att skaffa barn nu under 2018-2019! Självklart är andra också välkommna.

    Jag använder mig av natural cycles, flo och Glow appar under mens/graviditets försök. Jag äter vitaminerna jag behöver och håller koll på äl med digital från cb.

    Välkommna till tråden

  • Svar på tråden Unga par som planerar första barnet 2018/2019
  • Teresee

    Hej!

    Jag är 24 och planerar första barnet. Vet inte om jag fortfarande klassas in som särskilt ung, men är gärna med här! Fick positivt ÄL test idag, BIM kring 1/11 :)

  • Sirest01

    Hej. Jag är 23 och min sambon 28. Vi har precis börjat försöka för vårt första barn. Jag har BIM 29/10, enligt flo appen hade jag ägglossning 14/10. Jag kör med ägglossningstester men än har jag inte fått nått positivt test :( men däremot har jag haft ont i tjejmagen och ryggen under några dagar. Fortsätter ta test.

  • Areyam96
    Teresee skrev 2018-10-20 09:37:22 följande:

    Hej!

    Jag är 24 och planerar första barnet. Vet inte om jag fortfarande klassas in som särskilt ung, men är gärna med här! Fick positivt ÄL test idag, BIM kring 1/11 :)


    Hejsan! Va roligt att du vill vara med!

    Grattis till ditt positiva äl test! Får hålla tummarna på att ni har lyckats denna gången :D
  • Areyam96
    Sirest01 skrev 2018-10-20 14:18:01 följande:

    Hej. Jag är 23 och min sambon 28. Vi har precis börjat försöka för vårt första barn. Jag har BIM 29/10, enligt flo appen hade jag ägglossning 14/10. Jag kör med ägglossningstester men än har jag inte fått nått positivt test :( men däremot har jag haft ont i tjejmagen och ryggen under några dagar. Fortsätter ta test.


    Välkommen till tråden!

    Då har det varit för mig också förra augusti hade jag svårt att hitta min ägglossning och då använda jag bara stickor men nu kör jag bara med clearblues digitala äl test. Vilka kör du med?
  • LBP91

    Hej.

    Vet inte om jag är för gammal för tråden men skriver ändå. Jag är 27 och min fästman 35 och vi har precis börjat våra försök till att få barn. Jag använder NC och tog ÄLtester när appen sa till men fick aldrig något positivt svar men vi försökte ändå. Nu blev det bara 1 gång under mitt fertila fönster pga han var inte hemma alla de dagarna. Jag ska ha BIM 28/10 och har varit jättetrött i några dagar nu, så trött att jag måste sova en stund mitt på dagen annars somnar jag i soffan på kvällen. Har också upplevt stickningar i det högra bröstet. Dessvärre är min temperatur lite upp och ner, hade ju önskat att den höll sig på en hög nivå men det blir väl till att vänta och se helt enkelt.

  • Sirest01
    Areyam96 skrev 2018-10-20 14:57:43 följande:

    Välkommen till tråden!

    Då har det varit för mig också förra augusti hade jag svårt att hitta min ägglossning och då använda jag bara stickor men nu kör jag bara med clearblues digitala äl test. Vilka kör du med?


    Jag kör med stickor från graviditetskollen. Men blir det ingen bebis denna månad så ska jag testa digitala äl test.
  • Areyam96
    LBP91 skrev 2018-10-20 15:44:08 följande:

    Hej.

    Vet inte om jag är för gammal för tråden men skriver ändå. Jag är 27 och min fästman 35 och vi har precis börjat våra försök till att få barn. Jag använder NC och tog ÄLtester när appen sa till men fick aldrig något positivt svar men vi försökte ändå. Nu blev det bara 1 gång under mitt fertila fönster pga han var inte hemma alla de dagarna. Jag ska ha BIM 28/10 och har varit jättetrött i några dagar nu, så trött att jag måste sova en stund mitt på dagen annars somnar jag i soffan på kvällen. Har också upplevt stickningar i det högra bröstet. Dessvärre är min temperatur lite upp och ner, hade ju önskat att den höll sig på en hög nivå men det blir väl till att vänta och se helt enkelt.


    Hejsan! Nejdå självklart är du inte för gammal.

    Jag använder också natural cycles och jag använder bara digitala äl test från clearblue. Det tog en stund innan appen hittade min ägglossning så kör bara på så hittar den säker!

    Vi missade också alla dagarna! Vi lyckades att ha sex en dag och då hade jag positivt äl . Sen dess hade jag mått illa, hade molnvärk och kände mig jättekonstig. Min mens blev 1 dag sen och jag tog ett test men det var negativitet :(

    Så vi får försöka om igen.
  • Areyam96
    Sirest01 skrev 2018-10-20 16:47:17 följande:

    Jag kör med stickor från graviditetskollen. Men blir det ingen bebis denna månad så ska jag testa digitala äl test.


    Jag körde också med det förut men nu har jag fastnat för digitala! Man får reda på det direkt om man har äl och jag tycker det är så fint när man får se en glad gubbe när man får positivt :D
  • Sirest01
    Areyam96 skrev 2018-10-20 19:26:56 följande:

    Jag körde också med det förut men nu har jag fastnat för digitala! Man får reda på det direkt om man har äl och jag tycker det är så fint när man får se en glad gubbe när man får positivt :D


    Okej. Ja det låter smidigare än att behöva tolka streck. Var köper du de testen?
  • Anonym (Längtar)

    Hej! Är 26 så inte superung men men. Är inne på ca 4 försöket. Kör med digitala ältester och nu NC, äter vitaminer som folsyra osv. Har BMI om en vecka men det känns hopplöst :/ har prickat in ÄL varje månad utan framgång.

  • Areyam96
    Sirest01 skrev 2018-10-20 20:44:00 följande:

    Okej. Ja det låter smidigare än att behöva tolka streck. Var köper du de testen?


    Jag köpte min via apotea, det är billigare att köpa där
  • Areyam96
    Anonym (Längtar) skrev 2018-10-21 01:30:18 följande:

    Hej! Är 26 så inte superung men men. Är inne på ca 4 försöket. Kör med digitala ältester och nu NC, äter vitaminer som folsyra osv. Har BMI om en vecka men det känns hopplöst :/ har prickat in ÄL varje månad utan framgång.


    Hejsan välkommen till tråden!

    Vi kör på samma sätt då, jag kör också med NC/vitaminer/digitala äl tester från cb. Ge inte upp försöket än vi är nu själva inne på 3 försöket.

    Hoppas verkligen att vi alla lyckad snart!
  • Areyam96
    Anonym (Längtar) skrev 2018-10-21 01:30:18 följande:

    Hej! Är 26 så inte superung men men. Är inne på ca 4 försöket. Kör med digitala ältester och nu NC, äter vitaminer som folsyra osv. Har BMI om en vecka men det känns hopplöst :/ har prickat in ÄL varje månad utan framgång.


    Hejsan välkommen till tråden!

    Vi kör på samma sätt då, jag kör också med NC/vitaminer/digitala äl tester från cb. Ge inte upp försöket än vi är nu själva inne på 3 försöket.

    Hoppas verkligen att vi alla lyckad snart!
  • Kindelee

    Hej! Vet inte riktigt om jag hör hemma här för är redan gravid, men skriver ändå.

    Jag är 20 och min sambo 22 och vi är gravida med första barnet i v 18. Är heltidssjukskriven pga foglossning som började redan i v14. Sitter eller ligger mest hemma och handarbetar när sambon är på jobbet. Om jag ska ut på äventyr så har jag mina kryckor så att jag i alla fall kan gå 200m utan större problem.

    Ska bli kul att följa tråden och lycka till alla med bebisverkstan!

  • Areyam96
    Kindelee skrev 2018-10-21 19:27:52 följande:

    Hej! Vet inte riktigt om jag hör hemma här för är redan gravid, men skriver ändå.

    Jag är 20 och min sambo 22 och vi är gravida med första barnet i v 18. Är heltidssjukskriven pga foglossning som började redan i v14. Sitter eller ligger mest hemma och handarbetar när sambon är på jobbet. Om jag ska ut på äventyr så har jag mina kryckor så att jag i alla fall kan gå 200m utan större problem.

    Ska bli kul att följa tråden och lycka till alla med bebisverkstan!


    Woow stort grattis!!! ???????? du får gärna följa med tråden och du kanske även kan ge tips och berätta lite om eran resa ;)

    Tråkigt att höra om att du har fått foglossning :( hoppas verkligen det blir bättre för dig snart!
  • Anonym (Carro)

    Hej!

    Jag hakar också gärna pä denna tråd!

    Är 25 år och sambon är 27. Jag vart gravid efter ca två månader efter vi börjat försöka men fick nyligen missfall.

    Är såklart väldigt ledsen, men hoppas på att nästa försök går bättre..

    Kul att följa fler i samma situation!

  • LBP91

    Nu vet jag inte vad jag ska tro och tänka, helt plötsligt har NC flyttat min ÄL med typ en hel vecka framåt! Jag börjar misstänka att det här med att tempa sig inte fungerar jättebra om man inte har fasta tider och rutiner. Jag har så olika arbetstider att jag en dag kan behöva gå upp kl 03 och en annan dag måste jag vakna kl 06 och sen när jag är ledig och sover ut blir det helt fel för appen att mäta. Använder mig av en annan app där man inte för in temperaturen och enligt den ska jag ha BIM den 30/10 så det blir väl till att vänta och se. Har fortfarande lite svaga symptom som huvudvärk nu de senaste tre dagarna, fortfarande en diffus värk i högra bröstet som ibland även känns uppsvällt och sticker till. Har börjat få lätt blödande tandkött, det blir svagt rosa när jag spottar ut och jag sommar typ en timme mitt på dagen pga jag är så trött. I natt vaknade jag dessutom av att jag svettades, alltså det rann ner för ryggen och då sov jag med öppet fönster och min sambo hade inte ens kommit hem så det var bara jag i sängen...

  • Anonym (Längtar)
    LBP91 skrev 2018-10-22 07:10:58 följande:

    Nu vet jag inte vad jag ska tro och tänka, helt plötsligt har NC flyttat min ÄL med typ en hel vecka framåt! Jag börjar misstänka att det här med att tempa sig inte fungerar jättebra om man inte har fasta tider och rutiner. Jag har så olika arbetstider att jag en dag kan behöva gå upp kl 03 och en annan dag måste jag vakna kl 06 och sen när jag är ledig och sover ut blir det helt fel för appen att mäta. Använder mig av en annan app där man inte för in temperaturen och enligt den ska jag ha BIM den 30/10 så det blir väl till att vänta och se. Har fortfarande lite svaga symptom som huvudvärk nu de senaste tre dagarna, fortfarande en diffus värk i högra bröstet som ibland även känns uppsvällt och sticker till. Har börjat få lätt blödande tandkött, det blir svagt rosa när jag spottar ut och jag sommar typ en timme mitt på dagen pga jag är så trött. I natt vaknade jag dessutom av att jag svettades, alltså det rann ner för ryggen och då sov jag med öppet fönster och min sambo hade inte ens kommit hem så det var bara jag i sängen...


    Hört att NC inte ska vara optimalt vid oregelbundna rutiner. Men istället har folk rekommenderat ava-bracelet som tydligen ska funka vid din typ av vardag vad jag har hört
  • Kindelee
    Areyam96 skrev 2018-10-21 20:19:26 följande:

    Woow stort grattis!!! ???????? du får gärna följa med tråden och du kanske även kan ge tips och berätta lite om eran resa ;)

    Tråkigt att höra om att du har fått foglossning :( hoppas verkligen det blir bättre för dig snart!


    Tack!

    Vi köpte hus tillsammans och tyckte att det var väldigt tomt haha. Jag har alltid velat vara ung mamma och pratade mycket om det med min sambo. Han var lite osäker, men när vi köpt huset och jag fått fast anställning så ändrade han sig. Vi körde på som vanligt utan skydd och jag var spänd och förväntansfull de första två månaderna, men när mensen kom båda gångerna så slutade jag bry mig. Tredje månaden så kände jag att något var annorlunda. Jag hade knappt någon aptit veckan innan mens (brukar vanligtvis vara hungrig hela tiden), men skyllde det på värmen som var i somras och jag kunde vara ledsen i flera dagar i streck när jag vanligtvis blir glad snabbt efter det löst sig.

    Vi var och fjällvandrade i somras och jag som vanligtvis inte har några problem med att vandra med tung packning tyckte att det var jättejobbigt. Min mens var beräknad att komma dagen innan vi skulle åka hem och på mensdagen så fick jag mensvärk, men ingen mens kom. Mensvärken utan mens var kvar dagen efter också och när vi kom hem efter en 17h lång tågresa så kom tanken på att jag kanske var gravid. Jag smög in på toa (vi hade legat och sovit, vilket min sambo fortfarande gjorde) och använde ett test som man testar tidigt med. När det pluppade upp två lika starka streck så trodde jag inte mina ögon haha. Hur skulle jag berätta för min sambo? Jag hade inte förberett något roligt sätt att berätta på för hade liksom inte kommit så långt i förberedelserna. Det slutade iaf med att jag sa till honom "nu kan vi ju köpa ett sånt där pukka pregnancy te" och slängde testet på honom haha. Han blev väldigt glad.

    Några veckor senare blev han osäker igen. Vi pratade mycket om det och kom fram till att han var rädd för att bli en dålig pappa till sitt barn. Jag har peppat honom och vi har pratat mycket om framtiden och livet med barn, så nu är han mer exalterad än jag haha.

    Smärtan från foglossningen är under kontroll när jag är hemma och tar det lugnt. Hade mycket svårt för det i början, då jag är en mycket aktiv person som hatar att sitta stilla. Det låter kanske konstigt, men man vänjer sig tillslut. Man får hitta andra glädjeämnen och tänka att ingen blir tacksam över att man går till jobbet, har ont och inte kan jobba normalt. Vi skaffade även två mysiga katter så jag är inte helt själv när min sambo är och jobbar.
  • MissKelli

    Jag hoppar in här. Jag är 25 och min sambo 27 och vi tänkte starta bebisverkstaden denna cykel. Ägglossningen är beräknad nästa onsdag och dagarna går otroligt långsamt!

    När det gäller förberedelser så slutade jag med p-piller för lite mer än ett år sedan och har sedan dess tempat och ätit olika vitaminer som gynnar fertilitet. På senare tid har jag satt sambon på magnesium och zink. Ägglossning på onsdag som sagt och vi ska försöka ligga så många dagar vi orkar. BIM 13 nov. Är löjligt pirrig och nervös!

Svar på tråden Unga par som planerar första barnet 2018/2019