• Äldre 20 Oct 01:08
    5725 visningar
    4 svar
    4
    5725

    Sambon älskar nog sina hundar än mig

    Vi har en dotter ihop och sedan har vi två stora hundar...hon lägger ut tusentals kronor på sina utställningar varje år men när jag föreslår en utomlandsrea för familjen så har hon ej tid för hon jobbar just då! Och ej kan ta ledigt! Men när det gäller utställningar så kan hon ta ledigt eller åka båt som är "sjösjuk" som hon säger..nu skulle jag vilja köpa en sak för 4000 kr men då säger hon att vi måste tänka på hiset först och främst! Fy fann nån annan som är i liknande sits?

  • Svar på tråden Sambon älskar nog sina hundar än mig
  • Äldre 20 Oct 04:56
    #1

    Men har inte du någon hobby alls som kostar?

    Har själv hundar och lägger så mycket tid och pengar jag kan, för dom likställs i mina ögon nästan som barn. Ger lika stor glädje, därför spenderar man ju lika mycket därefter. Speciellt med tanke på att de kostar mycket att ha hund om man håller på med utställning.

  • tobbe0­1
    Äldre 20 Oct 05:47
    #2
    Pavlan skrev 2018-10-20 01:08:59 följande:

    Vi har en dotter ihop och sedan har vi två stora hundar...hon lägger ut tusentals kronor på sina utställningar varje år men när jag föreslår en utomlandsrea för familjen så har hon ej tid för hon jobbar just då! Och ej kan ta ledigt! Men när det gäller utställningar så kan hon ta ledigt eller åka båt som är "sjösjuk" som hon säger..nu skulle jag vilja köpa en sak för 4000 kr men då säger hon att vi måste tänka på hiset först och främst! Fy fann nån annan som är i liknande sits?


    Stackars dig. Kanske ska du gaska upp dig och hitta ngt eget att intressera dig för istf att vänta på att din sambo ska ta sig tid? Res iväg själv!
  • Äldre 20 Oct 07:16
    #3

    Ni får väl sätta er ned och prata igenom hur ni vill ha ert gemensamma liv.

    Hur mycket tid som är rimligt att man har tillsammans och hur mycket tid som är rimligt att man lägger på en enskild hobby.
    Även semestertid och helger kan man gå igenom och se vad som är rimligt att man har ihop eller var för sig.
    Om man ändå tillbringar i princip all sin tid på olika håll så är ju frågan varför man är ihop om man ändå inte vill umgås med varandra.
    Man behöver självklart inte tillbringa varje vaken minut som man inte jobbar tillsammans, men att typ aldrig göra något tillsammans är ju inte så kul i en relation.

    Samma med ekonomin. Vad är rimligt att man lägger på gemensamma kostnader och har man gemensam ekonomi (alla pengar in på samma konto) så ska väl båda ha rätt att ha samma belopp till enskilda ändamål och om en sedan köper hundmat för sina pengar och den andra sparar på ett konto ska inte spela någon roll anser jag.
    Detta är delvis varför jag inte förespråkar alla pengar på ett konto...
    Man delar på gemensamma utgifter och sedan får var och en göra vad den vill med sina pengar tycker jag.
    Om då en person sparar till en resa, medans den andra lägger alla sina på hobby så den inte har råd att följa med på resan sedan när det är dags och då förväntar sig att bli bjuden, så är man kanske inte så lämpliga att vara ihop eftersom man ser så olika på saker...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Äldre 20 Oct 11:18
    #4
    Pavlan skrev 2018-10-20 01:08:59 följande:

    Vi har en dotter ihop och sedan har vi två stora hundar...hon lägger ut tusentals kronor på sina utställningar varje år men när jag föreslår en utomlandsrea för familjen så har hon ej tid för hon jobbar just då! Och ej kan ta ledigt! Men när det gäller utställningar så kan hon ta ledigt eller åka båt som är "sjösjuk" som hon säger..nu skulle jag vilja köpa en sak för 4000 kr men då säger hon att vi måste tänka på hiset först och främst! Fy fann nån annan som är i liknande sits?


    Ställer hon ut så pass mycket så antar jag att meningen är att hundarna ska gå i avel och på så sätt "betala" sina omkostnader framöver? Var hundarna ett gemensamt beslut ?
    Lägger du inga pengar alls på dina intressen? 
Svar på tråden Sambon älskar nog sina hundar än mig