• Anonym (Rätt eller fel?)

    Erfarenheter av paus i relationen?

    I dag har jag sagt till min särbo att jag vill ha paus i relation. Vi har varit ihop i 9 månader. Han är djupt medberoende i sin vuxna sons mångåriga och omfattande drogmissbruk. Han anpassar sig hela tiden efter sonens humör, regler och vilja och kan inte alls sätta gräns mellan hemmet och knarket. Sonen är 24 år och bor gratis hemma. Beter sig som en psykopat, skriker, ljuger, manipulerar, gapar, kräver, tar, stjäl, stökar ner, begår brott, missbrukar i hemmet och ger ingenting tillbaka och är aldrig tacksam för något. Det är misär. Jag har själv barn i övre tonåren och upplever att min sambos oförmåga att dra gräns mellan sitt hem och knark och kriminalitet är allvarlig och oroande, jag vill inte att mina barn (eller jag) ska behöva ha med knarkmiljön att göra. Hemmiljön är farlig - för alla som har med sonen att göra. För mig är det helt ok att stötta min partner att hjälpa sin son ta sig ur missbruket om sonen själv satsar, men det är inte ok att inte min särbo klarar att sätta gräns till knark och våldsbeteenden i egna hemmet så man kan känna sig trygg i en relation med honom. Jag vill inte vara den som drar gränser för hans son, det är en roll jag vägrar ta. Särbon har ofta försvarat, dolt och slätat över problemen - samtidigt som han säger att han VILL dra gränser mellan sig och missbruket. Nu har jag tröttnat på "toffelbeteendet" och alltså tagit paus för att se hur särbon klarar av att sätta gränser mot knarket/sonens beteende och uppmanat honom att ta anhörigstöd hos någon myndighet eller organisation. Jag älskar honom och vill egentligen helst av allt dela resten av mitt liv med honom, men är till 100 % beredd att ge upp relationen om inget radikalt händer från särbons sida.

    1. Vad har ni för erfarenheter av paus i relationen? Vad var skälet för pausen och hur gick det efter pausen?

    2. Skulle ni ha försökt lösa motsvarande relationsproblem som i vårt fall, på annat sätt än att ta paus? I så fall hur?


  • Svar på tråden Erfarenheter av paus i relationen?
  • Anonym (öööö)

    De gånger jag varit med om paus har det tagit slut. Ena var när jag och maken provseparerade men det ledde till skilsmässa och det visste vi kanske egentligen innerst inne, men man säger ju att man ska försöka. 

    Andra gången var en man jag mött via nätet, vi var ihop ungefär lika länge som ni innan jag sa ifrån att jag ville ha paus. Det berodde på att jag ville veta om det var dags att ta nästa steg i relationen och då velade han och svarade undflyende så jag fick tvinga honom att bestämma sig - vilket han inte kunde. Vi skulle ha paus en månad och sen ses. Han klarade inte det utan efter 2 veckor hörde han av sig. Jag blev så oerhört irriterad på att han inte respekterade vad vi hade bestämt. Skrev att vi bara var halvvägs igenom pausen så han fick vänta. Så möttes vi efter 2 veckor till, han kunde ff inte säga hur han ville ha det så då gjorde jag slut. Inte ens efter det fattade han utan bara upprepade sitt mantra "men vi har det väl så bra, vi ses när vi vill" och liknande. Jag var ute efter en framtida livspartner.

    I ditt fall är det absolut bäst att bara bryta direkt!  Den här mannen har så stora problem så detta klarar inte du att vara en del av (och det vill du ju inte heller, bra!) Han måste inse det själv. Kanske han inser om du säger att du inte orkar med detta längre, det är slut.
    Om han lyckas få hjälp för sig själv som medberoende anhörig så kanske han kan höra av sig om ett halvår så får ni se var ni står då, men du ska inte lova honom något nu. Du kanske möter någon annan fantastisk man vad det lider, utan de här problemen, ska du då behöva säga nej till den för att du och den aktuella mannen kanske skulle kunna var ihop sen? 

  • Anonym (Ett varv till)

    Istället för att svara på fråga 1 och 2 svarar jag på din ts. Du är själv medberoende till pappan. Pappan kommer inte ändra sitt beteende för att du straffar honom med en paus. Han har byggt en livslång relation till sitt barn och har det mönstret som han har. Det är inget som ändras för att du vill det. Dessutom, du borde skydda dig själv och dina egna barn genom att göra slut för gott!

  • Anonym (Rätt eller fel?)
    Anonym (öööö):  Intressant att läsa ditt svar, tack för det, och ser att du har 100 % negativt utfall av pauser ... :/ Du har nog helt rätt i att jag inte ska lova ngt alls i detta skede. Han säger att han kommer se till att sonen flyttar ut eller kommer in på behandlingshem inom två veckor och att han vill gifta sig med mig. Han satte direkt igång att städa bort skiten i flera rum i hemmet efter sonens missbruk. Jag vet att våra känslor är ömsesidiga, men relationen känns helt meningslös om man bara kan utläsa en framtid i social misär pga sonen. Det är en sorglig situation. 

    Anonym (Ett varv till): Så klokt att du sätter ord på det jag själv vill undvika; att bli medberoende till särbon och - ja, man får konstatera att jag nog hunnit bli det. Jag blir ju fullkomligt frustrerad när båda sonens föräldrar ljuger för polisen, låter sig bli bestulna m m utan att knappt reagera. Deras passiva reaktioner får mig att känna mig som en idiot, fast jag vet att jag inte är det. Som jag har börjat se det är ett medberoende lika illa som att knarka själv, eftersom man tar hand om alla konsekvenser, oro och draman som missbruket ger och som missbrukare själv borde ta hand om. Jag har dock inte tagit paus för att straffa, utan för att jag uppriktigt inte klarar att se pappan och sonen dra ner varandra - något som är helt utom min kontroll. Du har så otroligt rätt i "Han har byggt en livslång relation till sitt barn och har det mönstret som han har.". Jag har inte tänkt riktigt så långt, men deras invanda rutiner talar ju starkt i sig emot att ha relation med särbon. Jag kommer definitiv att låta mina barns och min trygghet och hälsa prioriteras.

    Tack för goda råden, de gör nytta i min hjärna :)
  • Amla07

    Trevligt att läsa en klok och reflekterande frågeställning som fick kloka svar som togs väl emot!

  • Anonym (Rätt eller fel?)
    Amla07 skrev 2018-10-20 23:43:06 följande:

    Trevligt att läsa en klok och reflekterande frågeställning som fick kloka svar som togs väl emot!


    ... och vilket otroligt trevligt och uppmuntrande inlägg du själv gjorde ... tack. Trevlig kväll! :)

Svar på tråden Erfarenheter av paus i relationen?