• Anonym (Mami)
    Äldre 20 Oct 07:24
    587 visningar
    2 svar
    2
    587

    Vilka frågor ska man ställa?

    Vi vill anställa en barnflicka/barnvakt, har tre barn med npf-problematik i olika form.

    Arbetet kommer bla innebära hämtning i skola och fsk, fixa mellanmål och ibland kvällsmat, läxhjälp och nattning när det blir senare kvällar.

    Erfarenhet av npf och hlr är självklart, men vad mer är viktigt att fråga om?

  • Svar på tråden Vilka frågor ska man ställa?
  • Anonym (Finge­rtopps­känsla­)
    Äldre 20 Oct 07:50
    #1
    Anonym (Mami) skrev 2018-10-20 07:24:30 följande:

    Vi vill anställa en barnflicka/barnvakt, har tre barn med npf-problematik i olika form.

    Arbetet kommer bla innebära hämtning i skola och fsk, fixa mellanmål och ibland kvällsmat, läxhjälp och nattning när det blir senare kvällar.

    Erfarenhet av npf och hlr är självklart, men vad mer är viktigt att fråga om?


    Personliga egenskaper som lugn och tydlig kanske?
  • Anonym (Elin)
    Äldre 20 Oct 08:04
    #2

    Jag skulle nog lägga fram ett par specifika scenarier som skulle kunna inträffa pch fråga hur hen skulle ha hanterat den situationen, för att få en bild av hur personen fungerar och resonerar.

    Självklart ska man fråga varför personen vill ha detta jobb, vad är det som hen tycker verkar vara intressant. Då får man också en bild av personens engagemang och hur insatt hen är i vad jobbet kommer inneböra,

    Jag skulle också fråga om hur personen tänker kring att jobba hemma hos någon annan, och eventuellt någon mer specifik fråga kopplat till det.

    Sedan tycker jag också att det är viktigt, inte bara med frågor, utan också med information. Om man vet med sig att jobbet innefattar vissa arbetsuppgifter eller något i arbetsmiljön som det finns risk att den sökande inte förstår eller som skulle kunna skapa problem om hen inte klara eller accepterar så är det viktigt att vara tydlig med det redan på intervjun tycker jag.

Svar på tråden Vilka frågor ska man ställa?