• Äldre 20 Oct 12:54
    6257 visningar
    27 svar
    27
    6257

    Vem betalar mest i ett förhållande?

    Hallåj där!

    Jag och min kille har varit ihop några månader och sen dag 1 har jag väldigt svårt med att låta honom betala någonting för mig. Till och med våra gemensamma aktiviteter insisterar jag att bekosta själv. Det är viktigt att betona att jag har inte en bra ekonomi( studerar) och han är en egen företagare. Jag kan inte sluta envisas om att jag ska betala men märker att mina pengar tar slut alltför fort. Vad ska jag göra??

    Funderar att göra slut bara för att jag känner att vi inte är på samma ekonomisk nivå.

    PS. Det värsta är att när jag vill betala så säger inte han emot även om han vet hur det står till ekonomiskt för mig ds.


    Vem ska betala i ett förhållande.
  • Svar på tråden Vem betalar mest i ett förhållande?
  • kottel­in
    Äldre 20 Oct 12:58
    #1
    +1

    Så du propsar på att betala och tar illa upp när han inte protesterar?

    Vad mer vill du att han ska ifrågasätta i dina beslut eller önskemål?


    Ja, typ så...
  • Äldre 20 Oct 13:03
    #2

    Haha, det låter helt enkelt sant, det du säger. Men vet inte riktigt hur jag ska göra nu för att det känns att när jag inte betalar att han ändå förväntar sig att jag ska göra det.

  • Äldre 20 Oct 13:08
    #3

    Ni behöver prata om hur ni ska fördela ekonomin i ert förhållande. Så gör alla par, man måste enas om hur pengarna ska fördelas.

    Att göra slut löser ju inte problemet för du gör ju förmodligen likadant med nästa kille.

  • kottel­in
    Äldre 20 Oct 13:09
    #4
    +1
    Sommar2000 skrev 2018-10-20 13:03:21 följande:

    Haha, det låter helt enkelt sant, det du säger. Men vet inte riktigt hur jag ska göra nu för att det känns att när jag inte betalar att han ändå förväntar sig att jag ska göra det.


    Du får helt enkelt säga att du inte har råd när du inte har det. Och acceptera att bli bjuden om han erbjuder det.
    Ja, typ så...
  • kottel­in
    Äldre 20 Oct 13:11
    #5
    +1
    Fjäril kär skrev 2018-10-20 13:08:30 följande:

    Ni behöver prata om hur ni ska fördela ekonomin i ert förhållande. Så gör alla par, man måste enas om hur pengarna ska fördelas.

    Att göra slut löser ju inte problemet för du gör ju förmodligen likadant med nästa kille.


    Fast när man bara varit ihop några månader så har man nog oftast bara sin egen ekonomi att tänka på.
    Ja, typ så...
  • Äldre 20 Oct 13:26
    #6
    Fjäril kär skrev 2018-10-20 13:08:30 följande:

    Ni behöver prata om hur ni ska fördela ekonomin i ert förhållande. Så gör alla par, man måste enas om hur pengarna ska fördelas.

    Att göra slut löser ju inte problemet för du gör ju förmodligen likadant med nästa kille.


    Det låter som en bra idé, jag har även resonerat så men det enda problemet är att jag tycker att det är oerhört pinsamt att ta upp det. Däremot så tycker jag att jag borde prata med honom. Han nämnde att han köpte bilar och bröst till sina ex.. och när jag tänker på detta så känner jag att det är väl ingen fara att han betala tex en middag. Jag ville köpa en väska som kostade 300kr och hade inte råd att köpa respektive så sa jag det. Då sa han att han kunde köpa om jag vill, jag svarade att jag jätte gärna vill ha den men det känns lite pinsamt att han ska betala och då köpte han inte det.

    PS. Jag är ingen snyltare och förväntar mig inte att få saker av honom men just det jag menar är att jag slösade några tusenlappar på våra gemensamma saker att därmed inte ha 300kr för en väska.. hade det varit så fallet med honom så hade jag köpt det han vill ha utan att ens fråga ds.
  • Äldre 20 Oct 13:28
    #7
    kottelin skrev 2018-10-20 13:09:13 följande:

    Du får helt enkelt säga att du inte har råd när du inte har det. Och acceptera att bli bjuden om han erbjuder det.


    Jaa, jag måste verkligen försöka att acceptera det. Egentligen är det väldigt naturligt dock vet jag inye varför jag upplever det så som jag gör.
  • Äldre 20 Oct 15:08
    #8

    Jag har alltid varit likadan, jämt betalat för mig själv även om killen har mer pengar. Min hobbyanalys av detta är att jag kände mig underlägsen i relationen och ännu mer underlägsen när han betalade, plus tacksamhetsskuld som är jobbigt. Betalar mest i nuvarande relation också men tjänar lite mer än min sambo.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 20 Oct 15:22
    #9

    Men ni bor inte ihop? Just nu har ni ju inte gemensam ekonomi så jag förstår om du vill står för ditt.
    Men du kan kanske acceptera att han bjuder ibland om det är något ni båda vill göra, för annars har ni inte råd att göra det? 

  • Äldre 20 Oct 17:28
    #10
    Amla07 skrev 2018-10-20 15:08:17 följande:

    Jag har alltid varit likadan, jämt betalat för mig själv även om killen har mer pengar. Min hobbyanalys av detta är att jag kände mig underlägsen i relationen och ännu mer underlägsen när han betalade, plus tacksamhetsskuld som är jobbigt. Betalar mest i nuvarande relation också men tjänar lite mer än min sambo.


    Jag känner verkligen igen mig när du analyserar detta. Tror att så fallet är här också. Dock är det int alls vettigt att göra så om man är medveten om att man inte har råd egentligen. ( som mug nu.)
Svar på tråden Vem betalar mest i ett förhållande?