• Anonym (Orolig i onödan?)

    Hur kan jag veta om mitt barn är mobbat?

    Min dotter är tonåring och en ensamvarg. Hon ringer aldrig någon och ingen ringer till henne. Det sistnämnda beror nog till största del på att kompisarna tröttnade på att ringa till henne eftersom hon aldrig ringde tillbaka. Vad som sker via hennes mobil vet jag inte. Ev skickar hon meddelande istället för att ringa.

    När hon var yngre hade hon massor med kompisar men med tiden blev det nästan så att hon alltid umgicks med en och samma kompis. Det innebar i sin tur att hon gled ifrån de andra kompisarna. Tyvärr slutade det med att hon inte heller umgicks med den sista kompisen. Anledningen var att hon tröttnade på att vara med henne. Hennes beslut mao och hon kan vara bestämd när hon väl har bestämt sig för ngt.

    Så..., nu sitter hon ensam på sitt rum med sin dator samtidigt som man hör hur andras ungdomar i hennes ålder går på fester och har stort socialt umgänge. Hon vill inte gå på disco - tycker inte det är roligt säger hon. Det som känns jobbigt för mig är att hon blir marginaliserad eftersom hon inte syns, bortsett från i skolan.

    Jag försöker fråga hur hon har det i skolan men får inga ingående svar. Det är normalt för den åldern har jag förstått, även om vissa ungdomar berättar allt.

    Hon verkar må bra, har en egen vilja och struntar i vad andra tycker. Tanken finns dock att hon kanske blir utstött eller mobbad i skolan på något sätt. Förhoppningsvis är det bara jag som är nojig. Vilka tydliga tecken finns om hon skulle vara mobbad? Det finns ensamvargar som inte är mobbade. Hon träffar som sagt folk i skolan och säger att hon är nöjd med det. Men det är sällan någon kontaktar henne på fritiden vad jag vet. Hon kontaktar inte heller någon, som jag nämnde ovan.

  • Svar på tråden Hur kan jag veta om mitt barn är mobbat?
  • Walker90

    Det här var en svår fråga men jag ska försöka ge min syn på saken eftersom jag själv var mobbad i tonåren.

    Jag var väldigt inåtvänd och arg på mina föräldrar när jag var mobbad. Jag vågade inte säga ifrån i skolan så jag lät all ilska rinna ut hemma.

    Det låter lite oroväckande att din dotter är så ensam, att hon inte umgås med någon. Hur nära relation har ni? Jag menar, kan ni prata med varandra om allt?

    Min mamma tog med mig ut på fika ibland och då berättade jag om hur det var i skolan, vad jat var utsatt för. Om du och din dotter gör något på tu man hand kanske ni kan ha ett djupare samtal om hur hon mår? Skulle hon öppna sig tror du?

    Det är som sagt svårt att hjälpa dig för det är så individuellt hur olika personer är men om du är orolig för mobbning, kanske kan du prata med dotterns lärare och bara fråga hur det går i skolan och hur din dotter verkar må i skolan?

  • Anonym (Orolig i onödan?)

    Tack för svaret.

    Det som är så frustrerande är att jag inte får reda på någonting, inte ens när jag är ute på tu man hand. Det har övergått till att uppfattas som tjat från min sida eftersom jag har försökt ta upp saken så många gånger. Samtidigt säger min fru att hon är säker på att dottern inte är mobbad i skolan och att jag inte ska vara orolig (jag är pappan). Det hon säger är att dottern är trygg i sig själv som vågar gå sin egen väg. Min fru har lättare att prata med dottern än vad jag har, vilket kan bero på att hon är kvinna kanske? Jag finns bara med som i en liten bubbla känns det som.

    Som jag skrev tidigare är det i stort sett min dotters egna val att vara ensam på sin fritid. Kompisar har ringt henne och de har haft kul tillsammans. Så är det även nu - att hon har kul och beter sig helt normalt de gånger hon umgås med någon på fritiden. Problemet är att hon själv inte hör av sig tillbaka till dem (eget val) vilket på sikt resulterar i att umgänget rinner ut i sanden. Jämför med en eld som slocknar efter att man slutat kasta in nya vedklabbar. På samma sätt håller hon inte sin vänskap vid liv.

    I grundskolan umgicks hon med ett par kompisar i klassen efter skolan. Det var speciellt två tjejer hon var tight med; men även den vänskapen har tynat bort efter att hon slutat grundskolan och nu börjat i gymnasiet.

    Det verkar inte som att hon mår dåligt och det är i stort sett hennes egna val att inte höra av sig till sina kompisar, som sagt. Men skolan är som en blind fläck för mig, jag vet i stort sett ingenting om vad som händer där. Nu har hon börjat gymnasiet och då är det ännu svårare att få information.

  • Anonym (Orolig i onödan?)

    Kan tillägga att dottern inte låter någon ilska gå ut över oss föräldrar. Hon verkar trivas med att sitta hemma själv med sin dator.

  • Egon den stora

    Att inte ha kompisar är ju inte nödvändigtvis samma sak som att vara mobbad. Jagj var ganska mycket ensam i den åldern. Tyckte inte jag hade någon att umgås med! Det ändrade sig sedan till att jag blev tvärt om och hade massvis med kompisar och var ute varje helg.

    Antar att man är olika i olika perioder i livet.

  • Walker90

    Min man säger att det kanske är så att hon har sitt umgänge på nätet. Vet ni vad hon brukar göra på datorn och internet? Hon kanske chattar mycket med vänner där? Kanske är hon en sådan person som trivs med ensamhet? Eller så är hon utsatt för mobbning.

    Jag har alltid haft lättare för att prata med min mamma för att hon är kvinna. Det fanns/finns ?tjejgrejer? som jag bara ville prata om med min mamma, medan pappa var den som jag gjorde roliga saker tillsammans med.

    Jag antar att du och din fru pratat om det här?

    Har ni/du pratat med skolan? Kanske har de lagt märke till något, om det nu är så att hon är utsatt för mobbning?

    Ett bra tips är att gå in och läsa på Friends hemsida. De arbetar med mobbning och är verkligen experter på det här. De vet vad de pratar om.

    Jag går bara på min erfarenhet av mobbning när jag ger dig råd. Hoppas det hjälper lite. Jag vill hjälpa!

Svar på tråden Hur kan jag veta om mitt barn är mobbat?