• Anonym (..)
    Äldre 21 Oct 07:44
    2106 visningar
    21 svar
    21
    2106

    Hur vet man hur man ska klä sin bebis ?

    Tycker det är jättesvårt att bedömma hur man ska klä sin bebis rätt för vädret och temperaturen inne. Är rädd att hon ska bli för varm samtidigt som jag är rädd att hon ska bli för kall. Min känsla är inte att lita på då jag ammar och har massa hormoner i kroppen som gör att jag fryser när det är varmt och svettas när det är kallt osv. Hur gör ni??

  • Svar på tråden Hur vet man hur man ska klä sin bebis ?
  • Äldre 21 Oct 07:59
    #1

    Inne nu på hösten och vinter har jag haft på dem långärmad body och byxor. Ibland strumpor.

    Ute går jag efter att de ska ha ett lager mer än mig. Så om jag har t-shirt, långärmad och jacka så ska de ha 4 lager kläder där åkpåse eller filt räknas som ett lager. Funkade väldigt bra till första barnet som föddes i november fram tills hon var 3-4 månader då blev det alldeles för varmt i liggdelen när man knäppte för "luckan". Någon gång la jag i en digital stektermometer med sladd i liggdelen för att se hur varmt det var. Då var det -12 ute och 26 grader i liggdelen.

    Sen har jag också tyckt att det är lättare att ha på de en tunn overall med tjockare filt eller åkpåse då kan man ta bort/öppna upp om det blir för varmt.

    Känn i nacken om de är för varmt eller lagom och när ni kommer in från promenaden känner du på fötterna om de känns kalla behövs tjockare strumpor.

  • Anonym (..) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 08:03
    #2
    GAndrea skrev 2018-10-21 07:59:19 följande:

    Inne nu på hösten och vinter har jag haft på dem långärmad body och byxor. Ibland strumpor.

    Ute går jag efter att de ska ha ett lager mer än mig. Så om jag har t-shirt, långärmad och jacka så ska de ha 4 lager kläder där åkpåse eller filt räknas som ett lager. Funkade väldigt bra till första barnet som föddes i november fram tills hon var 3-4 månader då blev det alldeles för varmt i liggdelen när man knäppte för "luckan". Någon gång la jag i en digital stektermometer med sladd i liggdelen för att se hur varmt det var. Då var det -12 ute och 26 grader i liggdelen.

    Sen har jag också tyckt att det är lättare att ha på de en tunn overall med tjockare filt eller åkpåse då kan man ta bort/öppna upp om det blir för varmt.

    Känn i nacken om de är för varmt eller lagom och när ni kommer in från promenaden känner du på fötterna om de känns kalla behövs tjockare strumpor.


    Hur känns det om bebisen känns för varm eller lagom då? Det är 18.5 grader inne nu och hon ligger och sover, hur hade du klätt din bebis då?
  • Äldre 21 Oct 08:12
    #3

    Känn i nacken eller på bröstet (ha för vana att kolla på samma ställe) om barnet känns varmt, lagom eller kallt. Då lär du dig vad som är lagom. Med 18,5 grader inne hade jag haft pyjamas/body, byxor och strumpor och en tjockare filt. Ett par grader mer hade jag haft en tunn filt istället.

  • Äldre 21 Oct 08:16
    #4

    Det beror på bebis, årstid och var ni bor Vi bor i Västerås, och mina barn har fötts mitt i vintern. Inomhus var det ofta tunna strumpor, body och tunna byxor som gällde. Skulle vi ut i vagnen hade de vindtät mössa, vindtäta vantar, fleeceoverall, och låg i åkpåse (typ villervalla).

    För dottern var detta väldigt lagom, sonen var lite svettigare av sig - så där fick man vaka lite mer över vad vi klädde på honom under fleeceoverallen.

  • Äldre 21 Oct 08:17
    #5

    18,5 grader inomhus - body, byxor, strumpor, på ullfäll med en tunn filt. Min spontana tanke...

  • Äldre 21 Oct 08:37
    #6
    Anonym (..) skrev 2018-10-21 08:03:16 följande:

    Hur känns det om bebisen känns för varm eller lagom då? Det är 18.5 grader inne nu och hon ligger och sover, hur hade du klätt din bebis då?


    18,5 grad har vi aldrig haft inne... Alldeles för kallt för mig!

    Lagom känns typ inte. För varm så blir de lätt svettiga i nacken. För kall har jag också tyckt är svårt om då brukar jag känna på händer eller fötter.
  • Anonym (..) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 08:52
    #7
    GAndrea skrev 2018-10-21 08:37:25 följande:

    18,5 grad har vi aldrig haft inne... Alldeles för kallt för mig!

    Lagom känns typ inte. För varm så blir de lätt svettiga i nacken. För kall har jag också tyckt är svårt om då brukar jag känna på händer eller fötter.


    Min bebis händer och fötter känns typ alltid kalla
  • Äldre 21 Oct 10:50
    #8
    Anonym (..) skrev 2018-10-21 08:52:45 följande:

    Min bebis händer och fötter känns typ alltid kalla


    Jag har fått lära mig att händer och fötter ska man inte känna på för att ta reda på om bebisen är varm eller kall. Det kan vara missvisande. Istället ska man känna på bebisens hals, nacke eller bröst.
  • nernu
    Äldre 21 Oct 15:40
    #9
    Anonym (..) skrev 2018-10-21 08:52:45 följande:

    Min bebis händer och fötter känns typ alltid kalla


    Det är för att du har under rekommenderad inomhustemp...
  • Anonym (A)
    Äldre 21 Oct 15:46
    #10
    Vildros81 skrev 2018-10-21 10:50:51 följande:
    Jag har fått lära mig att händer och fötter ska man inte känna på för att ta reda på om bebisen är varm eller kall. Det kan vara missvisande. Istället ska man känna på bebisens hals, nacke eller bröst.
    Samma här
Svar på tråden Hur vet man hur man ska klä sin bebis ?