• sweetlife

    Ångest i efterhand över namnval

    Nu måste jag skriva av mig då jag har grubblat över detta hela natten (och även gått och tänkt på det tidigare). Både jag och min sambo har man som börjar på A. När vi fick barn så funderade vi länge över namnvalet och skrev långa listor på namn, vi hittade tillslut ett namn som båda tycker är fint men som också börjar på A. Namnet har också flera andra bokstäver som ingår i både mitt och sambons namn. Även om jag inte kan komma på något bättre namn till sonen så stör jag mig på att alla tre har namn på A och undrar om folk tycker att det är konstigt. Hade nog inte stört mig om bara en av oss hade haft namn på A men nu kan jag inte sluta tänka på det. Nästan så att jag ångrar namnvalet trots att jag tycker att namnet är jättefint. Någon annan som känner igen sig och ångrar eller grubblar över namnvalet i efterhand?

  • Svar på tråden Ångest i efterhand över namnval
  • Alexi

    Ska ni ha fler barn? För om ni då döper nästa till ett icke-a namn, då löser det sig. Men blir det också ett A-namn så är ni konstiga.

    När jag var liten kände jag en familj där mamma och pappa hette på L och L i förnamn och på L i efternamn. Och döpte barnen till namn på L och L och L. Det tyckte jag var fruktansvärt patetiskt redan då... 

  • sweetlife

    Får vi fler barn så blir det inte ett a-namn. Men det är ju inte säkert att vi får fler barn, kommer nog dröja ett tag i alla fall. Sonen är bara 3 månader.

  • sweetlife

    Någon mer? Kan inte sluta tänka på detta, nästan så jag funderar på att byta namn på sonen pga. detta. Fy vad jobbigt det ska vara med namn.

  • Kusinen

    Om ni heter Andrea och Andreas och barnet Andrè kan jag förstå att det känns lite tripp trapp trull, och jag skulle nog inte själv valt en sån kombination.

    Men barnet har redan detta namn? Hur gammal är hen? Om ni valt ett namn som ni tycker var det bästa för barnet (viljet ni väl ändå har gjort) och barnet hetat det ett tag så tycker jag verkligen inte ni ska byta av oro för vad andra kan tänkas tycka. . Hen heter väl redan detta? Om nån annan tycker det är konstigt eller fånigt -bjud på det. Det är ju inte hela världen om nån nån gång tyst för sig själv kommer tänka " oj det var lustiga namnkombinationer i den familjen".

  • sweetlife
    Kusinen skrev 2018-10-21 09:16:57 följande:

    Om ni heter Andrea och Andreas och barnet Andrè kan jag förstå att det känns lite tripp trapp trull, och jag skulle nog inte själv valt en sån kombination.

    Men barnet har redan detta namn? Hur gammal är hen? Om ni valt ett namn som ni tycker var det bästa för barnet (viljet ni väl ändå har gjort) och barnet hetat det ett tag så tycker jag verkligen inte ni ska byta av oro för vad andra kan tänkas tycka. . Hen heter väl redan detta? Om nån annan tycker det är konstigt eller fånigt -bjud på det. Det är ju inte hela världen om nån nån gång tyst för sig själv kommer tänka " oj det var lustiga namnkombinationer i den familjen".


    Adrian heter sonen, vi föräldrar har båda väldigt vanliga namn på A. Han är 3 månader.
  • telly
    Bunny on speed skrev 2018-10-21 08:08:39 följande:

    Jag tror inte du ska oroa dig! Om det inte är extremt i stil med Will Smiths ungar...


    Jaden, Tray och Willow...?

    Eller tänker du på boxaren George Foreman?

    George Jr., George III, George IV, George V, och George VI. Smeknamn "Monk", "Red", "Joe" "Big Wheel" och "Little George"." Han har även en dotter Georgette och en dotter som heter Freda George.
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Kusinen
    sweetlife skrev 2018-10-21 09:24:21 följande:

    Adrian heter sonen, vi föräldrar har båda väldigt vanliga namn på A. Han är 3 månader.


    Personligen tycker jag inte alls att ni inte detta läge ska bry er om vad andra kan tänkas tycka. Det är ju liksom ingen allvarlig grej om nån tycker att ni har valt lustiga namnkombinationer.

    Men om ni själva på allvar verkligen ångrar namnet och det känns fel för er son vet jag inte vad som är bäst. Jag vet inte hur en tremånaders upplever det om man helt plötsligt byter namn. Enlogt 1177 börjar barn reagera på sitt namn vid drygt 6 månader. Så det kanske innebär att det är ok att byta namn om ni kommer fram till det - men hur det i så fall görs bäst har jag ingen kunskap om.
  • Stuppis1

    Tycker att Adrian är ett jättevackert namn! Jag tycker inte du behöver ha ångest över att era namn börjar på samma bokstav, hur ofta radar man upp hela familjens namn? Er son kommer att bli en självständig individ, gå på förskolan, ha aktiviteter på kvällarna och träffa vänner. Där kommer ju inte du och din man att vara med hela tiden så han kommer ju inte alltid att ingå i gruppen av just er tre. Förstår du hur jag tänker? Han kommer ju inte att bli presenterad som "Adrian, son till Anna och Anton". I alla fall inte i särskilt många sammanhang.

    Ha absolut inte ångest över detta, jag skulle verkligen inte reagera över en sån namnkombination i en familj.

Svar på tråden Ångest i efterhand över namnval