• outerspace

    Möjlighet till bolån?

    Vi är ett gift par, nära 30års åldern. Jag, kvinnan, studerar till förskollärare. Är färdig i juni 2019 och har redan två eventuellt arbetsplatser att välja mellan, varav en av dem är garanterad med 28.500 innan skatt. 
    Inte jobbat så mycket under min studietid, knappt alls. Deklarerade 12.000. Ska försöka jobba mer nu sista tiden i studierna, har pga många olika anledningar inte kunnat det innan. 


     


    Min man jobbar på två jobb, får ungefär ut 30.000 i månaden. Varit fast anställd sedan januari 2017, och har haft fasta anställningar innan dess med. 


     


    Jag har ett CSNlån, som kommer ligga på ungefär 300tusen när jag är klar, och min man har ett privatlån på 180tusen ungefär. 


    Ingen av oss är hos kronofogden eller har varit, inga betalningsanmärkningar, betalar alltid fakturor i tid, inga problem i ekonomin på det viset. Dock har vi inget sparande, det har inte funnits utrymme till det nu när jag har studerat. 


     


    Idag hyr vi en lägenhet, men vill bo i hus, ut på landet. Har hittat ett hus för 925.000, med visst renoveringsbehov men fullt beboligt. Dock har vi ingen handpenning. 


     


    Hur skulle ni som kan lite mer tro på våra utsikter att kunna köpa ett hus? Gärna det huset. Känner att det är en djungel det här med husköpande, och det verkligen inte bara att köpa ett hus. Mycket runt omkring. Sköta huset sedan är inga problem, båda är uppväxta på liknande små gårdar likt den vi vill köpa. 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-21 20:08
    Ser att jag skrivit fel. Min man får inte ut 30tusen, utan det är innan skatt.

    Totalt brukar vi ha en inkomst på 30-35tusen ungefär. Och utgifter på 20-25tusen. Visst finns utrymme att spara i det, men vi är helt enkelt inte särskilt bra på det att lägga undan pengar, och som det är nu finns det inte utrymme för det. Det är inget som behöver kommenteras, hur den befintliga ekonomin idag ser ut, den har jag stenkoll på. Frågan gäller ifall vi har möjlighet att kunna få lån utifrån dagens förutsättningar, då vi har hittat ett hus nu. Att börja spara till en kontantinsats är redan planerat tills då jag börjar jobba, men livet i lägenhet är verkligen inget för oss, det funkar, men vi mår inte direkt bra. Därav hus'kollande'.
  • Svar på tråden Möjlighet till bolån?
  • Tonårsmamman1

    Ni får börja spara till kontantinsats. Men det känns konstigt att ni inte har ett sparande när din man jobbat heltid och du pluggat med lån. 

  • outerspace

    Huruvida vårt icke befintliga sparande är en sak är inget jag frågat efter i denna tråd, men med en bil som gått sönder ett gäng gånger så har det sparande som funnits försvunnit, och vi har utgifter på ungefär 20-25tusen som det är idag. Så det finns inte mycket utrymme till sparande. 


     


    Ser förövrigt att jag skrivit fel, min man får inte ut 30tusen, det är innan skatt. 


     


    Självklart finns planer på sparande till en kontantinstats, så fort jag börjar jobba men nu gällde frågan ifall vi har någon chans för stunden till det hus vi har hittat. 

  • Tonårsmamman1
    outerspace skrev 2018-10-21 20:03:42 följande:

    Huruvida vårt icke befintliga sparande är en sak är inget jag frågat efter i denna tråd, men med en bil som gått sönder ett gäng gånger så har det sparande som funnits försvunnit, och vi har utgifter på ungefär 20-25tusen som det är idag. Så det finns inte mycket utrymme till sparande. 


     


    Ser förövrigt att jag skrivit fel, min man får inte ut 30tusen, det är innan skatt. 


     


    Självklart finns planer på sparande till en kontantinstats, så fort jag börjar jobba men nu gällde frågan ifall vi har någon chans för stunden till det hus vi har hittat. 


    Eftersom det är ett krav på 15% kontantinsats idag, så är det i allra högsta grad relevant om ni kan/vill spara. Och det är ju något banken tittar på. Så jag tror inte att ni har en chans, men det kan bara banken svara på.
  • julle92

    Utan en kontantinsats överhuvudtaget skulle jag säga att det blir väldigt svårt, då man behöver en kontantinsats på 15% sen kan banken bistå med ett privatlån för att man ska komma upp i den procenten, men någonting måste man ha att bidra med själva.

  • MrsAJ88

    Jag skulle säga att er (enda?) möjligghet öron ex. era föräldrar kan låna er kontantinsatsen? Det handlar ju "endast" om ca 150000 kr, + lagfart och ev. pantbrev.. utan kontantinsats blir det nog svårt.

  • Aliona

    Jag skulle säga (som de andra) att det är väldigt svårt utan något sparande. Dels behöver ni ju kontantinsatsen och dels kollar banken på den totala ekonomin, där ni bara har en inkomst, lån och inget sparat. Man ska ju helst också ha en buffert på 1-2 månadslöner när man köper bostad.

    Vill ni ha ett säkert svar så kolla med banken, men jag som har köpt bostad tre gånger redan, i olika livssituationer, skulle tro attni behövet spara ihop kontantinsatsen och bufferten först innan det blir tal om lån.

  • Kjell2

    Bolån på 85% borde ni kunna få på ett så pass billigt hus. Problemet blir kvarvarande 15%

  • outerspace

    Eventuellt kan vi få hjälp till kontantinstatsen av min far, men osäkert då han nyligen hjälpt min syster med samma sak, på ett dyrare hus dessutom. 

    Finns det andra lösningar? Vet om kontantinsats på 15%, men också om en kompis där hennes svärmor gick med sitt hus som säkerhet, de köpte hus för 2.7m, utan kontantinsats, utan belånade den delen också av sin bank. 

    Nyfiken på andra lösningar, eventuella sätt, någon som suttit i liknande sits osv. Möte med banker tänker jag försöka få till i veckan, och huset ska vi se live på torsdag. Vi kanske inte ens vill ha det efter att ha tittat på det, det vet man aldrig, men vill kolla upp alla möjligheter till dess, ifall att vi vill. 

Svar på tråden Möjlighet till bolån?